Jump to content

Rebeca

Junior
  • Content Count

    14
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0
  1. Ik ben niet alleen leidend geweest. We hebben bij zowel notaris en advocaat gezamenlijk contact gehad over prijzen, inhoud enz. Na onderhandelingen is de constructie management fee constructie van tafel gehaald. En dit zijn geen mensen/ondernemers die ik van de straat heb geplukt of zo.
  2. Ik heb hier idd fictieve bedragen genoemd en het is idd stavaza van mijn eerdere post. Ik ben echt in shock gewoon! Heb je tips, suggesties, advies?
  3. Goedemorgen, Ik ben in febr. een samenwerking aangegaan met twee partijen. Afspraak gemaakt om een werk bv op te richten. Ieder zou 30 % aandelen krijgen voor 30k. Sindsdien allerlei afspraken gemaakt: 1. opdracht aan notaris voor oprichting. Samen naar notaris geweest om statuten te bespreken. Statuten zou volgende week klaar zijn voor ondertekening en dus ook officieel zijn. (kosten rond €1000) 2. Samen besloten om advocaat in te schakelen voor het opstellen AHO. Samen naar advocaat geweest. Vorig week AHO ontvangen. 3. Allerlei taken verdeeld, zakelijke rekening geopend enz. afspraken gemaakt enz. (kosten €2500) Kortom we zitten samen op een rijdende trein. Gisteren kreeg ik out of no where te horen dat ze toch niet mee verder willen. Eerste opdracht (waar dus ook hun kapitaal voor nodig was ) is al over twee weken. Ze geven niet aan de gemaakte kosten te zullen betalen......... Ik ben nog even in een roes en weet eigenlijk niet wat ik moet doen. Ben mij aan het oriënteren .......wat we hebben een mondelinge overeenkomst, we zitten in en pre contractuele fase (heb allerlei documenten , notulen enz) Vraag: Hoe sterk sta ik om juridische stappen te kunnen nemen? Alvast bedankt.
  4. Goedemiddag iedereen, Ik heb nu een eenmanszaak en ik wil het omzetten naar een holding structuur. Informatie over rechtsvormen heb ik al opgezocht en hiervoor gekozen. Vraag is nu of ik het met ruis of geruisloos moet doen. Situatie is als volgt. Bij de Werk BV gaan twee aandeelhouders deelnemen. Ieder brengt 12,5 k voor 15 % van de aandelen. Ik begreep net van een fiscalist dat als ik het geruisloos zou doen dat dat ik 3 jaar geen aandelen mag verkopen. Hier op het forum las ik dat wat je wel kan doen is nieuwe aandelen uitschrijven. Nu zegt hij dat dit niet klopt. Hoe ziet het dan precies? Hij gaf als advies om eerst een vof op te richten en dan geruisloos naar een BV of zo. Is dit niet omslachtig? Ik snapte op een gegeven moment helemaal niet meer wat hij zei. Hij had het over dat ik geruisloos inbreng dat ik dan 25 % af moet rekenen met de fiscus over € 60.000 omdat aangezien de andere aandeelhouders 25k betalen voor 30 % van de aandelen. Dit kwam op een bedrag van 15k dat ik dan aan de belasting moet betalen. Hoezo? De eenmanszaak is pas 1 jaar en heeft in 2014 een omzet van 100k gedraaid. De waarde zit met name in mijn goodwill (deelname aan grote evenementen). Er is verder geen apparatuur, noemenswaarde voorraden ed. Wat is de meeste verstandige in juridische en fiscale zin om te doen? Houd aub rekening dat ik niet precies weet wat het verschil is tussen ruis en en geruisloos. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. ps. Ik heb, zoals eerder hier op de forum geadviseerd, al een jurist ingeschakeld voor de tot stand koming van de aandeelhoudersovereenkomst.
  5. Goedemorgen iedereen, Ik ben bezig met het het oprichten van mijn bv. Hier gaan twee investeerders als aandeelhouders in deelnemen. Is het verstandig om de aandeelhoudersovereenkomst door een notaris of een jurist op te laten stellen? Ik heb namelijk een offerte van een jurist maar 1 van de investeerders is bevriend met een notaris en deze zou voor een betere prijs zowel de oprichting van mijn holding, de werk maatschappij en het verzorgen van de aandeelhoudersovereenkomst kunnen doen. Alvast bedankt voor jullie reacties.
  6. Het gaat om horeca apparatuur zoals combi steamers, rvs tafels enz. Ik weet eigenlijk niet hoe snel ze afgeschreven kunnen worden. Ik denk dat ze iig wel 5/10 jaar mee kunnen. Of is dit gelijk antwoord op afschrijving vraag. Ben hier niet zo in thuis. Moet ik dit aan mijn boekhouder vragen?
  7. @Hans ;D ok ik dacht al. IK heb ondertussen een mail gestuurd met de vraag of ik dit constructie zoals ik dit heb beschreven zo wel goed heb begrepen en dat ik graag hun concrete voorstel wil hebben zodat ik ja of nee op kan zeggen. Op deze manier ga ik iig niet met ze verder. Bedankt voor jullie adviezen. Ik heb vanaf december vorig jaar dit forum 'ontdekt' en het heeft mij ENORM geholpen bij diverse vraagstukken die ik had. Ik laat jullie nog weten wat hun reactie is en hoop te kunnen rekenen op meer feedback, tips en adviezen voor mijn verdere stappen.
  8. Het is niet zo dat ze vaste opdrachtgevers hebben en het met ander werk stoppen om het werk in mijn bv te gaan. En ik mag toch hopen dat nadat ze €40.000 aan werk hebben verricht dat de waarde van hun aandelen hoger wordt door resultaten dat ze hebben geboekt met hun werkzaamheden. Begrijp ik het goed dat jij van mening bent dat ze een goede 'deal' aanbieden?
  9. Ik heb idd een lening overwogen maar vond de meerwaarde van aandeelhouders juist ook de mogelijkheid van extra sparring partners en uitbreiding netwerk enz. Maar ik vraag mij nu af of dit idd de juiste weg is. Ik ben idd niet van plan om op deze wijze verder te gaan met hun. Ik was even helemaal van de kaart en nu moet dus weer 'back to the drawing board'. :(
  10. Ik heb op dit moment kapitaal nodig voor het aanschaf van apparatuur zodat mijn rendement groter wordt omdat ik nu alle apparatuur dat ik nodig heb huur. IK heb vorig jaar €20.000 aan apparatuur gehuurd. Mocht ik dit zelf aanschaffen voor misschien wel de helft van dat geldt dat betekend dat de huurkosten vervallen en dus meer rendement. Naast hun inbreng in kapitaal ben ik ook overtuigd dat met kun kennis/expertise en netwerk dat ik de groei en succes van mijn bedrijf sneller en groter is ja. Maar garanties zijn er natuurlijk niet en vandaar dat ik de voor en nadelen tegen elkaar weeg. Want in de takenpakket dat men noemt zijn er een aantal zaken dat ik denk goedkoper in te kunnen kopen of te kunnen regelen bijvoorbeeld. En is het idd verstandig om een externe financiering aan te gaan om managment fee van aandeelhouders te betalen omdat dit een voorwaarde is voor hun deelname?
  11. Bedankt voor je reactie. Ik heb de afgelopen maanden heel veel informatie gezocht over rechtsvormen en heb al advies gevraagd bij een jurist. Advies dat ik tot nu heb gekregen over bijv. zaken dat ik in een aandeelhoudersovereenkomst moet regelen zijn ook punten dat ik gisteren wilde bespreken maar niet aan toe ben gekomen omdat de minimale management fee als voorwaarde al een struikelblok was. Ik heb op dit moment een eenmanszaak. De reden om een BV op te richten is juist omdat investeerders als aandeelhouders gaan participeren. Beide investeerders hebben hun eigen BV. Het is de bedoeling dat ik mijn eigen holding opricht zodat wij met de drie persoonlijke BV's de werk BV oprichten. Gisteren zouden beide investeerders elkaar ontmoeten en zouden wij punten tbv de aandeelhoudersovereenkomst bespreken. IK heb met beide investeerder afzonderlijk, hiervoor gesproken, en geen van beide had eerder aangegeven als voorwaarde voor hun inbreng/investering een minimaal management fee voor terug te moeten krijgen. Overigens wordt het ook niet zo gebracht door hun. Het wordt gebracht onder de mom dat er heel veel werk verricht moet worden, werk dat ik niet alleen zou kunnen doen. Om mij te ontlasten en de ambities te bewerkstelligen zouden beide minimaal 1 dag per week ook zelf aan de slag moeten. Verder zeggen ze ook dat hun normale tarief per uur ongeveer € 175 is, en dus mij tegemoet komen om maar €62,50 per uur te vragen. Dit betekend dat de €30.000 dat hun in zouden brengen niet toereikend is omdat dit bedrag al een bestemming heeft namelijk investeringen in apparatuur en een deel voorfinanciering van mijn salaris. En dus verwachten zij nu van mij dat ik besef en ermee akkoord ga dat er een externe financiering nodig is om hun te kunnen betalen om het bedrijf naar de volgende level te brengen.
  12. Bedankt voor je reactie. Dit is ook wat mijn gevoel zegt maar zoals ik al zei, dit zijn mensen waarvan ik dacht een goede 'klik' mee te hebben en hun advies/expertise respecteer. Maar gisteren was ik door deze voorwaarden enorm geschrokken , dit was niet eerder naar voren gekomen als zijnde een voorwaarde voor hun deelname/participatie. Investeerder 1 ken ik al jaren en beschouw ik als een vriendin. Investeerder 2 ken ik sinds vorig jaar. Zij is mede eigenaar van een investeringsbedrijf maar gaat/wil nu vanuit haar eigen bv in mijn bedrijf investeren. Wat voor risico's lopen hun in het geval er een externe financiering zou worden aangegaan. Dus stel dat ik inderdaad een lening aan zou gaan om hun fee te kunnen betalen. Ik zou de enige bestuurder zijn en hun zijn beide 15 % aandeelhouders dat daarnaast als consultant een managment fee krijgen. In principe krijgen ze na 30 dagen werken voor het bedrag van € 500 per dag al hun eigen financiële inbreng terug verdiend. Wat voor risico's zouden hun lopen als het externe lening niet terug betaald kan worden met alle gevolgen van dien?
  13. Alvast bedankt voor jullie reacties. Ik ben in gesprek met twee investeerders. Mijn voorstel aan hun is dat ze ieder 15k inbrengen voor 15 % aandelen in de nieuw op te richten BV. Verder heb ik ook voorgesteld dat in het geval ze zelf ook een aantal taken voor de BV moeten verrichten dat wij hiervoor een management fee afspreken dat begroot wordt en uitbetaald vanuit de bedrijf resultaat. Vandaag kreeg ik van beide te horen dat men bereidt is om te investeren maar van mening zijn dat ze allebei minimaal 1 keer per week aan de slag moeten. Ze hanteren een goekope tarief van €62,50 per uur dat op €500 per dag zou komen. Dit betekend dat ieder investeerder voor de werkzaamheden in 2015 een managment fee van €20.000 dient te ontvangen. Om de betaling te kunnen garanderen vinden zij dat ik dan wel akkoord moet gaan dat er een externe financiering gezcht moet worden voor hun betalingen en evnetueel andere investeringen die nodig zijn. Beide investeerderd heb ik een goede klik mee maar was vandaag wel even geschrokken. IK heb geen moeite met het afspreken van uitbetaling van managament fee maar het komt bij mij over als dit een minimaal aantal uren dat afgenomen moet worden zonder een concrete invulling waarvoor. Is dit voorstel normaal en wat is jullie advies hierin? Is het verstandig om 25 % aandelen voor 25 k te 'verkopen' als dit gekoppeld is aan een minimale afname van managment/consultancy fee vam €40.000 voor 16 uur per week waar ik dan een externe financiering moet gaan zoeken om het te kunnen bekostigen? Beide investeerder zijn mensen dat ik vertrouw en ook vertrouwen heb in hun kunde maar ik was vandaag even heel erg verbaasd. Ik zie jullie reacties graag tegemoet.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept