Ik begrijp het idee.
Inderdaad de loods gaat tot het ondernemingsvermogen behoren en ja deze activeer ik en wil dus de komende drie jaar zo veel mogelijk gebruik maken van de investeringsaftrek. Oftewel ik ga niet boven het bedrag wat rond de 50.000 ligt zodat ik er vol gebruik van kan maken. Dat ik de onkosten hiervan activeer en dus in b.v. 20 jaar afschrijf tot 20% restwaarde begrijp ik ook. Dat de kosten lager uitvallen als ik zelf bouw en dus meer winst heb als ik verkoop is begrijpelijk.
Ik heb gelezen dat een ondernemer een eigen bedrijfmachine bouwde en hier drie jaar over deed. Hij bouwde dit met zijn eigen personeel. en kon inderdaad die uren toerekenen aan de onkosten voor die machine aangezien hij zijn eigen personeel moest betalen. In mijn geval als eigen ondernemer zonder personeel is dat inderdaad anders.
Dan rest mij nog de vraag.
stel je voor dat ik meerdere materialen koop voor het bouwen van de loods waarvan een aantal materialen minder dan 455 euro kosten. Mag ik alle onkosten op één hoop gooien en dan 28% investeringsaftrek claimen. En kan ik dan al deze benodigde materialen inboeken bij b.v. bedrijfsgebouw en zo eind van het jaar weten wat de werkelijke kosten/investeringen zijn geweest. waardoor ik dus ook de afschrijving per jaar kan bepalen.