Jump to content

Ruysch

Junior
  • Content Count

    15
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • Gender
    Female

Company info

  • Location
    Amsterdam
  1. Dank voor je reactie, Hans. Het is me nu een stuk duidelijker geworden.
  2. ik noem nu maar een willekeurig bedrag. Maar ja, als ik de huur van mijn kantoor laat doorlopen gaat het wel die kant uit. Dan ga ik daar natuurlijk wel een bestemming voor zoeken, dat terzijde.
  3. Dus in grote lijnen kan ik in 2016 aan de ene kant mijn bedrijf hebben met inkomen 0 en 10.000 kosten (ik noem maar een mooi rond bedrag) dus een totaalresultaat van -10.000 en aan de andere kant heb ik een inkomen uit loondienst van 70.000, dus totaal inkomen 2016 wordt 70.000 - 10.000 = 60.000 en daarover betaal ik IB. En in 2017 ga ik gewoon weer verder op factuurbasis. Zoiets?
  4. Dat kan je toch niet 1 op 1 vergelijken? Omgekeerd ga ik immers salaris krijgen waar ik weer een loonheffingskorting op krijg. Vandaar mijn vraag wat dan de gevolgen voor mijn onderneming zijn als ik die een jaar tussentijds in de koelkast zet, dan kan ik een meer reële inschatting maken.
  5. Sorry Hans, ik begrijp je steeds niet helemaal goed. Kosten voor het uitvoeren van deze opdracht in loondienst ga ik niet maken, want de werkgever faciliteert van alles en betaalt mij een salaris in ruil voor mijn diensten. Dat is nu net het hele punt. Mijn vraag is wat het gevolg is als ik een jaar niet aan het urencriterium doe. Er wordt hier gezegd dat je dan nog steeds ondernemer kunt zijn. Hoe zit op dat moment mijn ondernemersaangifte dan in elkaar? Ik begrijp dat ik niet voor de aftrekposten/vrijstellingen in aanmerking kom, maar hoe zit het dan met overige gemaakte kosten voor het door laten lopen van mijn onderneming? Ik heb bijv. een zakelijk leasecontract voor een auto, etc, ik houd een website in de lucht, ik huur een kantoor dat ik niet per 1 jan kan opzeggen, etc. etc.
  6. Dus als ik een jaar lang niet aan het urencriterium voldoe kan ik nog niet de kosten voor het overeind houden van mijn website aftrekken?
  7. Dank voor je reactie. Ik zat er inmiddels op te googelen. Geldt dit voor álle aftrekposten, of alleen voor de vrijstellingen etc die rechtstreeks aan het urencriterium worden gekoppeld?
  8. Dat er een gezagsverhouding bestaat is m.i. wel duidelijk, dat is de vraag ook helemaal niet. Wat betekent het voor mij als ik op deze manier mijn ondernemerschap een jaar in de wilgen hang? Ik heb bijvoorbeeld een aantal doorlopende zakelijke kosten. Hoe moet ik dat dan opvoeren? Mag die wel als zakelijk beschouwen als ik niet aan het urencriterium voldoe?
  9. @roel, ik kom in een structuur terecht waarbij er sprake zal zijn van een gezagsverhouding. Ik geloof echt niet dat ik ermee weg kom om dit op factuurbasis te doen. Ik heb wel eens eerder zo'n grote klus gehad, maar dat was bij een kleine organisatie die zelf geen faciliteiten en geen ander personeel had. Dit is een grote overheidsorganisatie met >1000 werknemers. Voor mij zit het belangrijkste voordeel in mijn professionele groei. Ik wil echter de zakelijke kant goed inkleden en mezelf daar niet in de vingers snijden.
  10. misschien hoort de vraag meer thuis onder rechtsvormen, sorry.
  11. men wil mij best op factuurbasis laten werken, maar voorziet fiscale gevolgen ivm het verkapt dienstverband. En die zie ik zelf eerlijk gezegd ook. Het is een nieuwe functie waarbij ik een rol krijg in een omvormingstraject. Dat is dus een tijdelijk traject en daarom wil men graag met een externe adviseur in zee gaan. Er is binnen de organisatie niemand die dit kan doen. Ik heb moeite om te overzien wat voor mij de gevolgen zijn als ik mijn ondernemerschap voor een jaartje inruil voor zo'n payroll-constructie. Kan iemand me daar meer over vertellen? Zijn er andere constructies te bedenken waarbij ik wel mijn positie als ondernemer houd en toch deze klus kan uitvoeren? (Bijvoorbeeld in een samenwerkingsverband?)
  12. Hallo HL, Ik werk sinds 2009 zelfstandig als adviseur voor verschillende organisaties. Meestal zijn het opdrachten voor de middellange termijn (4-6 maanden) en het komt ook vaak voor dat ik het begin van de opdracht zelf uitvoer en als een en ander op poten staat ik er een ingeleende kracht neerzet terwijl ik zelf verder ga bij een andere opdrachtgever. Op die manier is het nog nooit een probleem geweest om mijn "eigen rekening en risico" aan te tonen, zelfs niet toen ik een keer een jaar door ziekte maar één opdracht heb gedaan. Via mijn netwerk ben ik nu terecht gekomen bij een grote overheidsinstantie. Ze hebben me een klus voor een jaar aangeboden (heel 2016) Inhoudelijk is het voor mij een stap vooruit, ik zie er een kans in om professioneel te groeien. Echter, gezien de omvang van de klus en de situatie bij de opdrachtgever is dit gewoon een verkapt dienstverband. Men heeft me daarom een jaarcontract aangeboden waarbij ik via payroll zal worden uitbetaald. Ik heb het gevoel dat ik er vreselijk op achteruit ga doordat ik daarmee mijn status als ondernemer tijdelijk in de wilgen hang, terwijl ik er niet de voordelen van een vast contract voor terugkrijg. Zijn er manieren om hier een draai aan te geven die recht doet aan zowel mijn positie als de wens van de opdrachtgever om extern in te huren?
  13. Enige tijd terug heb ik een opdracht in overleg met de opdrachtgever afgebroken omdat we niet prettig samenwerkten. Dat ging in goed overleg, maar er was nog een conflict over de facturen. Inmiddels hebben we daarin een akkoord bereikt wat voor beide partijen werkbaar is. Ik vraag me alleen af hoe ik dit administratief moet verwerken. Ik heb in totaal twee facturen verstuurd. Men heeft me nu gevraagd een nieuwe factuur te sturen voor het overeengekomen bedrag, maar hoe boek ik dan die andere 2 af, en hoe verwerk ik dat in mijn BTW aangifte?
  14. Ik heb dat niet op de factuur gemeld, wel aangegeven per mail en in het gesprek dat we erover gevoerd hebben. De opdrachtgever heeft daarbij vermeld dat ze de opgegeven uren nog steeds niet in verhouding vinden tot het resultaat. Ze rekenen me nu dus af op het resultaat, terwijl de opdrachtovereenkomst van gewerkte uren uitgaat. Puur naar de letter kom je er niet uit. Gezien het kleine werkveld heb ik op de lange termijn veel meer baat bij een geruisloos en op goede voet uit elkaar gaan dan dat ik nu keihard mijn gelijk ga halen. Wat overigens niet betekent dat ik het probleem volledig op mezelf betrek en ze alles kado ga geven. Ik heb er de schouders onder gezet en het heeft gewoon niet gewerkt, en daar zijn meerdere factoren voor aan te wijzen waar we het in dat gesprek ook wel met elkaar over eens waren. We moeten ergens in het midden uitkomen. Hoe doe ik dat zo goed mogelijk zonder mezelf in de vingers te snijden?
  15. Mijn eerste bericht op het forum om wat extra ogen mee te laten kijken naar het volgende. (ik ben een vrouw en merk dat ik emotie meeneem in dit verhaal - niet handig :-) ) De afgelopen 3 maanden heb ik voor een opdrachtgever gewerkt in een nogal moeizaam traject. Na een maand heb ik een gesprek aangevraagd en hebben we gesproken over de processen en wederzijds van elkaar aangegeven wat we van elkaar nodig hebben om het project te laten slagen. Men was toen nog vol goede moed en enthousiast en wilde graag met mij verder. De 2e maand verbeterde er eigenlijk niets, en in de derde maand hebben we gezamenlijk besloten om niet met elkaar verder te gaan. Ik kan niet de kwaliteit leveren naar mijn eigen standaard, en de opdrachtgever gaf aan de kwaliteit ook onvoldoende te vinden. We hebben daar best een prettig gesprek over gehad, bleef heel zakelijk en we zijn een beetje op een "even goede collega's verder" manier uit elkaar gegaan. Men heeft echter mijn eerste factuur nog niet betaald, en van de 2e aangegeven deze veel te hoog te vinden. Het komt er op neer dat men de uren die ik erin gestoken heb niet in verhouding vind staan tot het resultaat. Het belangrijkste probleem met deze opdrachtgever is dat het van begin af aan al heel lastig was om zaken concreet te krijgen. Ik ben dan ook binnengehaald om "brandjes te blussen" (en dat was hard nodig) De opdrachtomschrijving geeft dus geen duidelijke aanknopingen voor op te leveren producten. Er is afgesproken te factureren op basis van gewerkte uren, per maand achteraf. Vanuit de gedachte dat ik zelf ook een aandeel in het hele verhaal heb ben ik in mijn factuur al uitgegaan van de tijd die ik er bij andere opdrachtgevers (waar alles wel gewoon goed loopt) in zou steken. Ik vind dus dat het wel meevalt met "te hoog" al begrijp ik heel goed dat ze ontevreden zijn over het resultaat, dat ben ik zelf immers ook. Ik werk in een heel specialistisch werkveld waar iedereen elkaar kent, en heb tot nu toe een hele goede reputatie. Die wil ik graag houden dus ik wil het niet keihard spelen. Maar wel op een zakelijke, nette manier afsluiten. Hoe pak ik dat het beste aan?
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept