Ga naar inhoud

Beagle

Junior
  • Aantal berichten

    27
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Karma

1
  1. Per 1 januari is ons bedrijf definitief gestopt. Mijn man is weer in loondienst en ze leefden nog lang en gelukkig. Ik heb meerdere vragen, De boekhouder gaat er in april mee bezig maar ik probeer alvast een beetje een inschatting te maken. - De eerste gaat over de bedrijfsbestelbus. Deze is tot de laatste dag gebruikt voor de zaak en moet nu verkocht worden. Maakt het fiscaal verschil of we hem eerst naar privé laten gaan en dan verkopen of nog zakelijk verkopen (kan dat überhaupt nu nog?) In beide gevallen draag ik de btw af van de waarde die de auto nu nog heeft. De auto is begin dit jaar tweedehands aangeschaft voor zo'n 7k ex btw. Het autobedrijf wil hem nu terug nemen voor 4k ex btw. Niet veel maar wij zijn al lang blij als we van dat dure kreng af zijn. (Privé is het niet te doen met een veel hogere wegenbelasting.) Het verschil tussen boekwaarde en huidige verkoopwaarde is de stakingswinst heb ik me laten vertellen. Als die waarde nu negatief is wordt dat dan gewoon een boekverlies? En kunnen we dat dan dus van de winst aftrekken? Dat zou mooi zijn want dan zouden we de stakingsaftrek voor de FOR kunnen gebruiken. Verder zijn er geen bedrijfsmiddelen. - De tweede vraag gaat over in- en verkoopfacturen. Er worden op dit moment nog inkoopfacturen betaalt van materiaal dat in december is ingekocht. Ook komt er nog geld binnen van opdrachten die in december zijn uitgevoerd. Hoe boek ik die in? Ze horen wel bij 2018. Ik boek normaliter altijd in op datum van bankafschrijving en niet op factuurdatum. - de derde vraag gaat over goodwill. Wij hebben in 2014-2015 2 jaar lang goodwill betaald ( in termijnen). Dit was zo'n 8k in totaal. daar is vanaf 2014 jaarlijks 10% van afgeschreven. Wat gebeurt er met de resterende goodwill nu het bedrijf gestopt is? Is dat dan ook boekverlies? Er staat immers nog iets van 4k goodwill op de balans maar het bedrijf is niets meer waard. De grootste klant is nu de werkgever :) Ik hoop dat jullie een antwoord hebben op mijn vragen. Alvast bedankt!
  2. Beagle

    stoppen bedrijf en weer in loondienst

    Die bijtelling hebben we niet. We hebben namelijk een "verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto". Dit had er ik natuurlijk even bij moeten vermelden. Vergeten! Dat is natuurlijk ook waarom ik denk dat het toch beter is om hem zakelijk te houden. De balans slaat zonder bijtelling toch eerder die kant op.
  3. Beagle

    stoppen bedrijf en weer in loondienst

    Bedankt voor je reactie Roel. Daar kunnen we wat mee. Toch nog een aantal vragen/opmerkingen :) De btw voor de aangekochte auto is uiteraard wel al meegenomen in de aangifte 1e kwartaal maar daar zou ik nog een correctie op kunnen uitvoeren. De auto heeft ongeveer 7000 gekost dus dat zou een kleine 1500 euro betekenen. Dat kunnen we wel betalen. Vervolgens kan ik de gereden kilometers boeken als kilometers met de prive auto a 0,19 cent per kilometer. De maandelijkse betalingen aan de leasemaatschappij die al gedaan zijn kan ik dan boeken als priveopname. Vervolgens rekeningnummer wijzigen en dan is de auto in principe prive. Wel moet ik dan goed uitrekenen hoe dat uitkomt want de tankkosten en het onderhoud (hij had helaas direct al wat onverwachte mankementen) kan ik dan ook niet meer meer als kosten aftrekken. Als ik ervoor kies om bij het staken de auto pas naar privé te laten gaan dan zijn de kosten wellicht toch lager omdat ik dan gebruik mag maken van de stakingsaftrek en ook alle kosten (benzine, onderhoud) tot het moment van staken mag aftrekken. Ik begrijp alleen niet helemaal hoe dat dan werkt? Ik lees overal over het verschil tussen boekwaarde en marktwaarde. Dat verschil is er bij ons (nog) niet. Er vanuit gaande dat de marktwaarde van de auto 7000 euro is hoeveel betaal ik dan aan belasting bij staking bedrijf? Er is gelukkig geen sprake van stille reserves dus daar hoeven we verder geen rekening mee te houden. Verder ook geen grote dure zaken meer op de balans dus verder zijn er geen zaken waarvoor ik de stakingsaftrek nodig zal hebben. Of zie ik hier iets over het hoofd? Voorlopige aanslag heb ik gedaan inderdaad. Nu eerst voor zo'n 150 euro per maand. later kijken of daar meer gespaard kan worden. Het overzicht heb ik wel aardig hoor. Het is geen blinde paniek maar ik wil wel graag weten waar we aan toe zijn. We hebben gelukkig wel wat geld achter de hand dus zo groot is de ramp ook niet.Zeker als er meer tijd is dan kunnen we dat makkelijk redden.(denk ik) We hebben vanaf 2011 ruimschoots van ons bedrijf kunnen leven en dat lukt nog steeds. Het is nu dat 1 van onze vaste en meest betrouwbare opdrachtgevers mijn man een baan aanbiedt met een vast salaris en een heel veel zekerheid. Ons maandinkomen gaat er echter wel op achteruit maar is nog steeds een goed inkomen. Na 7 jaar avontuur maar ook onzekerheid kiezen we nu beiden voor zekerheid en een 9 tot 5 baan. Geld is ook niet alles en stabiliteit en meer tijd voor het gezin zijn waardevolle zaken. Het zou voor ons fijn zijn als we nog een paar maanden op de huidige zzp basis verder kunnen omdat we dan meer verdienen en dus nog even kunnen sparen. De opdrachtgever wil echter dan ook zo snel mogelijk het arbeidscontract laten ingaan. Dat begrijp ik ook. We zitten volgende week weer met elkaar om de tafel en dan zullen we dit allemaal weer gaan bespreken. Zelf moet ik nog zo'n anderhalf jaar studeren en dan kan ik vrijwel zeker in het onderwijs aan de slag. Dan zou het helemaal geen probleem meer moeten zijn. Het zou mooi zijn als we de inkomstenbelasting dan wat kunnen uitstellen tot die tijd. Een eventuele betalingsregeling behoort misschien ook nog wel tot de opties? We hebben een hypotheek met op dit moment 15 to 20k overwaarde dus volgens mij zou je op basis daarvan ook een betalingsregeling kunnen krijgen?
  4. Ik heb een aantal belastingtechnische vragen met betrekking tot het staken van de onderneming. - Als ik per 1 juli stop kan ik dan direct een aangifteverzoek verwachten of wordt de beëindiging van het bedrijf meegenomen in de aangifte van 2018( dus zo rond april 2019) - Wat voor kosten kan ik verwachten als de bedrijfsbus naar privé gaat. We hebben deze auto in maart 2018 aangeschaft dus in principe is er geen verschil tussen boekwaarde en marktwaarde. De marktwaarde zal waarschijnlijk zelfs lager zijn dan de huidige boekwaarde. De BD ziet dit, neem ik aan als een privé onttrekking maar dat zou betekenen dat ik over de gehele waarde van de auto belasting moet betalen.Of betaal ik alleen belasting over het verschil tussen boek- en marktwaarde. Er zal ook btw betaald moeten worden over de auto. Daar houden we rekening mee. - We hebben niet veel schulden (alleen financial lease auto van een kleine 7k) maar het lijkt er wel op dat we de belastingaangifte 2018 niet volledig kunnen betalen. We komen denk ik hooguit 5 duizend euro tekort. Dit komt doordat we in loondienst wel weer veel zekerheid hebben maar toch minder inkomen. Sparen om die aangifte te kunnen betalen is er dan niet meer bij. Kan een gemeente hier iets in betekenen bijvoorbeeld in de vorm van een krediet? Ik vraag me namelijk af of je dat krediet wel krijgt om belastingschulden mee af te betalen. Hoe gaat de belastingdienst zelf hier mee om? - Zijn er andere (belasting) zaken , kosten e.d. waar we rekening mee moeten houden? Een heleboel vragen, ik weet het, maar ik hoop dat iemand me wat meer duidelijkheid kan verschaffen.
  5. Er is wel een urenregistratie en de werkzaamheden zijn specifiek voor de onderneming. Ik doe facturatie, klantcontacten, planning en de gehele administratie( behalve de jaarlijkse aangifte dus). Lijken me wel duidelijk werkzaamheden voor het bedrijf.
  6. Alle aanslagen zijn helaas al definitief. ik begrijp ook jouw punt in dezen. Een boekhouder is inderdaad geen fiscalist. We gaan het maar gewoon proberen. Ik denk dat we, in een nette brief, gewoon eerlijk de situatie uit moeten leggen. En als ze dan weigeren dan is dat ook maar zo. Gisteren wist ik nog niets van dit hele verhaal en toen was ik ook gelukkig haha :D
  7. Ja dat is een beetje dubbel. Ik heb de aangiftes natuurlijk goedgekeurd en ik begrijp dat je uiteindelijk zelf verantwoordelijk bent voor de gegevens die daarin staan, maar je neemt een boekhouder omdat je zelf te weinig verstand van zaken hebt. Je gaat er vanuit dat hij je goed informeert over de mogelijkheden met betrekking tot het als partner meewerken in de onderneming. Hij heeft altijd alleen maar over de meewerkaftrek gesproken en nooit over deze optie. Uiteraard ga ik de boekhouder hierop aanspreken. Daarna ga ik op zoek naar een betere :)
  8. Goedenavond allen, Ik vraag me af of er een mogelijkheid bestaat om aangiftes aan te passen. Onlangs ben ik tot de onthutsende ontdekking gekomen dat we het feit dat ik meewerk in de onderneming fiscaal veel voordeliger hadden kunnen uitwerken door aan mij een meewerkvergoeding uit te keren. In het geval van gemeenschap van goederen mag dit fictief en zou het ook kunnen d.m.v. een schuldverklaring. Als dit meer dan 5000,- bedraagt wordt het van de winst van de onderneming afgeboekt en vervolgens moet ik er dan weer belasting over betalen. Omdat ik zelf geen of weinig inkomen heb, maken we op die manier optimaal gebruik van onze heffingskortingen inclusief de inkomensafhankelijk combinatiekorting.Mijn te betalen belasting blijft zo 0 of nihil en bij mijn partner is de te betalen belasting ook een stuk lager. Het is een beetje spelen met de bedragen en daarbij ook de redelijkheid niet uit het oog verliezend. Het moet wel een redelijke vergoeding zijn voor de werkzaamheden.Ik heb voor 2014 de rekensom gemaakt en daaruit blijkt dat dat bijna 2000 euro scheelt! Erg veel geld vind ik! En dan heb ik nog niet eens gekeken naar 2015 en 2016 waar de situatie ongeveer gelijk is. De boekhouder pastte dat jaar de meewerkaftrek toe maar dat zet ook totaal geen zoden aan de dijk. Hij heeft dit nooit als optie genoemd. Een slechte zaak! Tijd voor een ander boekhouder dus! Wat denken jullie? Heeft dit nog kans van slagen?
  9. Klopt. Overname van Klantenbestand en gereedschappen.Geen aandelen o.i.d.
  10. In 2011 zijn wij ons bedrijf gestart door een ander bedrijf over te nemen. We hebben toen een bedrag aan goodwill afgesproken en ook afgesproken dat we dat in gedeelten gingen terugbetalen als we financieel stabiel genoeg waren. We zijn dus in 2015 begonnen met een maandelijks bedrag naar de oud eigenaar over te maken. Nu lees ik dat je goodwill in minimaal 10 jaar mag afschrijven. kan ik nu in 2015 meer afschrijven? Dus ook 10% van 2012/2013 en 2014?
  11. Beagle

    Doen alle hypotheekverstrekkers zo moeilijk?

    Ik wil nog even zeggen dat mijn reactie gekleurd was door dat ik zelf op mijn plaat gegaan ben met een huis kopen op de top in 2005 en verkopen op het dieptepunt in 2013. Vandaar dat ik te pas en te onpas iedereen, vooral ondernemers op het hart druk niet te veel te lenen. Maar ik wil je zeker niet de voorpret van een eigen woning afnemen en gun je natuurlijk alle geluk in het leven. Ik snap je wel hoor Hans, maar aan de andere kant ben ik daar wel heel nuchter in. Je kunt niet meer dan je stinkende best doen in het leven en als je op je plaat gaat dan ga je! En dat zie je dan wel weer. Jij leeft ook nog steeds toch? En natuurlijk, leuk zal het niet geweest zijn maar het einde van de wereld is het ook niet. Ik denk dat we heel verantwoord bezig zijn. Als ik de keus had gehad om dit huis voorlopig te blijven huren dan had dat mijn voorkeur gehad maar goed, dat is geen optie. Gaat me niet zozeer om het ' kopen' maar meer om de plek, de buurt, het huis. Het is hier gewoon fijn wonen en we zijn wat dat betreft nogal honkvast. Ik zit hier prima en hoef de komende 30 jaar nergens heen
  12. Beagle

    Doen alle hypotheekverstrekkers zo moeilijk?

    Marcel, je jaagt mij niet zo snel de gordijnen in hoor. Een kritische kijk op de zaak is goed en nodig en Ik denk dat je gelijk hebt.We moeten daar assertiever in zijn. Adviseur gaf min of meer aan dat NN veel hypotheken aan zelfstandige ondernemers verstrekt. Voor hem wellicht de snelste/ makkelijkste oplossing en dus ook zijn geld het makkelijkste verdiend. .
  13. Beagle

    Doen alle hypotheekverstrekkers zo moeilijk?

    Btw moet 1100 euro bij inderdaad. Die facturen zijn teruggehaald naar 2014 maar toen had ik al wel 1e kwartaal 2015 afgedragen. Dus nu eigenlijk dubbele btw betaald. Dat komt dus weer terug. IB 2013 zaten we redelijk goed met de Voorlopige aanslag. Tja het is een wal en schip verhaal. Ik heb er ook weinig trek ik om 800-1000 euro per maand voor een huurwoning te gaan neertellen. Bovendien zitten we hier goed. De buurt is te gek. De kindjes zijn hier helemaal ophun plek. Dat neem je allemaal mee in je overwegingen. En natuurlijk. Er kan van alles gebeuren. Sommige zaken kun je je tegen indekken en andere niet. Ik hoop ergens in de komende 2 jaar af te studeren dus dan kan ik ook op zoek naar mijn droombaan met bijpassend inkomen. Ik heb wel vertrouwen in ons.
  14. Beagle

    Doen alle hypotheekverstrekkers zo moeilijk?

    Ik zie dit absoluut niet als een maximale hypotheek. We huren dit huis al jaren van familie en hebben nu een mooi aanbod gekregen. Het huis is inmiddels al getaxeerd en we kunnen het kopen voor een bedrag ruim onder de marktwaarde. Daarnaast zijn we aan maandlasten een stuk goedkoper uit. Zeker 150 euro per maand. Ook willen we een woonlastenverzekering afsluiten om het risico wat meer af te dekken. Het huis moet sowieso verkocht worden. Doorhuren is geen optie meer. Het alternatief is huren in de vrije sector en dat is nog weer duurder. Sociale woningbouw komen we niet voor in aanmerking. Dus ja, ik heb al een huis op het oog en nee, ik ben geen gordijnen aan het uitzoeken want die heb ik al hahahaha
  15. Beagle

    Doen alle hypotheekverstrekkers zo moeilijk?

    Dat, Marcel, ga ik dus dinsdag maar eens even bespreken. De adviseur kwam met het bericht dat NN voor ons in eerste instantie de beste partij was. Idd annuïteiten 20 jaar vast. Tja, daar vertrouw ik dan op. Naïef misschien maar wat heb je aan een adviseur als je hem niet dat vertrouwen kunt geven? Inderdaad dan maar even kijken of er andere partijen zijn en wat die te bieden hebben. Als we dan inderdaad over een looptijd van 30 jaar 3000 euro duurder uit zijn dan is dat maar zo. Als ik nu een accountant in de arm moet nemen om voor ons een prognose op te stellen dan denk ik dat ik ook schrik van de prijs.

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké