Jump to content

breinaald

Junior
  • Content Count

    10
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0
  1. Dank voor de uitgebreide en zeer duidelijke uitleg. Ben er nu uiteindelijk uitgekomen! Iedereen bedankt voor het meedenken, kan nu toch nog op tijd mijn aangifte en die van mijn dochter insturen! Jozien
  2. Helemaal niemand die me kan vertellen hoe het programma aan het saldo fiscale winstberekening komt?
  3. Afschrijvingskosten zijn dus ook goed geboekt. Fijn dat u allemaal zo mee denkt. En ik weet dat er wordt gevraagd om meer cijfers, maar meer dan dit is er niet. Het is een klein, startend bedrijfje met alleen de eerder genoemde posten in de boekhouding. Ik krijg aan het einde dat het saldo fiscale winstberekening € 960 bedraagt, en dat wijkt dus af van het saldo v&w € 1186. Maar hoe berekent het programma dan die 960 euro? Want omzet -/-kostprijs -/- overige kosten geeft: 393 -/- 229 -/- 1350 = 1186. Het programma maakt blijkbaar een andere berekening, waar 960 euro uit komt. Welke berekening is dat dan? wellicht dat ik, als ik weet hoe het wordt berekend, er wel achter kom waar die 226 euro verschil door is ontstaan. Inmiddels weer volop ge..googled om die berekening te vinden, maar helaas. Kan iemand van u mij die geven, zodat ik e.e.a. kan narekenen? Alvast bedankt! Jozien
  4. De 90% is nergens verkeerd berekend, die heb ik echt tig keer gecontroleerd en nagerekend, want dat leek mij ook de meest voor de hand liggende fout die ik gemaakt zou hebben. Ik ga nog wel even kijken hoe dat dan via samenwerkingsverband anders ingevuld kan worden, dat zou kennelijk eenvoudiger zijn? Bedankt voor die tip! Jozien
  5. De bedrijfskosten zijn niet 164 maar 1350 euro, maar dat zal een typefout zijn want het eindbedrag van -/- 1186 klopt. Dat staat ook zo in mijn v&w. Die 120 euro verschil, kom ik toch weer bij de afschrijvingen terecht. Want ik heb voor de laptop en printer gekozen voor willekeurige afschrijving, in 1 jaar. Ik heb dus alleen de begin- en eindwaarde vermeld. Maar fiscale afschrijving is jaarlijks maximaal 20% en dat is 120 euro. Moet ik die dan toch ergens in de activa opnemen? Waar zou dat dan moeten staan? Als dat inderdaad het verschil veroorzaakt, zou dit betekenen dat het nu klopt! Dat zou fantastisch zijn! Er zijn niet meer cijfers dan die ik al heb gegeven, dus zou het niet kunnen verklaren als die 120 euro niet te maken heeft met afschrijving. Hoop dat het dit echt is, dan kan ik mijn aangifte nog op tijd insturen. In ieder geval nogmaals hartelijk dank dat je zo wilt meedenken! Jozien
  6. Fijn dat je wilt meedenken! Ja, aan voorraden is er in totaal gekocht voor € 2999,00. Opbrengst verkopen daarvan af geeft de eindvoorraad 2770. BTW specificatie, wat wil je dan precies zien? Het bedrag aan te vorderen BTW over het 4e kwartaal is 179, dat staat dus als vordering op de eindbalans. Km-vergoeding is 106 euro over het totale boekjaar, die zijn opgeteld bij mijn EV 4500 begin, 4606 eind. Kosten: er is een laptop en printer gekocht, dat zijn investeringen die beide onder 500 euro zijn. Ze mogen dus als kostenpost worden opgevoerd, ipv als investeringen waarop jaarlijks fiscaal 20% mag worden afgeschreven. Aanschafprijs beide 596 -/- restwaarde 56 = 540 afschrijving. Nu ik dit opschrijf ga ik twijfelen of hier de fout in zit. In het totaalbedrag aan kosten van 1350 zitten nl. ook de laptop en printer. De berekening zoals ik die nu heb ingevuld geeft dan: omzet 393 kosten 1350 afschrijving 540 geeft een verlies van 1497. De kosten bestaan verder uit dingen als flyers, visitekaartjes, reclamebelettering op mijn prive-auto (waar dus de zakelijke km vergoeding op geldt; ik houd een sluitende km-administratie bij), verkoopbakken (we staan regelmatig op jaarmarkten, en presenteren dan onze verkoopwaar in deze bakken). Ik hoop hiermee voldoende duidelijk te zijn geweest. Zal pas weer vanavond rond 8 uur hier aanwezig kunnen zijn ivm werk (tja, loondienst en een eigen bedrijfje starten, maar mij hoor je niet klagen hoor, vind het ontzettend leuk om te doen!) Jozien
  7. Ik weet het, de zoveelste die er niet uit komt! Ik ben echt al weken en weken aan het rekenen en aan het zoeken op internet, maar ik kom er echt niet uit, dus vraag ik uw hulp! In 2014 begonnen met een VOF, samen met dochter. Ik heb 90% ingebracht, zij 10%, dus alle cijfers die ik hier noem betreft mijn 90%. Opbrengst verkopen € 393 Inkoopprijs verkopen € 229 Prive storting bij begin € 4500 Inkoopkosten € 229 Overige bedrijfskosten € 1350 Te ontvangen BTW € 179 Liq.middelen begin boekjaar € 4500 einde boekjaar € 535 Voorraad goederen einde boekjaar € 2770 Verlies & winst op aangifte: 393 -/- (229+1350) = -/- 1186 Overzicht activa: begin € 4500 einde boekjaar: mat.vaste activa (laptop+printer, willekeurig afgeschreven in dit jaar) € 477 Voorraden € 2770 Te ontvangen btw € 179 Liq. middelen € 535 477 + 2770 + 179 + 535 = € 3961 Overzicht passiva: begin Ondernemingsvermogen € 4500 einde € 4606 (die € 106 is km-vergoeding zakelijke km's met prive-auto) Dan komt dus de melding: controleer de balans, het totaal activa einde boekjaar € 3961 moet gelijk zijn aan totaal passiva fiscaal einde boekjaar € 4606 Hoe dit verschil ontstaat, is mij een raadsel. Maar als ik dit laat staan en alles verder invul, kom ik aan het einde van de aangifte de bewuste melding tegen dat fiscalewinstberekening € 106 gelijk moet zijn aan saldo verlies&winst -/- € 1186. Die € 106 is de toename van het vermogen door de zakelijke km's?! Het zal misschien iets heel onnozels zijn, ik staar me er inmiddels al weken blind op. Zo'n simpele balans, kleine bedragen maar ja, de belastingdienst merkt ons aan als ondernemer dus moeten we het zo invullen. Zou makkelijker zijn (denk ik) als het gewoon als overige inkomsten mocht bij de aangifte. Is er iemand die a.d.h.v. mijn cijfertjes mij kan uitleggen wat ik verkeerd doe, en vooral, hoe het wel moet? Alvast heel hartelijk dank voor het bekijken. En ja, een boekhouder zou kunnen, maar dan wordt ons verlies alleen maar groter, dus nu niet echt een optie. Jozien
  8. Ja, hij heeft een voorlopige teruggave met maandelijkse bedragen gehad, ik niet. Maar die vul je ook in bij de aangifte, dus dat wordt al verrekend. Gezien de antwoorden (waarvoor hartelijk dank!) denk ik dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest. Ik weet wel dat je kunt splitsen, en dat het meestal het voordeligste is om de aftrekposten te plaatsen bij de meest verdienende (mijn man). Maar als ik in beide aangiftes op exact dezelfde manier splits, krijg ik verschillende uitkomsten. En dat zou toch niet moeten kunnen?! Het verschil in wat we terug krijgen is ongeveer 1000 euro, dat vind ik wel een erg groot verschil. Ik denk dat ik de belastingdienst maar eens moet gaan bellen, zien of zij dit kunnen uitleggen.
  9. Al veel gezocht via Google, maar nergens iets te vinden over mijn probleem, dus stel ik mijn vraag graag hier: Vorig jaar ben ik gestart als ondernemer, waardoor mijn man en ik dit jaar voor het eerst niet gezamenlijk aangifte kunnen doen. We hebben aan het einde bij de verrekening uiteraard dezelfde aftrekpost te verdelen, maar: we krijgen verschillende eindbedragen te betalen/te ontvangen. Even fictief in cijfers om e.e.a. te verduidelijken: aftrekpost is 9000 euro. Als ik er in mijn aangifte voor kies die 9000 euro geheel bij mij te verrekenen, krijg ik 5000 euro terug van de fiscus. Zet ik die 5000 euro geheel bij mijn man dan wordt het te ontvangen bedrag 2200 euro. We moeten de verdeling in beide aangiftes natuurlijk hetzelfde invullen, maar: Als mijn man in zijn aangifte ditzelfde invult, krijgt hij maar 600 euro terug (9000 euro bij hem als aftrekpost). En als hij die 9000 euro bij mij zet, moet er zelfs 3300 euro worden betaald! Hoe is dit mogelijk? En nog belangrijker, hoe vullen we het nu het beste in? Alvast heel hartelijk bedankt voor het beantwoorden.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept