Luuk_VS

Newbee
  • Aantal berichten

    5
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Luuk_VS's trofeeën

  1. Ik probeer via dit forum hulp te zoeken om mij te helpen bij het opzetten van een nieuwe bedrijf. Het enige wat ik te horen krijg dat het idioot is en niet gaat werken..... Om het in Jip en Janneke taal nogmaals uit te leggen waardoor het misschien duidelijker wordt. Ik wil samen met een Chinese fabrikant een merk lanceren in Europa, om eerste te beginnen in Nederland. Om direct een productielocatie of iets dergelijks hiernaartoe te halen is een veel te grote investering en veel te kostbaar, dus heeft de chinese fabrikant aangeboden om samen te gaan werken. Hierbij bied hij dus aan zijn voorraad voor een gedeelte naar Nederland te verplaatsen, waardoor ik de mogelijkheid krijg het hier in Nederland aan de man te brengen. Normaal gesproken verdient hij ongeveer 1,00 a 1,50 euro per product, als hij het mij laat verkopen een meedeelt in de omzet verdient hij 8 a 9 euro per product. Verkoopprijs ligt ongeveer rond de 20 euro in Nederland. Waarom is mijn toekomstige partner, als alles voet in aarde krijgt hier in Nederland, gek om dit met mij af te spreken? Hoe zouden jullie zo'n constructie dan aanpakken? In plaats van mij te waarschuwen en te zeggen dat het idioot is zou ik graag weten hoe het anders aan te pakken. De reden dat ik het op deze manier wil doen is dat ik geen vermogen heb om hier een grote voorraad aan te leggen. En deze grote voorraad is wel noodzakelijk als ik in een keer de markt wil betreden en alle geinteresseerden in een keer/ direct wil kunnen toeleveren Groet, Luuk
  2. En hoe weet jij dat? Heb jij inzage in zijn kostprijs? (dat lijkt mij vrij moeilijk met een bedrijf in China...) Ja deze weet ik, mijn partner heeft mij hier inzage van gegeven bij meerdere malen bezoek aan China. Het product betreft geen product waar 500 verschillende componenten aan zitten, het is een recht toe recht aan product waar slechts enkele productie handelen aan zitten (grondstof --> eindproduct). Heeft de leverancier dat gezegd? Het is behoorlijk ongewoon dat bedrijven kenbaar maken wat hun kostprijzen zijn. En nog ongewoner dat zij dat vertellen aan hun klanten (zoals jij). Ik blijf het een rare constructie vinden, maar veel succes zou ik zeggen. Waarom is dit een rare constructie? Als je het vertrouwen vanuit beiden partijen hebt en een samenwerking met elkaar begint, is hier toch niets raar aan dat je uiteindelijke winst wordt verdeeld over de twee partijen?
  3. Wanneer je in NL woont (en dat doe je kennelijk) betaal je inkomstenbelasting over je verdiensten, o.a. dus over je winst (uit je eenmanszaak). Of dit uiteindelijk resulteert in dat je belasting daadwerkelijk moet betalen, is afhankelijk van allerlei factoren. - Persoonlijke aftrekposten/situatie - Of je überhaupt winst maakt - Of je recht hebt op (fiscale) ondernemersaftrek - Etc etc De constructie die je voor ogen hebt lijkt mij een beetje raar: - Hoe kan je leverancier weten wat jouw winst is? Je kan (en misschien moet je) allerlei kosten maken (of kunnen maken), zodat er weinig overblijft namelijk. Wie bepaalt wat de winst is… Het woord leverancier is misschien niet de juiste, deze persoon wordt naast leverancier ook mijn partner. De enige kosten die hij maakt zijn de productiekosten (grondstof, personeel etc) die hij mij iedere maand factureert (producten tegen kostprijs) wanneer ik het verkochte aantal doorgeef. In mijn ogen is het niet zo heel moeilijk om mijn partner/leverancier te laten weten wat mijn winst is. De omzet die ik generereer verminderd met de kosten die ik die maand heb gemaakt (inkoopkosten bij hem als leverancier, promotiekosten, verkoopkosten enz) kan ik toch aanmerken als zijnde "winst"? Mijn partner heeft geen verdere kosten voor levering aan mij dan echter en alleen de kostprijs van het product. Deze betaal ik iedere maand aan hem en breng ik op mijn omzet in mindering. - Wat ga je doen als je verlies maakt? Gaat je leverancier dan aan jou betalen misschien in plaats van andersom… Hier ga ik natuurlijk niet vanuit, echter mocht dit wel voorkomen zal dit verrekend worden met de volgende maand afrekening (uitbetaling van de winst) - Wat ga je doen als de belastingdienst jouw kosten (of opbrengsten) achteraf wil corrigeren? Ga je dat dan ook “delen” met je leverancier… Ja dit zal moeten worden verrekend met mijn partner/leverancier - Waarom zou je jouw winst delen? De leverancier verdient toch al op de verkoop aan jou… Nee, zoals ik al eerder aangegeven heb levert hij mij tegen kostprijs zijn producten aan. Hier verdient hij niets aan. Zoals ik aangegeven heb in mijn verhaal levert hij de voorraad kosteloos (voordeel voor mij dat ik geen voorraadkosten heb) en deelt hij mee in winstmarge (nadeel voor mij dat ik de winst moet delen ) En zo kan ik wel meer dingen bedenken. Maar in principe zou de leverancier wel een factuur kunnen sturen natuurlijk (oppassen dat dit niet “raar” wordt met oog op BTW e.d.!). Of jullie zouden een soort VOF kunnen hebben, of zoiets. In welk opzicht zou dit raar zijn? Als ik iedere maand netjes bijhoudt in welke mate de voorraad is afgenomen is het toch heel duidelijk dat ik het verkochte aantal aan mijn partner doorgeef en hij mij hier een factuur voor stuurt tegen de kostprijs (voor mij is dit dus een inkoopprijs) waarover ik 21% BTW betaal. Bedankt! Groet, Luuk Lijkt mij niet iets dat je zomaar bedenkt/aangaat overigens.
  4. Bedankt voor jullie antwoorden. Daar heb ik zeker wat aan. Ik ga vanaf dag 1 beide ondernemingen wat betreft administratie scheiden. Het geeft uiteraard wel meer werk maar het is wel zo overzichtelijk. Ik heb op dit forum ook gezocht naar het volgende, echter werd ik daar niet wijzer van: Ik heb natuurlijk te maken met een soort van consignatievoorraad... Mijn toeleverancier levert mij kosteloos voorraad. Ik geef iedere laatste dag van de maand aan hem door wat er is verkocht en hij stuurt mij een factuur tegen kostprijs van de verkochte producten. Ik haal van de omzet deze kosten af en alle overige kosten die deze maand zijn gemaakt en dan houd ik mijn brutowinst voor belasting over. Mijn eerste vraag is: Als ik consignatievoorraad importeer, bestaat er dan de mogelijkheid om de BTW niet te hoeven te betalen bij import (douane) maar pas te betalen/aan te geven ( ieder kwartaal ) zodra mijn toeleverancier mij 3 keer een factuur heeft gestuurd ( iedere laatste dag van de maand stuur hij de factuur voor de verkochte goederen) Mijn tweede vraag is: Hoe zit het met winstuitkering? Ik ben bereid akkoord te gaan met dat hij meedeelt in mijn brutowinst voor belasting. Kan ik mijn brutowinst voor belasting delen door twee en de ene helft betalen aan mijn toeleverancier. Hij betaald over deze verdiensten de inkomstenbelasting in zijn land. Ik betaal over de andere helft de omzetbelasting in mijn land. Klopt dit? Alvast bedankt! Groeten, Luuk
  5. Beste mensen, Ik heb een aantal vragen betreffende mijn onderneming die ik graag aan jullie zou willen stellen. Op dit moment heb ik een eenmanszaak (1) waar ik producten A, B, en C verkoop. Dit doe ik doormiddel van een webshop. Product C verkoop ik in deze webshop en komt op dit moment uit China. Nu ben ik in gesprek met mijn toeleverancier om voor Product C een merk te lanceren in Europa met een aparte website, webshop en administratie. Dit omdat mijn toeleverancier kosteloos voorraad in Nederland wilt aanleggen. Hierdoor heb ik het voordeel dat ik geen voorraadkosten heb, mijn toeleverancier heeft het voordeel dat hij mee profiteert van de hogere marge. Wat is in deze situatie de beste oplossing voor deze situatie, kijkend naar administratie, belasting, winstuitbetaling etc. Ik wil mij bij de kamer van koophandel een extra handelsnaam laten registeren onder eenmanszaak (1). Kan dit? Is het verstandig een aparte administratie te hanteren voor deze handelsnaam (2). Hoe zit het met een rekeningnummer en BTW-nummer? Kan ik de inkomsten voor eenmanszaak (1) en handelsnaam (2) beide op dit rekeningnummer binnen laten komen? Ik wil graag de voorraad van mijn toeleverancier naar Nederland halen zonder dat ik bij binnenkomst BTW of invoerrechten moet betalen. Mijn toeleverancier stuurt mij iedere maand een factuur voor de verkochte producten C, waarover ik op dat moment de BTW betaal (aangeef) Wat kan er in deze situatie gedaan worden? Hoe zit het met winst uitbetaling iedere maand? Ik heb een omzet per maand van product C onder handelsnaam (2). Hier worden de kosten van die maand (inkoopkosten, overige kosten) vanaf gehaald. Uiteindelijk blijft de winst voor belasting over. Kan ik deze gewoon delen door 2 en betalen aan mijn toeleverancier? Graag hoor ik hoe jullie het in deze situatie aan zouden pakken. Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer terwijl het in mijn ogen niet heel ingewikkeld moet zijn. Alvast vriendelijk bedankt, Met vriendelijke groet, Luuk
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.