Jump to content

pkvdknoop

Junior
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0
  1. Hallo, Ik heb afgelopen jaar (mbt advocaat) een schikking getroffen met een potentiële klant, die inbreuk heeft gemaakt op ons intellectueel eigendom. (Huis gebouwd o.b.v. ons schetsontwerp zonder toestemming). Het ontwerp was gemaakt om de klant te overtuigen dat hij met ons in zee moest gaan. De opdracht hebben we niet gekregen, hij heeft wel het huis volgens de schets gebouwd. Onze claim was gebaseerd op gederfde inkomsten, inbreuk auteursrecht (in de zin van exploitatierecht), inbreuk op de persoonlijkheidsrechten van het bedrijf, morele schade en kosten van de advocaat. Nu hebben wij uiteindelijk een bedrag van bijna €14000,- ontvangen als schikkingsbedrag terwijl de claim in eerste instantie veel hoger was. Hier hebben we de advocaat ook van betaald. Nu moeten wij aangifte doen voor de inkomstenbelasting en vraag ik mij af, is dit ontvangen bedrag nu wel of niet omzet geweest? En zo niet, wat is het dan? De vervolgvraag is natuurlijk, moet ik hier inkomstenbelasting over betalen? En hoe zit het met de kosten die we er nog uit betaald hebben? De advocaat zegt dat ik met deze vraag bij een belastingadviseur moet zijn. Kan hier misschien iemand iets zinnigs over zeggen? Ik hoor graag van jullie. Alvast bedankt. Groet Peter
  2. Er komt geen deel van mijn naam voor in de handelsnaam, alhoewel, de eerste letters van onze namen zitten er wel in verwerkt. ::) De vof wordt omgezet naar een eenmanszaak, in eerste instantie met dezelfde naam. Hij zet het bedrijf dus voort in zijn eentje.
  3. Ik heb ons vof contract er maar even bij gepakt (had ik moeten doen voordat ik de vraag stelde... ;) ) Hierin staat: Lid 3: Het recht van voortzetting houdt in om alleen of met anderen de activiteit (eventueel met de handelsnaam) van de vennootschap voort te zetten onder verplichting (tevens een recht) alle tot het vennootschapsvermogen behorende vermogensbestanddelen over te nemen, zich te laten toedelen of, wat de schulden betreft voor zijn rekening te nemen en aan de andere vennoot of diens rechtsopvolgers in geld uit te keren de waarde van diens aandeel in dit vermogen. Ik denk dat ik even een goed gesprek hierover moet aangaan met compagnon... Is het wat jullie betreft redelijk om hem toch te vragen de naam te veranderen?
  4. Ik heb besloten na 3 jaar uit een vof te stappen, compagnon gaat met bedrijf verder. Omdat we de naam gezamenlijk hebben bedacht (was eigenlijk mijn idee) en de naam dus symbool staat voor onze samenwerking, wil ik graag dat hij de naam gaat veranderen. Hij zegt dat dat hem nu teveel onrust brengt, maar dat hij dat op termijn waarschijnlijk wel wil gaan doen. Ik wil dit liefst vastleggen in onze uittredingsovereenkomst. Hij hoeft van mij dan niet direct te doende naam aan te passen maar wil wel een termijn stellen (binnen een jaar), waardoor hij op korte termijn nog kan profiteren van onze samen opgebouwde naam. Maar stel dat hij er straks in z'n eentje een potje van maakt, dan wil ik daar niet de dupe van zijn, aangezien ik ook na m'n vertrek voor altijd aan deze bedrijfsnaam verbonden zal blijven... Kan ik eisen dat hij de naam binnen een jaar (of wanneer hij besluit met iemand anders te gaan samenwerken) verandert? Ben benieuwd naar jullie mening!
  5. Ik heb een klein architectenbureau dat steeds beter begint te lopen. Nu zelfs zo goed dat ik een tekenaar wil inschakelen die ik ken vanuit een vorig dienstverband. Hij is momenteel in loondienst bij een ander bedrijf (géén concurrerende architect), maar heeft daar geen vast contract. Hij zou het werk voor mij naast zijn huidige baan kunnen doen. Hij ziet het puur als bijverdienen. De vraag zit hem in het volgende: Wij willen hem graag als 'zzp-er' inhuren voor tekenwerk, zodat hij ons facturen kan sturen. Daarvoor zal hij zich moeten inschrijven bij de KvK. Hij is bang dat als hij zich inschrijft bij de KvK en straks zijn contract bij het andere bedrijf afloopt, dat hij dan zijn recht op ww kwijt is. Is dat zo? Hij wil de werkzaamheden sowieso alleen als extra naast een baan blijven doen en niet volledig zelfstandig ondernemer worden. Wie kan hier iets over zeggen? Ben benieuwd...
  6. Heren, Bedankt voor de uitgebreide uiteenzetting. Uiteraard ben ik bekend met de DNR, maar wat mij niet bekend was, was dat ik die ook naar een onderaannemer/hulppersoon kan gebruiken. ;) Inmiddels zijn we bezig e.e.a. zwart op wit te zetten in overleg met de zzp'er. Nogmaals dank.
  7. Norbert, Bedankt voor je antwoord, daar hebben we zeker wat aan. De zzp'er heeft inmiddels zelf ook aangegeven hierover e.e.a op papier te willen vastleggen, dus denk dat we er wel uit gaan komen. Gr. Peter
  8. Ik heb samen met compagnon vof (architectenbureau) en wij willen op korte termijn voor een van onze projecten de bouwbegeleiding uitbesteden aan een zzp'er. Deze zzp'er gaat namens ons naar de bouw voor vergaderingen en begeleiding namens onze opdrachtgever. In hoeverre is hij aansprakelijk, mochten er dingen fout lopen, door beslissingen die hij heeft genomen en moet je daarover voorwaarden vastleggen? Of is de vof in dit geval altijd aansprakelijk? Mocht het eerste van toepassing zijn, zijn er dan standaard voorwaarden die je van toepassing kunt stellen? Benieuwd of iemand hier iets meer over kan vertellen... dan hoor ik het graag.
  9. Fijn om zoveel reacties te krijgen op mijn vraag. Allereerst wil ik zeggen dat ik uiteraard de ontstane situatie aan mijn compagnon heb voorgelegd nog vóórdat ik ging verhuizen. De verhuizing was niet geheel 'vrijwillig' aangezien mijn vrouw voor twee jaar in het plaatselijke ziekenhuis moet werken voor haar specialisatie-opleiding en ze daarvoor dichtbij moet wonen. Maar goed, in dit geval is mijn compagnon al meerdere malen (als ik poogde er iets over af te spreken) het gesprek uit de weg gegaan door te zeggen dat hij vindt dat het mijn eigen keuze was om te verhuizen, punt. Ik zit dus niet in een 'ik heb hier recht op' tripje, maar wil juist graag een oplossing waar we beiden mee kunnen leven, en is mijn compagnon steeds niet voor mijn redenen vatbaar. Ik vind het tijd om hierover een knoop door te hakken, en een 'compromis' te sluiten, want nu blijft het steeds tussen ons in hangen en dat is niet goed. Vandaar mijn vraag op dit forum, ik wilde polsen hoe anderen tegen deze kwestie aankijken en of het terecht is dat ik hier een punt van heb gemaakt. Ik hoop dat we er snel uit zullen komen, bedankt nogmaals voor alle reacties.
  10. Is het overigens een bv, eenmanszaak of vof? Ik heb misschien nog wel een creatieve oplossing, maar ik weet niet helemaal of deze (wellicht iets te creatieve) oplossing fiscaal kan. Good luck! Dankjewel prinsrachid. Het is een vof. Heb via via iets gehoord over buiten-vennootschappelijke kosten o.i.d. Is dat misschien waar je op doelt met een creatieve oplossing?
  11. Mijn compagnon en ik zijn 2,5 jaar geleden een bedrijfje begonnen in het noorden van het land. Eerst vanuit huis en al snel vanuit een kantoortje in de stad. We maakten toen nog weinig reiskosten, en omdat de inkomsten nog niet heel hoog waren namen we die kosten ook voor eigen rekening. Op een gegeven moment zijn we de reiskosten naar afspraken en klanten wel gaan declareren. Nu ben ik tijdelijk (voor 2 jaar) verhuisd vanwege het werk van mijn vrouw en moet nu 2 a 3x in de week 100km heen en 100km terug rijden naar het werk. Allen al aan benzine kost mij dat een behoorlijk bedrag en zou dit graag willen declareren in de vorm van een reiskostenvergoeding (op z'n minst een gedeelte). Mijn compagnon vindt dat ik dit maar uit eigen zak moet betalen, ik vind dat het bedrijfskosten zijn en dus uit het bedrijf betaald moeten worden. Wat is wijsheid? Ik ben op zoek naar een goede oplossing om hem tegemoet te komen, zonder dat ik alle kosten zelf moet dragen. Is er een manier om wel reiskosten te kunnen declareren zonder dat hij daarvan nadeel ondervindt in de vorm van een lager bedrijfsresultaat aan het eind van het jaar? Wie kan mij helpen?
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept