hvdhhvdh

Newbee
  • Aantal berichten

    3
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

hvdhhvdh's trofeeën

  1. Beste forumleden. Graag leg ik onderstaand voor, betreffende (uitgestelde) aangifte inkomstenbelasting 2014. Recent is de jaarrekening van onze maatschap beschikbaar gekomen. Buiten de kosten die wij als maatschap gemaakt hebben, welke vanzelfsprekend verwerkt zijn in deze jaarrekening, maak ik ook nog persoonlijk zakelijke kosten ten behoeve van mijn werkzaamheden binnen de maatschap. Denk hierbij aan verzekeringen, pc/telefoon, en de autokosten (zakelijk gebruik prive auto) Naar mij dunkt, moet ik deze laatste kosten beschouwen als buitenvennootschappelijke kosten. Nu wordt mij niet geheel duidelijk uit het programma 'Inkomstenbelasting voor ondernemers' hoe ik dit moet opvoeren. De winst-en verliesrekening en balans mogen i.h.a. bij een maatschap opgevoerd worden op (a) persoonlijk niveau, danwel (b) op samenwerkingsverband. Het bijgevoegd screenshot doet vermoeden dat in deze situatie op persoonlijk niveau moet worden ingevoerd, aangezien expliciet verwezen wordt naar voorbeeld 1 (tevens bijgevoegd). De buitenvennootschappelijke zaken moeten dan worden verwerkt in deze aangifte Op dit forum, met name bij herhaling genoemd door Joost Rietveld, wordt aangegeven dat in eerste instantie op samenwerkingsniveau een winst-en verliesrekening en balans moet worden opgevoerd, waarna een tweede onderneming moet worden opgegeven, waarin dan de buitenvennootschappelijke zaken worden verwerkt. Dit laatste lijkt mij het meest praktisch, maar aangezien er door de fiscus expliciet aangegeven wordt voorbeeld 1 te volgen, ben ik in het ongewis. Daarnaast lijkt het mij op zich onjuist een tweede onderneming op te voeren, terwijl dit er niet is. Overigens zal het eindresultaat hetzelfde zijn, maar daar gaat het mij niet om. Hartelijk dank.
  2. Beste Norbert en Roel, Hartelijk dank voor de vlotte en verhelderende reacties.
  3. Sinds dit jaar ben ik zelfstandig in de zorg werkzaam en vrijgesteld voor BTW ten aanzien van door mij geleverde diensten (bevestigd door de belastingdienst). Het is mij niet geheel duidelijk, of ik de (opstart)kosten die ik maak (bv inkoop goederen), in het geheel mag aftrekken van mijn winst, of dat dit de totale kosten minus de BTW betreffen. Ter verduidelijking, voorbeeld: Inkoop beroepskleding: 500 euro, waarvan 21% BTW, ofwel 105 euro BTW. Geef ik dan 500 euro op als kosten op die van mijn winst wordt afgetrokken, of slechts 395 euro (fiscaal minder gunstig). Dank.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.