Beste administratie experts,
Ik ben bezig om de administratie op te zetten voor mijn onderneming. De reden dat ik dit doe is als volgt uit te leggen:
- Het betreft een startup, waarin cash flows nog redelijk eenvoudig zijn en kapitaal schaars. Het plan is om over te stappen naar een uitbesteedde administratie en accounting zodra de groei dit vereist of zich kan permitteren.
- Ik ben redelijk goed met computers, waardoor een zelf gebouwd programma met behulp van uitgebreide Excel en macro's een grote investering scheelt.
- Een financiële en boekhoudkundige achtergrond vanuit mijn opleiding maakt de drempel lager om het zelf te doen.
- Ik kan een gepersonaliseerd volautomatisch programma neerzetten voor belastingen, financiële documenten om te deponeren, het analyseren van KPI's uit de geregistreerde data, etc. Er wordt met verschillende databases gewerkt, zoals mutaties, het grootboek, relaties, artikelen, etc.
Mijn vraag is als volgt:
Hoe belangrijk zijn onbewerkbare auditfiles en hoe zijn deze zelf te creëren via een macro? Ik verwacht geen belastingcontrole, aangezien we voordat we 2 van de 3 criteria (jaaromzet, balanstotaal, FTE's) van de belastingdienst overschrijden naar een professionele service overstappen. Toch gaat het tot die tijd ook om grote bedragen en wil ik alles in orde hebben.
Bij voorbaat dank!