Jump to content

Eric674

Newbee
  • Content Count

    3
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • Gender
    Male
  • First name
    Eric
  1. Ik neem taalexamens af voor een bij het CRBKO geregistreerde onderwijsinstelling. De opdrachtgever is daarmee niet BTW-plichtig en zij willen dat ik op mijn facturen aan hen dus ook geen BTW verreken. Om dat te kunnen doen, zou ik mij zelf als docent moeten inschrijven bij het CRBKO. Ik vind het echter vreemd dat ik mij als docent zou moeten inschrijven als ik geen onderwijs verricht voor hen. Na wat zoekwerk kwam ik deze uitspraak tegen: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBGEL:2014:6767. De examens die ik afneem maken geen deel uit van het taalonderwijs dat aangeboden wordt. Deze examens dienen over het algemeen voor toelating tot hoger onderwijs (in Nederland of buitenland), migratie of als bewijs van taalvaardigheid voor werkgevers. Ik kwam echter ook het nieuws tegen dat de BTW-wetgeving aangepast is/wordt: https://www2.deloitte.com/nl/nl/pages/tax/articles/vereenvoudiging-onderwijsvrijstelling-btw-examens-beroepsonderwijs.html. Het is mij alleen niet duidelijk of dit op deze situatie van toepassing is. Wat denken jullie? Moet ik wel of niet 21% BTW verrekenen op mijn facturen voor verleende diensten?
  2. Iedereen heel erg bedankt voor jullie reacties! Het lijkt erop dat het starten van een eenmanszaak in Nederland de beste oplossing is. Een bedrijf beginnen als niet-Turk is alleen mogelijk als dat gedaan wordt met een Turkse partner, er komt een hoop bureaucratie bij kijken en het proces is bovendien erg kostbaar. Het lijkt me nogal overdaad als ik tot ik terugga naar Nederland er alleen een bijverdienste uit verdien. De grootste zorg die ik op dit moment heb is de vereiste voor een vaste inrichting. Hebben jullie daar nog advies over? Ik zal weinig in Nederland zijn; misschien drie tot vier weken per jaar. Ik heb wel mijn Nederlandse nummer constant aanstaan in Turkije en kan daarop bereikt worden. Het 'kantoor' is de werkruimte van mijn moeder waar een computer staat die nu voor privé doeleinden gebruikt wordt. Ik zou daar een account op aan kunnen maken met de software die ik nodig heb bij het vertalen. Maar het echte werk gaat gedaan worden op mijn laptop die ik in Turkije bij me heb. Verder wil ik zorgen dat alle facturen (met uiteraard mijn Nederlandse bedrijfsadres) te vinden zijn in een map op dat kantoor. Er is verder weinig nodig voor het runnen van een vertaalbureau; alles wordt eigenlijk op de computer gedaan. Nogmaals bedankt voor alle hulp!
  3. Ik zit met een lastige situatie waar ik maar geen duidelijk antwoord op kan krijgen. Ik wil een eensmansbedrijf beginnen in Nederland. Ik ga vertaaldiensten leveren aan klanten in Nederland en het buitenland. Ik ben woonachtig in Istanbul, Turkije waar ik werk als docent en sta dus niet in het GBA ingeschreven. Ik heb de Nederlandse nationaliteit (en dus een BSN-nummer). Ik kan het bedrijf op het woonadres van mijn ouders vestigen en kan daar een eenvoudige werkplek (bureau met computer, map met facturen) inrichten. Omdat ik het werk verricht in Turkije, moet ik officieel het bedrijf vestigen in dit land. Ik wil het bedrijf echter in Nederland vestigen, omdat a) ongeveer de helft van mijn klanten Nederlands zullen zijn; b) het oprichten van een bedrijf in Turkije heel lastig is voor niet-Turken en c) ik van plan ben over ongeveer twee jaar naar Nederland terug te verhuizen en van mijn vertaalbureau mijn voltijdbaan te maken. Ik wil de komende twee jaar gebruiken om een regelmatige stroom werk op te bouwen zolang ik ook nog een inkomen heb uit mijn docentenbaan. In het eerste jaar zal mijn omzet laag zijn (onder de €10.000) omdat ik de werkzaamheden naast mijn voltijdbaan in Istanbul ga verrichten. Het wekelijkse aantal uren dat ik in het bedrijf ga steken zal rond de 10 gaan liggen. Dit zou echter boven de 20 uit kunnen komen in het tweede jaar. De KvK lijkt welwillend om mijn bedrijf in te schrijven. Bij de Belastingdienst echter zegt een medewerker dat het mogelijk is en een ander zet vraagtekens bij hoe ik inkomensbelasting ga betalen als in het buitenland woon en of ik aan de eis van vaste inrichting ga voldoen. Wat is volgens jullie de beste oplossing voor mijn situatie? Heeft iemand ervaring met een dergelijk probleem? Denken jullie dat ik me in Nederland in kan schrijven bij de KvK en Belastingdienst? Of raden jullie mij een andere oplossing aan? Alvast bedankt voor de reacties en ik beantwoord graag eventuele vragen om mijn situatie verder te verduidelijken.

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept