Jump to content

KDZ

Junior
  • Content Count

    23
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1
  1. Dank, ik accepteer uw reactie. Ik specificeer om aan te geven dat ik niet blanco iets roep en ‘zomaar’ iets uit de mouw schud. Het is echt een probleem voor hele volksstammen. Nu al gaat het fout bij gepensioeneerde ondernemers die in het verleden de kop in het zand hebben gestoken. Ik denk in oplossingen en als ik zie dat de politiek al jaren met belangenorganisaties om de tafel zit, maar geen meter vooruit komt, is het tijd om in te grijpen met burgerinitiatieven. Ik wil beklemtonen dat de regelingen uit het verleden echt iets bijdroegen aan meer liquiditeit. Daarnaast werd werken veel beter gestimuleerd. Dat we afstomen op een Amerikaans model, vind ik onbegrijpelijk....
  2. Ik ben 10 jaar zelfstandige en heb geen pensioen opgebouwd; Afgelopen week heb ik de belastingdienst gevraagd wat de mogelijkheden zijn: Allereerst gaat het om jaarruimte; Simpel gezegd is dat een uitgestelde manier van belasting betalen; De kans is erg groot dat je veel meer belasting moet betalen dan dat je nu aan voordeel geniet.... Erg slechte regeling dus.... De jaarruimte kun je: 1 lijfrentepolis voor afsluiten 2 banksparen Bedenk dat in een wereld met lage (reken)rentes en woekerpolissen geen enkele ondernemer dit zal doen, tenzij je een onnozele sukkel bent en je je graag laat bedotten... Advies aan allle ondernemers; Spaar NIET voor je pensioen!!!! Stop het in je zaak, investeer of geniet er nu van en leef voordat de overheid jouw zuurverdiende geld op slinkse wijze afpakt!!! Het gesprek met de belastingdienst heb ik na het aanhoren van de waardeloze regelingen met een keiharde NEE afgesloten. Een oplossing heb ik wel; een ondernemersspaarloonregeling; met een looptijd van 10 jaar en een maximum van 5.000€ inleg per jaar; Dat geeft stof tot nadenken en is specifiek voor pensioen als bestedingsdoel; Het oorspronkelijk bestedingsdoel van spaarloon was namelijk pensioen, maar doordat de overheid zelf krap zat, is dit geld vervroegd vrijgegeven en later stopgezet; Zonde!
  3. Ik heb nog een aanvulling voor lotgenoten: - Je hoeft niet meer ellenlang te wachten op beslissing inspecteur! - Bovendien ben je niet afhankelijk van diens gemoedstoestand! Verder heb je misschien geen 2e auto meer nodig door het reduceren van de prive km’s Mijn 2e auto gebruikte ik vrijwel alleen om op het 2e adres te komen, maar wordt nu min of meer overbodig. Er begint nu gras onder te groeien.... ——— Ik vind een forfaitair bijtellingsstelsel enorm ouderwets.... de overheid denkt veel te moeilijk... Dat model stamt nog uit de tijd dat er geen apps en handige km registratie systemen bestonden. Kortom; aangeven wat de prive km’s zijn en daarover belasting betalen op basis van verdeelsleutel zakelijk/prive.... easy.... Het stelsel is niet alleen ouderwets, maar ook nog eens enorm complex. Het is meer een instandhoudingsmodel geworden voor adviesbureaus. Dat terwijl de overheid zich distantieert over het geven van advies. Ook lobbyisten zoals de rai moeten zich kapot schamen om keer op keer nieuwe kreukelzonemodellen te verzinnen waar de overheid mee aan de haal gaat. Het model wat nu in de pijplijn zit is daaraan inherent. Bij het leveren van eenvoudige modellen zal de score van o.a. De belastingtelefoon toenemen naar een ruime voldoende.... Ik zeg dit omdat ik me inzet voor de gewone ondernemer die continu in het nauw gedreven wordt, maar wel de rekening van de crisis heeft moeten betalen en als dank daarvoor pruts oplossingen terugkrijgt...
  4. Vandaag het 2e vestigingsadres geregeld :) Ik rij voortaan linksaf naar vestiging A en rechtsaf naar vestiging B. Uiteraard kan ik aannemelijk maken dat beide vestigingen een zakelijk karakter hebben. (o.a. Door acquisitie op beide locaties) Bijkomend voordeel: Minder uitstoot en dus beter voor het milieu. Daarnaast zal ik bij nieuwe taken zoveel mogelijk voor de kortste route kiezen. Iedereen met een identieke situatie raad ik deze oplossing aan!!!! Overigens blijf ik gewoon bijtelling betalen voor 1 auto; Dat verandert niet.
  5. Er is nog geen antwoord op het feit dat ik bij de kvk een 2e zakelijk adres aanvraag; Ik werf tenslotte vanaf beide adressen klanten en gebruik beide adressen als uitvalsbasis om te werken. Ook kan ik klanten ontvangen op beide adressen en kan dat ook aantonen. Negeert de belastingdienst de gegevens van de kvk? Stel ik heb een grote organisatie met meerdere vestigingen en ik rij van filiaal naar filiaal, dan valt dat ook onder prive kilometers..... Lijkt me een goudmijn voor de belastingdienst....
  6. Ik heb een lijst met: - klanten plus adressen - ritten adres plus afstand - producten Daarnaast een basisfactuursjabloon waarin ik klantnummer, productnrs en kilometernrs kwijt kan. Uiteraard haalt excel de info daarbij uit de lijsten met vert.zoeken Daarnaast kan ik vrije tekst kwijt. Nadat ik een factuur gemaakt heb, kopieer ik de statische gegevens naar een nieuw tabblad; dat tabblad geef je het factuurnr mee. Tip: hou het simpel....
  7. Dank prinsrachid voor de oplossing. Door mijn alleenstaande situatie is het idd niet logisch dat je je blut betaalt aan bijtelling voor elke auto die je extra hebt terwijl je er maar 1 tegelijkertijd kan gebruiken. Ben blij dat ik nu zowel linksaf als rechtsaf mag afslaan.
  8. Bij de kvk is het mogelijk om een 2e werklocatie aan te vragen. In hoeverre heeft dat fiscaal impact. Ik ben alleen en heb 2 auto’s; Ik betaal voor 1 auto al bijtelling; Ik kan maar in 1 tegelijkertijd rijden. Het is toch van de zotte dat ik met 2 auto’s voor de deur alsnog 200km moet omrijden. Misschien moet ik beide auto’s in de parkeerkelder bij de opdrachtgever plaatsen? Als ik dan linksaf ga pak ik auto A en rechtsaf auto B. En wellicht nog een 3e auto voor als ik thuis naar de supermarkt moet... ;)
  9. Ik ben zzp-er en werk door heel Nederland. Op dit moment heb ik een project 50 km van mijn woonplaats, maar wisselt later weer... Mijn partner woont 100 km van mijn woonplaats. Eigenlijk heb ik 2 woon adressen waar ik eet, leef, werk, woon en slaap... Beide adressen zijn 50 kilometer van mijn werklocatie. Ik heb 2 auto's; Een bestelauto en een youngtimer. De youngtimer gebruik ik minimaal 10% zakelijk en noteer dat; Ik betaal daar ook bijtelling voor. Mijn bestelauto is uitsluitend voor zakelijk gebruik en betaal ik geen bijtelling; Alles moet zakelijk verkeer zijn..... Als ik 's ochtends met mijn bestelauto naar mijn werk rij, mag ik formeel niet doorrijden naar mijn 2e woonadres; Ik moet dus eerst terugrijden; Mijn auto wisselen en vervolgens weer langs dezelfde route doorrijden naar mijn 2e woonadres. (= 100km zakelijk + 100 km prive) De volgende ochtend mag ik vanaf mijn vriendin doorrijden naar huis; Pak de bestelauto en rij vervolgens weer naar mijn werklocatie; (= 150km zakelijk; 0 km prive) Opgeteld rij ik voor elke dag dat ik op het 2e adres ben dus 200 kilometer om, om het fiscaal kloppend te maken en zodat het papierwerk klopt. Eerlijk gezegd wil ik gewoon kunnen doorrijden naar mijn 2e woon adres.... Dat is 50 zakelijke kilometers minder.... Als ik naar de belastingtelefoon bel en dit uitleg, krijg ik een warrig verhaal waar ik geen touw aan kan vastknopen en dat ze min of meer verwijzen naar jurisprudentie over dit onderwerp. De belastingdienst doet erg moeilijk over het accepteren van het 2e woon adres, terwijl ik daar alweer enkele jaren over de vloer kom (LAT relatie). Die kan ik echter niet vinden; Hoe is het nu echt? Ik kan toch niet 'zomaar' iets doen?
  10. Mijn ex en ik bezitten 2 panden; woonhuis met 150.000 hypotheek en woon-winkel met 50.000 hypotheek die beide op beider naam zijn ingeschreven. Mijn ex krijgt het winkelpand en ik het woonhuis waarbij de hypotheek op eigen naam gezet wordt. De BKR heeft echter een reservering staan van de bedrijfshypotheek op mijn naam van 110.000. Hierdoor kan ik niet 150.000 lenen. Met andere woorden de bedrijfshypotheek moet eerst op naam gezet worden van mijn ex, echter heeft deze onvoldoende inkomen voor de benodigde hypotheek waardoor deze onmogelijk op naam ex gezet kan worden. help help ik wil gewoon mijn eigen hypotheek op mijn eigen naam, maar het bkr bedrag blokkeert dat dus; in werkelijkheid ben ik maar voor slechts 25.000 eigenaar van de schuld dus die 110.000 is totaal zinloos voor mij; Als ik de bank bel met het verzoek mijn bkr plafond te verlagen, krijg ik geen reactie.... Wie weet een oplossing?
  11. Wil idd geen discussie, maar 2016 is 2016 ook al zijn er nog geen transacties gedaan. Neem wel het voordeel van de twijfel en schuif het een week op (7-1 dus) Zit morgen bij kvk waar ik dezelfde datum opgeef.
  12. - geen BTW (terugvorderen) - geen BPM - wel KIA - geen bijtelling (bij Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto) Dát bespaart veel geld ... en misschien levert het ook nog wat op. -------------------------- Mee eens en al aantal jaren plezier van gehad.. Een electrische bestelwagen is zelfs nog voordeliger: - MIA - met 4% bijtelling mag je ook privé rijden
  13. Thanks again :) Ik zet de stakingsdatum in 2016 aangezien me dat rechtstreeks een paar duizend euro scheelt. 1-1-2016 is dan logisch aangezien dan geldt; jaarrekening 2015 = eindafrekening waarmee ik weer wat accountantskosten uitspaar. Er is een 50/50 samenlevingscontract (ongehuwd samenwonend) die ik ga ontbinden in 2015 waarmee het fiscale risico afneemt voor 2016. De liquiditeit is overigens uitstekend, maar vormt na splitsing wel een risico, maar is andere discussie....
  14. Thanks, De reden dat ik 31-12-1015 wil staken is, is dat de VoF een man/vrouw firma is alsmede fiscale partners; Door relatiebreuk wil ik in 2016 geen enkele fiscale gebondenheid meer hebben met partner. En die ene dag kan het verschil maken..... In theorie zou ik de staking ook op 01-01-2016 kunnen laten plaatsvinden; De impact ervan vind ik te groot. (Bijvoorbeeld faillissement ex in 2016??) Ik denk dat het erop neer komt dat ik mijn zienswijze bij de inspecteur neer moet leggen, tenzij iemand een oplossing heeft ;)
  15. mijn huidige VoF wordt gestaakt op 31-12-2015 Op 01-01-2016 start ik een eenmanszaak. Ik koop de bestelauto over die op de balans staat van de VoF. De bestelauto neem ik op onder de forfait regeling voor de BTW 2,7% bijtelling (ivm privé ritjes) Hierdoor hoef ik geen BPM af te dragen (bestelauto is nog geen 5 jaar). In 2011 kreeg ik investeringsaftrek. Ik weet dat ik niets hoef terug te betalen vanaf 01-01-2016. Ik wil natuurlijk niet dat de belastingdienst 31-12-2015 als verkoopmoment ziet. Desinvesteringsaftrek wil ik natuurlijk voorkomen. Weet iemand wat de belastingdienst ziet als verkoopmoment? Of moet ik zelf een rekening maken en deze dateren op 1-1-2016 om het verkoopmoment duidelijk te maken dat dat 2016 is.... De boekjaren wil ik ook vloeiend in mekaar over laten lopen. Please help me....
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept