Deluccio

Newbee
  • Aantal berichten

    5
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Deluccio's trofeeën

  1. Het gaat overigens niet om 8000 omzet, maar om resultaat (omzet-kosten) Maargoed stel dus inderdaad dat je de KOR toepast (wat ik in verleden al eens heb gebruikt). Is het dan echt zo "eenvoudig": - prive rijden, 19 ct per km rekenen declareren PLUS de btw van tanken en onderhoud voor 100% claimen. Zitten er verder geen addertjes onder het gras? Ik hoef dus geen KM administratie bij te houden, ik kan zowel prive, als zakelijk zoveel KM's rijden als dat ik wil en al het onderhoud kan ik als kosten in de eenmanszaak opvoeren? ______ onnodige volledig citaat van het direct voorgaande bericht verwijderd ivm leesbaarheid
  2. Exactly Beantwoord de Belastingdienst hier ook vragen, of moet hiervoor contact worden gezocht met de Belastingdienst? (Wellicht via een boekhouder/accountant)
  3. En voor IB kan het zijn dat het verplicht privé of zakelijk is. En voor zover er wel een keuze is, moet dat bij aanvang van aanschaf of onderneming gebeuren en kun je niet tussentijds switchen. Maar hebben we het hier nu eigenlijk over een daadwerkelijke casus of is dit een vraag om de eigen hersenspieren te trainen? Het is daadwerkelijk een serieuze casus. Het is wellicht niet heel uitgebreid uitgelegd maar ik ben dan ook geen boekhouder of accountant... maar voor ik met een boekhouder ga praten, wil ik eerst zelf weten waar ik over praat, vandaar mijn vraag op dit forum.
  4. Als ik jou verhaal goed begrijp heb ik nu dus enkel de opties - voor de ib privé en voor de btw zakelijk (optie 2) - voor de ib zakelijk en voor de btw zakelijk (optie 1) benoemd?
  5. Het is vraag die al veel is voorgekomen, echter is het antwoord niet eenduidig en ik hoop dan ook via deze weg meer duidelijkheid te verkrijgen. Korte vraagstelling: Hoe werkt het principe van een eenmanszaak en een auto op naam van een privé persoon? Aanvullende informatie: Marge-auto met een aanschafwaarde van € 3.000, bouwjaar 2003 en de nieuwwaarde € 20.000 Autokosten per jaar: Afschrijving: (2.500(exc btw) - 10% / 5jaar ) € 450 Bijtelling 25%: € 5000 per jaar Overige autokosten, excl BTW € 1.000 Brandstof bij +/- 10k KM: € 1.500 Wegenbelasting € 750 De verhouding tussen privé/zakelijk 70% / 30%. Voor het gemak 7000 KM prive en 3000KM Zakelijk. Ik heb wat research gedaan en volgens mij zijn er 2 opties mogelijk Ik reken even met een termijn over 5 jaar, gezien het dan een eerlijkere vergelijking geeft ============================== Optie 1: Ik neem de auto op in mijn balans. Rekensom: Cash Out Aanschafwaarde € 3.000 Autokosten € 6.050 ( 1.000 * 1.21 * 5 ) Brandstof € 9.075 ( 1.500 * 1.21 * 5 ) Bijtelling € 5.000 Wegenbelasting € 750 Totaal € 23.875 Cash In Aanschafwaarde BTW € 500 Autokosten BTW € 1.050 ( 6.050 *21% * 30% ) Brandstof BTW € 1.575 ( 9.075 *21% * 30% ) Totaal € 3.125 Per saldo € 8.635 Optie 2: Ik reken 0,19 per KM aan mijn eenmanszaak en privé kost het mij in 5 jaar: Cash Out Aanschafwaarde € 3.000 Autokosten € 6.050 ( 1.000 * 1.21 * 5 ) Brandstof € 9.075 ( 1.500 * 1.21 * 5 ) Wegenbelasting € 750 Totaal € 18.875 Cash In Aanschafwaarde BTW € 0 Zakelijke KM € 2.850 ( 15000 * 0,19 ) Autokosten BTW € 315 ( 6.050 *21% * 30% ) Brandstof BTW € 470 ( 9.075 *21% * 30% ) Totaal € 3.635 Per saldo € 15.240 ============================== Mocht bovenstaande berekening onjuist zijn, dan verneem ik dat graag. Maar nu komt het “probleem” De eenmanszaak, is een bijverdienste voor in de avonduren naast mijn vaste baan. Op jaarbasis is de winst circa € 8.000 (omzet-kosten) van de eenmanszaak. Nu zou de eenmanszaak hierdoor dus in een verliessituatie komen, ben ik dan nog wel ondernemer? Mocht deze situatie niet veranderen. Zijn er nog tips, of dingen waar ik rekening mee moet houden?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.