@Frans, heel simpel, de klant is uiteindelijk gebaat bij de beste marktcondities, vind ik. Dat betekent optimale competitie voor een beste prijs, levering en keuze/bestelvrijheid (ook als het om een-en-hetzelfde product gaat). Als hiermee relaties achter de schermen onder druk komen te staan, dan is de oorzaak daarvan gelegen in de houding van de fabrikant in de eerste plaats. Die probeert immers een kunstmatige marktsituatie te handhaven niet uit klantbelang, maar uit eigen belang. Zoals gesteld: in hoeverre dit relaties op het spel zet en/of ondersteuning voor producten mogelijk maakt; dat is wat mij betreft een andere zorg -en zo'n argument lijkt vooral een chantagemiddel om protectionistisch te blijven handelen in een vrije marktomgeving. Bovenstaande is uiteraard een mening, er valt ongetwijfeld ook iets te zeggen voor de beweegredenen van de fabrikanten (maar daar hebben we het nu niet over).
@Saskia, dank voor de tips. Ik ken die richtingen, maar blijft voor mij wat vaag. Ik hoop op een iets concreter antwoord, wellicht dat iemand jouw aanwijzing nog iets zou kunnen verscherpen. Ik kom er zelf niet uit zonder er een juridische studie van te moeten maken. (Natuurlijk begrijp ik uit jouw antwoord al wel dat de contractvrijheid in feite de kern van het antwoord is.., maar sta dus graag open voor verdieping daarvan :-))