Jump to content

detussenpersoon

Junior
  • Content Count

    16
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0
  1. Goedendag, Ik had een vraag over de stakingswinst. Ik ben nu een eenmanszaak en wil graag een vof starten met mijn partner. Nou lees ik dat bij het omzetten van zzp tot vof er stakingswinst om de hoek komt kijken en dat dit veelal een ingewikkelde berekening is. Mijn vraag is. Als ik mijn eenmanszaak laat voortzetten en daarnaast een vof start moet ik dan nog steeds stakingswinst betalen. Ik wil dan bijvoorbeeld na een aantal maanden mijn eenmanszaak beëindigen en de vof kan voort blijven bestaan. Kan dat zonder dat ik rekening hoeft te houden met stakingwinst en dat ik dan alleen nog mijn IB--aangifte doe.
  2. Goedendag beste forumleden, Ik heb vandaag de Belastingdienst gebeld en die geeft aan dat alles wat ik thuis bereid aan eten en drinken meeneem naar de klus niet als kosten kan opgeven. Maar wel als ik het koop bij de AH en vervolgens naar het werk meeneem. Weet iemand hoe dat zit ? Het betreft een lange klus op locatie waar ik 3 maal pauze neem om een maaltijd te nuttigen. Hoe moet ik mijn werkzaamheden inrichten zodat het alsnog als zakelijke kosten kan worden gezien. Ik kan tijdens het werk naar de AH of is het mogelijk dat ik een keer voor een hele week boodschappen doe. Zoals plakjes kaas heel brood etc.
  3. De remigratie plannen zijn vervallen. Griekenland gaat lang duren..
  4. Geachte leden, Als startende ondernemer wordt er geadviseerd om tussen de 30 a 40% van je omzet te reserveren. Zodat je voldoende geld overhoudt om bijvoorbeeld de inkomstenbelasting te kunnen betalen. Mijn vraag: is dat van de omzet of van de omzet minus de btw ? Bijvoorbeeld ik heb dit kwartaal: 12.000 omzet gedraaid en ik noem maar een fictief BTW bedrag van 2000. Moet ik dan 30 a 40 % van 10.000 euro reserveren om eventuele kosten voor de IB op te vangen. Of moet ik uitgaan van de 12.000 euro. Met vriendelijke groet, De tussenpersoon [verandering: titel]
  5. Geachte leden, wegens mijn remigratie naar Griekenland wil ik mijn huidige klussendienstbedrijf opzeggen in Nederland. Dit is het einde van mijn tweede jaar en ik kom in aanmerking voor de zelfstandigen aftrek en startersaftrek. Is het fiscaal beter om aan het eind van het jaar mijn onderneming uit te laten schrijven of kan ik nu zonder fiscale gevolgen mijn onderneming sluiten. Volgens mijn boekhouder is het verstandiger om aan het eind van het jaar te stoppen omdat anders mijn zelfstandige en startersaftrek in het geding komen. Ik twijfel hieraan en heb het idee dat hij zo nog twee maanden door kan verdienen. Graag enig advies Bij voorbaat dank. [verandering: titel]
  6. Ja het gaat om een Griek die ik probeer te helpen. Het is nog geen klant van mij, maar als het een zzper word dan wel hoop ik
  7. Hallo, is het ook mogelijk om met een Grieks adres je te laten in schrijven bij de KvK of moet je perse een gemeentelijk adres hebben. Sommige mensen willen graag als zzp'ers aan de slag alleen hebben het idee dat het niet kan als je geen Nederlands adres hebt. Dus stel ik ben woonachtig in Griekenland echter ik verblijf hier en wil graag zzp er worden kan ik mij dan met mijn Grieks adres dat ook bekend is bij de overheidsinstanties inschrijven bij de KvK ?
  8. Goedendag, Ik wil graag de algemene heffingskorting over het jaar 2015 berekenen voor de minst verdienende partner. Alleen als ik de online aangifte 2015 van de belastingdienst invul dan maakt het niet uit wat ik invul mijn partner krijgt altijd de algemene heffingskortingskorting als haar inkomen 0 is. Ik heb het idee dat datg sowieso niet klopt. En aangezien betalingen achteraf uit den boze zijn wil ik graag bereken of er überhaupt wel recht op is. Nu lees ik op de belastingsite als de partner "voldoende" belasting betaalt is er recht op algemene heffingskorting (mits je ook aan alle andere voorwaarden hebt voldaan). Nu is mijn vraag wat is "voldoende"? In de toelichting van de belastingdienst staat "voldoende" is als de partner boven 16.625 euro bruto per jaar verdient. Echter daarna worden er een aantal rekensommen voorgespiegeld waar ik in mijn beleving alleen een toverhoed zie. Terwijl als ik fictief een invoer van 1000 loonbelasting invul mijn partner alsnog de volledige algemene heffingskorting krijgt. Stel ik ben geboren na 1963 en heb de AOW leeftijd nog niet behaalt. Ik heb bij mijn werkgever 12.965 euro bruto verdient Hierover is 3.020 euro loonbelasting betaald en 962 euro arbeidskorting verrekend. Daarna heb ik van de ww-uitkering bruto 1672 euro gekregen met een loonheffing van 229. Hoe kan ik nu berekenen of ik inderdaad voldoende belasting heb betaald. Ze heeft voor de volledigheid geen inkomsten. met de voorbeelden van de belastingdienst kom ik op een rekensom van 3020-2813 ? Wie kan mij hierbij helpen alstublieft ?
  9. Nu lees ik http://www.consultancy.nl/nieuws/10066/belastingdienst-opent-jacht-op-schijn-zzp-consultant het volgende waar 3 tips worden gegeven Voorkomen beter dan genezen Net als bij het ondernemen zelf, is voorkomen beter dan genezen, zegt Schmitz. Hij heeft drie tips in petto voor consultants die als ZZP’er actief zijn. Tip 1) Voldoe aan de vereisten die de Belastingdienst stelt aan ondernemerschap. “Wanneer je op voorhand al weet dat het niet gaat lukken om aan de criteria te voldoen, dan is het verstandiger om in dienst te treden bij de opdrachtgever, mits deze daarvoor open staat.” Tip 2) Blijkt achteraf dat je als ZZP-er toch niet aan de criteria voldoet voor een VAR WUO, vraag dan voor het volgende jaar geen VAR WUO aan. Tip 3) Als je toch wilt blijven ondernemen: richt een BV op. Schmitz licht toe: “De BV is dan degene die de opdrachten verricht in plaats van de ZZP-er op persoonlijke titel (via de eenmanszaak). Hiermee voorkom je als ZZP-er naheffingen en boetes achteraf wegens het niet voldoen aan het ondernemerscriterium. Een ander bijkomend voordeel is dat in het onfortuinlijke geval dat een ZZP-er wordt aangeklaagd door een opdrachtgever, omdat er schade is ontstaan door toedoen van de dienstverlening, niet de adviseur maar de BV aansprakelijk is voor eventuele claims of een faillissement.” Nu vind ik tip 3 interessant maar als ik de vorige reacties leest maakt het niet uit of het nou een holding of andere rechtsvorm is het blijft hetzelfde. Alleen hier wordt toch duidelijk gesproken over het voorkomen van naheffingen e.d. is dit nou een meningsverschil of .... ja wat is dit? Nu krijg ik toch het idee dat met een B.V. de oplossing nabij is.
  10. Ik denk dat ik inderdaad hier maar geen zaken mee moet doen, want ik wil geen onderdeel zijn van een probleem.
  11. De nieuwe B.V. heeft 2 opdrachtgevers en soms ook mensen in dienst want het is namelijk ook een uitzendbureau die nu zaken doet met het uitzendbureau die in ZZP 'ers bemiddelt. Of ik van dit allemaal een boekhouder wil worden? Ik begin wel te twijfelen, waarschijnlijk zal het goed gaan totdat ze tegen de lamp lopen. Want ik zal ze zeker deze informatie eens goed inpeperen zodat ze achteraf niet bij mij komen te zeuren. Alleen het voelt een beetje verkeerd als je de inkomstenbelastingen invult en de mensen van allerlei aftrekposten laat genieten terwijl ze er geen recht op hebben. Dus ik begin zwaar te twijfelen of ik dit allemaal wel wil. Lijkt me uiteindelijk logisch van niet, want uiteindelijk sleuren ze je mee. Vandaar dat ik ook naar een oplossing zoek.
  12. er is één vorm waarin 'het wel goed komt', en dat is de vorm van loondienst, al dan niet via een uitzendbureau. Vooral ook het feit dat mensen eerst in loondienst ergens zitten maakt de casus wel heel erg appeltje eitje. Mocht er sprake zijn van een B.V. die niet eerder in loondienst was bij deze uitzendbureau en nu zaken doet met dit uitzendbureau. Geldt dat dan ook voor hen. Nedzhibe en Robert ik heb het idee dat jullie elkaar tegenspreken of zie ik dat verkeerd?
  13. Weet niet voor wie dat een voordeel gaat opleveren. Als DGA (DirecteurGrootAandeelhouder) ben je in loondienst van je eigen bv. In loondienst bij een opdrachtgever ... als schoonmaker, schilder of komkommerplukker ... zal je uurloon toch wel iets lager zijn... tenzij je de functie van directeur krijgt bij de opdrachtgever. Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe Begrijp ik hier uit dat als ze een B.V. oprichten en dus in loondienst van hun eigen B.V. zijn dat ze uiteindelijk geen naheffingen krijgen als ze verder hun boekhouding op orde hebben? (Mijn rol is zodanig dat ik de nieuwe boekhouder wil worden van deze mensen en op het punt ben om eventueel over een aantal weken de zaken over te nemen, echter zie ik een schijnconstructie en wil graag weten in welke vorm het wel goed komt. In eerste instantie dacht ik dat het met een B.V. qua wetgeving goed zat alleen na het lezen van de berichten ben ik daar niet zo zeker meer van)
  14. Het betreft hier eigenlijk om een uitzendbureau dat in zzp'ers bemiddelt. Mijn vraag is dan ook of zoiets wat weg heeft van een schijnconstructie of kan dit allemaal. De zzp'ers ontvangen geen loon maar hun facturen worden vergoedt door het uitzendbureau. Ze lopen ook risico , want als het uitzendbureau klachten krijgt van de opdrachtgever over slecht werk betekent dat meestal het einde van de opdracht.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept