naomivd

Junior
  • Aantal berichten

    8
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

naomivd's trofeeën

  1. Ik heb vorig jaar een camera privé gekocht voor mijn bedrijf. Ik heb deze ingebracht, btw ervan teruggevraagd en middels een memoriaalboeking schrijf ik hem jaarlijks af. Nu ben ik bezig met mijn IB aangifte en loop ik er op vast. Mijn activa is als volgt: Materiële vaste activa 722 (de camera) Liquide middelen 922 totaal €1.644 Overigens staat er in mijn boekhoudprogramma nog BTW afdrachten ertussen echter is dit dus een bedrag wat ik over het hele jaar betaald heb dus behoort dat wel tot activa? Als Passiva is op 31-12 mijn enige schuld de betaling van het 4e kwartaal BTW aangifte. EV is 969,49 BTW te betalen is 63 Totaal passiva is dan €1.032 Er klopt iets niet en nu vraag ik mij dus af of dat komt doordat ik de camera privé heb ingebracht en dus niet betaald hebt van mijn zakelijke rekening. Iemand die mij hier wat meer duidelijkheid over kan verschaffen of iemand die (tegen vergoeding) bereid is om mij hierbij te helpen?
  2. Hallo, Ik ben een grafisch (web)designer en heb onlangs een iPad Pro tablet aangekocht inclusief Apple Pencil. Beide gebruik ik voor het ontwerpen van grafisch design (waaronder logo's, wireframing, overige grafisch design, video editing...) en ik gebruik het dus puur alleen voor mijn bedrijf. Zijn deze kosten daarom volledig aftrekbaar? Ik zal het dan ook ieder jaar moeten afschrijven, wat is de gemiddelde levensduur van een tablet? Komt dat neer op 3 jaar? Moet ik nog ergens anders mee rekening houden? Hoe kan ik het nog duidelijk(er) maken dat de tablet alleen voor zakelijk gebruik is? Veel vragen maar ik kan met betrekking tot een tablet nog niet veel informatie vinden. Ik hoor het graag.
  3. Ik vind dat ik even wat meer uitleg moet geven. Mijn camera body is kapot gegaan. Ik heb nog een aantal lenzen liggen (naast de kitlens) dus had voor nu alleen een body nodig. Uiteindelijk toch nog een week later een lens aangekocht zodat ik nog meer mogelijkheden heb met het fotograferen. Ik gebruik de camera voor mijn blog (onderdeel van mijn bedrijf) en voor het maken van stockfoto's die ik verkoop voor een klein bedrag. De laatste tijd krijg ik ook steeds meer aanvragen voor fotograferen van fotoshoots/feesten al ben ik ingeschreven als webdesigner bij het KVK. Door dit alles gebruik ik de camera meer zakelijk dan privé. Af en toe op vakantie neem ik hem mee maar zo vaak ga ik eigenlijk niet en natuurlijk sporadisch gebruik bij dagtripjes e.d. Ik heb december 2014 een laptop gekocht. Dit was voordat ik mij officieel heb ingeschreven. Nu merk ik dat deze wat kuren krijgt en zit er daarom aan te denken om een nieuwe aan te schaffen, al is dat nu nog niet echt nodig. Wat ik uit de opmerkingen begrijp is dat men het onnozel vind om het privé gebruik te corrigeren en om het volledige bedrag toch gewoon als investering op te geven? Dit is allemaal nog vrij nieuw voor mij dus daarom dat ik het privé gebruik wilde corrigeren.
  4. Zo dacht ik er eigenlijk ook over maar omgeving zei iets anders. ;) Dan is het inderdaad beter om het als kosten te verwerken daar ik nog niet zeker ben of ik nog meer hoef te investeren. Bedankt.
  5. Ik wil eind van het jaar ook investeren in een laptop zodat ik in aanmerking kan komen voor de KIA. Al werkt mijn huidige computer nog goed... Vraag mij af of dit dan gunstiger uitpakt of dat ik alles gewoon als kosten moet opvoeren. Dan kan ik eventueel ook de laptop volgend jaar pas kopen. Eigenlijk twijfel ik dus nog of ik het goed aanpak.
  6. Hoi allemaal, Ik ben sinds dit jaar begonnen met mijn eigen bedrijfje. Nu is mijn camera kapot gegaan en heb ik een nieuwe gekocht. Incl btw kost deze €719. Ik heb alleen een body gekocht want een kitlens had ik nog. De camera gebruik ik voor 60% zakelijk. Hierdoor kom ik dus onder de €450 wat nodig is om de camera als investering te zien. Ik heb wel een nieuwe lens besteld voor productfotografie wat nodig is voor mijn bedrijfje, echter heb ik dit los van de body besteld. Daarnaast ook wat kleine accessoires zoals geheugenkaart. Is het nu mogelijk om dat allemaal bij elkaar op te tellen en in één keer als 60% investering te verwerken? Het zijn allemaal aparte bestellingen dus ik twijfel eraan maar wil het voor de zekerheid toch vragen. En zo ja, hoe kan ik dat het beste aanpakken?
  7. Bedankt voor de antwoorden. Administratiekantoor ben ik naar op zoek. Vind de administratie een beetje lastig omdat het veel buitenlandse bedrijven zijn waar ik iets aankoop en niet echt een volledige factuur erbij krijg (dus niet alle gegevens staan erop). Dus dan wordt het al lastig om iets van btw af te trekken, nietwaar...? Handboek had ik al gedownload maar nog niet helemaal gelezen maar ga ik dit weekend maar eens doen. Thanks.
  8. Ik ben een beginnende ZZP'er en heb een eigen grafische design studio. Ik maak regelmatig webdesigns, huisstijlen, posters, etc. en af en toe komen daar grafische elementen aan de pas die ik koop via websites als Creative Market en Etsy om deze uiteindelijk te verwerken in een design. Ook koop ik regelmatig nieuwe lettertypes zodat ik eigenlijk qua trends up-to-date ben. Nu vraag ik mij af of ik deze btw kosten mag aftrekken en/of de kosten onder een bepaalde kostenpost mag plaatsen? Ook koop ik regelmatig nieuwe pennen/waterverf/kalligrafie benodigdheden om te gebruiken in mijn grafisch design. Mag ik deze kosten ook verrekenen onder kantoorartikelen?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.