Jump to content

gerald88

Junior
  • Content Count

    17
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0
  1. Op dit moment is de winst uit de webshops zeer gering. Zonder mijn werk als webdesigner zouden ze zelfs onder de kleine ondernemersregeling vallen. Onze doelstelling is echter wel dat mijn vrouw dit gaat uitbreiden en probeert richting de 15k winst te komen. Op dit moment is de winst echter maximaal 2 tot 3k per jaar en als je daar nog een ondernemersbeloning zou afhalen om de goodwill te berekenen zal er wellicht heel weinig over blijven, gezien er weinig marge zit op de verkopen en je er per week toch wel een paar uur mee bezig bent. Bij aanschaf/ontwikkeling van de shops zijn de kleine bedragen dan ook als kosten geboekt en staan niet op de balans. De winst uit de shops is eigenlijk gebaseerd op het feit dat ik eigenlijk net voor mijn loondienst een nieuwe shop heb gekocht voor 3.5k niet wetende dat ik in loondienst zou gaan. Die moet nog overgedragen worden maar heb ik onlangs betaald vanaf mijn zakelijke rekening. Staat dus nog niet in de boekhouding en zou ik wellicht nog kunnen doorverkopen aan mijn vrouw voor hetzelfde bedrag zodat het voor mijn boekhouding een inkoop en direct weer verkoop is. Al weet ik niet of dat mag. Zal het verder nog uitmaken wanneer mijn vrouw zich inschrijft? En wanneer we de betaalproviders van de shops over zetten naar haar rekening? Moet dit perse vanaf de datum dat ik mij uitschrijf bij de KVK, of kan ze gewoon eerder starten zodat we stap voor stap het kunnen overzetten naar haar?
  2. Een andere optie is natuurlijk dat mijn vrouw naar de KVK gaat en zich gaat inschrijven en we de webshops aan haar overdragen. Al is het dan lastig of we dit gewoon kunnen overzetten (shops hebben geen waarde op de balans). Al zou ik hierbij verwachten dat ik het zou moeten verkopen aan een reele prijs omdat het anders lijkt alsof dit puur gedaan wordt om belastingvoordeel te halen. Mijn vrouw gaat echter wel alle webshop werkzaamheden voor de toekomst verrichten en ik richt mij op mijn fulltime baan.
  3. Ik had inderdaad gevonden dat je het na 3 jaar geruisloos kunt overdragen. Voor mijn gevoel zou het ons erg veel belasting schelen als mijn vrouw het op haar naam zou zetten omdat zij op dit moment geen baan heeft en de webshops dus haar inkomsten en werk zullen worden. Daarnaast kan zij de zelfstandigen aftrek wel toepassen, als ik het op naam zou houden niet (ivm 40 uur loondienst). Uiteraard kan ik het altijd op mijn naam houden maar gezien mijn vrouw de support en pakketten gaat versturen en aantoonbaar meer dan 1200 uur erin zal steken en het belastingtechnisch wellicht de beste optie is zitten we er dus over te denken het naar haar te zetten. De winst zal ongeveer 15k zijn. We hanteren momenteel geen voorraad omdat we veel dropshippen of bestellen wanneer nodig. Hierdoor liggen er slechts enkele dingen die niet op de balans staan. Verder staat mijn auto op de balans, die gebruikte ik altijd voor ingehuurde perioden, hiervoor betalen we nu uiteraard netjes de bijtelling prive gebruik. Zakelijke kilometers zijn straks 0 en zouden de auto dus sowieso moeten onttrekken en tegen de dagwaarde naar prive moeten halen en daarover btw moeten afdragen, daarnaast kan er nog afgeschreven worden. De rest van de opdrachten die ik als ZZP uitvoerde waren webdesign opdrachten en werd ingehuurd voor technische support, die inkomsten zullen uit de eenmanszaak vallen omdat ik over ga in loondienst, de webshops willen we dus behouden en die gaat mijn vrouw alleen runnen. In principe hoeft niet dezelfde bedrijfsnaam voortgezet worden, het mag ook best een nieuwe KVK op haar naam worden en die van mij laten vervallen. Net wat het beste is en volgens de regels is uiteraard. We gebruiken op dit moment snelstart voor onze boekhouden. Als iemand nog een goed advies heeft hoor ik het graag. Ook iemand die echt wat voor me kan betekenen met evt. stakingswinst/IB berekening tegen betaling hoor ik graag.
  4. Situatie Per 1 september heb ik een loondienst verband aangenomen (fulltime 40 uur) Tot heden ZZP met eigen KVK en draai meerdere webshops waar we op dit moment vaak samen met mijn vrouw (getrouwd in gemeenschap van goederen) de pakketjes klaarmaken en versturen. Webhops draaien zo goed dat we die inkomsten niet kwijt willen. Gezien mijn fulltime baan zal ik weinig tijd hebben en zal mijn vrouw alle webshop zendingen/support overnemen en ook aan het urencriterium kunnen voldoen. Als ik dit zelf er bij zou willen doen zou ik ook niet aan het urencriterium komen. Wat kunnen wij het beste met het bedrijf doen waar op papier ik enkel tot op heden fulltime in heb gewerkt? Kunnen we de eigenaar van de eenmanszaak wijzigen? Of is het verstandig dat mijn vrouw een eigen KVK aanvraagt en ik mijzelf uitschrijf? Of zelf op naam houden, al denk ik dat dit laatste qua belasting niet interessant zal zijn ivm met missende aftrekposten omdat ik al fulltime werk en eigenlijk zelf ook bijna geen tijd er meer in zal steken) Heeft iemand ervaring hiermee? Is het handig dit midden in het boekjaar per 1 september dan ook te doen?
  5. Bedankt, Klopt het dat ik de auto in dat geval moet laten taxeren? En nadien een prive onttrekking moet doen ter waarde van de taxatie? Daarna kan ik dan wellicht hem van de balans halen door het restand af te schrijven van de winst en bij de leasemaatschappij het rekeningnummer wijzigen. Of is dit te makkelijk gedacht? Ik vind er helaas weinig informatie over. :P Is het tevens van belang de belastingdienst hier per brief van op de hoogte te stellen dat ik in verband met loondienst en stoppen van de zakelijke activiteiten bij de weg geen auto zakelijk meer rijd?
  6. De nieuwe werkgever weet hier inderdaad van en er zijn afspraken gemaakt welke soort werkzaamheden ik wel en niet mag doen naast mijn baan. Ik verwacht dat mijn omzet redelijk groot zal zijn, echter de winst zal wat minder zijn gezien veel webshops draaien op producten tussen de 10 en 30% marge en ik natuurlijk kleinere uitgaven die zakelijk verantwoord kunnen worden ook zakelijk boek. Hierdoor zal het er om gaan spannen of ik het lease contract (afbetaling + rente) wel zakelijk kan voldoen. Hierdoor zal ik geld moeten bijstorten op de zakelijke rekening om de kosten (afbetaling/rente/onderhoud/verzekering etc te voldoen). Ik ga zakelijk ook voor mezelf nagenoeg niet meer rijden, alle werkzaamheden die ik nog doe doe ik thuis. Rijd enkel even naar het postkantoor wat pakketjes wegbrengen van de webshops ;) Kan de auto in dat geval geheretiketteerd worden onder het mom van, ik rijd niet meer zakelijk?
  7. Momenteel ben ik een ZZPer en ga over in loondienst in vast dienstverband bij èèn van mijn eerdere klanten. Door deze wijziging moet ik een groot deel van de ZZP klanten laten gaan en komt er dus een nieuwe situatie waar ik alleen hobbymatig nog als ZZPer een beetje bezig ben als webbouwer/webshop eigenaar. Wel heb ik nog een financial lease auto met een restand van 3 jaar waar ik maandelijks aan betaal waar dus nog een restbedrag open staat (=-9000 begin 2018). Aflossing + rente. Ook kan ik nog 3 jaar afschrijven op de auto (2400 per jaar) omdat deze op de balans staat en na deze periode staat deze voor een restwaarde van 3000 op de balans. Ik rij tevens ook prive in de auto zonder rittenadministratie en betaald dus de bijtelling en btw privegebruik. Ik verwacht minimale omzet van rond de 1000/1500 euro per maand als hobby uitvoering van mijn bedrijf aan webbouwer activiteiten en wat webshopjes. Door de auto kosten omdat de auto zakelijk staat en de afschrijving van de auto kom ik wellicht maandelijks te kort op mijn zakelijke rekening of zijn er meer kosten+sfschrijving dan winst. De auto wil ik in principe wel blijven gebruiken. Wat is wijsheid om te doen in een dergelijke situatie?
  8. In het jaar 2016 heeft mijn oude boekhouder na overname van een domeinnaam deze geactiveerd op mijn balans (Immateriële vaste activa) en er voor gekozen er niet jaarlijks op af te schrijven. Het staat dus met een vaste waarde op de balans. Achteraf is dit geen goede aankoop geweest en heb ik enkel het eerste jaar er leuke omzet op gedraaid. Door veranderingen is de waarde eigenlijk gezakt naar nihil en denk ik er over het domein op te zeggen. Kan dat zo maar? En mag de aankoop boekwaarde dan ineens worden afgeschreven als ik immers kan aantonen dat ik het domein opgezegd heb en dus niet verkocht?
  9. Heb zojuist mijn BTW rekeningen leeggeboekt voor het einde van het jaar voor de resultaatrekening (2017). Door afrondingen in de BTW en suppletieaangifte blijft mijn memoriaal boeking voor het leegboeken van de BTW rekeningen een verschil houden van 68 cent. Op de kolommenbalans is de BTW voorgaande jaren wat nog open staat wel het juiste bedrag wat in 2018 nog voldaan moet worden over de voorgaande jaren. En er staat nu een memoriaal van 68 cent op de balans Kan ik deze 68 cent boeken onder de post betalingsverschillen en als omschrijving meegeven BTW betalingsverschillen aangiftes? Boek ik die 68 cent dan juist weg?
  10. Bij aanschaf van een auto kan ik in een belastingjaar pas afschrijven vanaf het moment dat ik de auto in bezit heb. Zo kan ik bijvoorbeeld 300 dagen van de 365 dagen (afhankelijk van aantal dagen dat het jaar heeft) de auto in bezit hebben gehad. De afschrijving is maximaal 20% per jaar. Aanschaf bijv 15k Restwaarde 3k 1e jaar schrijf je dus een deel al (300/365) * 20% afschrijvingsbedrag 2e jaar 20% 3e jaar 20% 4e jaar 20% 5e jaar 20% Als je al deze jaren zo afschrijft hou je nog een klein deel over en kom je niet geheel aan de restwaarde. Heb je dan toch een andere restwaarde, dan de vooraf bedachte restwaarde? Of mag je het restant in het 6e jaar nog afschrijven? (65 dagen) Ik kon dit op de site van de belastingdienst niet goed vinden.
  11. Hallo, Voor het eerst krijg ik te maken met een rekening waarbij ik voorraad in het buitenland heb gekocht en mij afvraag hoe ik deze ga inboeken. https://prtscn.nl/i/BGzwQ Klopt het dat ik De invoerrechten als bedrijfskosten boek (0% btw) De BTW bij invoer terugvraag De douane administratiekosten als kosten boek? (0%btw)
  12. Dat klopt inderdaad, het is lastig te zeggen wanneer dit eruit zal zijn. Dit zou een reden kunnen zijn om het gewoon onder kosten te boeken, gezien een activering op de belans je jaren kan volgen op de balans terwijl het misschien niet de juiste investering is, dat is in het geval van het overnemen van een website natuurlijk vaak zo. Op dit moment ligt wel wel in de lijn dat de kosten er na 1/2 jaar uit zullen zijn gezien de bestellingen die momenteel binnenkomen, al kan dat altijd omslaan.
  13. Afgelopen week heb ik een leuk aanbod gekregen om een lopende webshop met enige voorraad over te nemen. De voorraad heeft natuurlijk een waarde en kan onder de inkoop en verkoop van voorraad worden geboekt. Daarnaast is er een gedeelte wat is betaald voor de website / shop / domeinnaam. Nu lees ik op internet verschillende verhalen het al dan wel niet activeren hiervan en het afschrijven/investeringsaftrek verhaal. Voorbeeld Webshop + Domein € 5000,- Voorraad waarde inkoop € 2500,- Totaal € 7500,- Wat zouden jullie hierin adviseren te doen? Alvast bedankt voor jullie input en heldere adviezen ;)
  14. De inkomsten komen blijkbaar wel op een betalingsaccount van een Nederlandse BV binnen, de paypal betalingen zijn namelijk gericht aan "IWAB Solutions BV" als ik probeer een test bestelling te doen. Zou ik belastingtechnisch gezien een KVK kunnen aanvragen en producten zo kunnen aanbieden zoals dennisdeal dat doet? - Klanten kopen een product en rekenen bij mij geen BTW af. - Ik koop het product voor ze in bij mijn leverancier in China. - China levert het product aan de klant - Klant betaald de invoerrechten/BTW aan de postbezorger indien van toepassing. Worden dergelijke inkomsten dan geboekt onder Leveringen/diensten met 0% of niet bij u belast? Of is dit echt een no-go en niet aan beginnen, gewoon verkopen met 21% BTW?
  15. Dat verwachten ze inderdaad: https://www.dennisdeal.com/pages/invoerrechten /edit/ de toegevoegde waarde van de website is daarmee echt 0,0... gewoon lekker via aliexpress bestellen /edit/ Snap ik het nu goed dat ze de invoerrechten dan door de klant laten betalen, en in hun boekhouding waarschijnlijk alle inkomende gelden zonder BTW invoeren? Is dit een constuctie die je als Nederlandse ondernemer kan hanteren en toegestaan is?

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept