Jump to content

bvba

Junior
  • Content Count

    28
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1
  1. Reden was dat er altijd een drempel kan zijn om met een NL partij zaken te doen. Hoeft niet maar het blijft "over de grens". Laat ook zien dat je moeite doet je aan te passen en niet te makkelijk het "even" uit NL doet. In wat wij doen gaan we een werkrelatie aan die makkelijk >10 jaar kan duren en dan doet men dat toch liever met partij die in België aanwezig is/kantoor houdt ook al is het eerst alleen een zetel/office. Bij het oprichten van een BV in België (voorheen BVBA) hoef je net als in NL geen startkapitaal meer in te brengen. Maakt het nog makkelijker. Je (financeel) plan moet uiteraard wel in orde zijn.
  2. Hallo, Eerst holding BV in NL oprichten. Met die holding BV als rechtspersoon een Belgische BV (BVBA is per 1-5-19 ook BV in BE, wetgeving is aangepast) oprichten in BE. Kantoor in Regus-achtige omgeving nemen waar je ook zetel kunt hebben (rond de € 200 maand) en evt kunt werken, met vast kantoor wat duurder ca vanaf € 400/mnd. En dan kun je van start (uiteraard kost je dat wat tijd, ca. 2-4 weken). Je kunt vanuit NL factureren aan de BE werkBV en vanuit BE BV naar BE klant voor de werkzaamheden. Gaat prima. Heb ik ook gedaan. grt en succes
  3. klopt, als ik >500km prive zou rijden maar dat ga ik dus niet doen (of de auto moet een elektrische worden). auto zal alleen zakelijk bereden worden met wat km's voor de enkele boodschap in de buurt wanneer de prive auto niet beschikbaar is. aan die bijtelling kan niemand ontkomen.
  4. dank voor reactie. Correct. Met de vrijstelling BPM betaal je helemaal geen bijtelling. https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/aanvr_verg_vrijst_bpm_werkgever_bpm0531z4fol.pdf Gisteren ook laten toelichten door Belastingtelefoon Auto. ik bedoelde dat men in BE aan de BVBA verdient dmv belastingen in het algemeen die de bvba afdraagt. Was irrelevante opmerking voor onderwerp. Weer van geleerd overbodige info weg te laten. Met de toelichting van Belastingdienst "Auto" afdeling is het zeker een zeer interessante optie. Enige is dat je wel je zaken op orde moet hebben met je kilometers zodat goede controle mogelijk is. Nu, dat lijkt me normaal en prima te doen. Verder ga ik nu afstemmen met financieel adviseur.
  5. Dank voor reactie. Ik ben als DGA niet in loondienst van mijn holding BV. Ik keer vanuit ontvangen management fees maandelijks wel een salaris uit waarover ik belasting afdraag. Corrigeer me als ik daar denkfout maak. Ja, het is inderdaad een verklaring dat ik voornamelijk in België rijd. Ik heb een prive auto die ik daar nu voor gebruik maar nu het begint te lopen wil ik een auto voor puur zakelijk te rijden, heeft mijn gezin ook een auto als ik 2 dagen onderweg ben in BE. Enerzijds is daar het voordeel van lagere kosten in BE voor een auto, meer voor minder en anderzijds mag ik er eventueel nog een beetje prive mee rijden ook, MITS de verhouding zakelijk verkeer in BE maar boven de 50% blijft. Maar dat prive rijden gaat het niet om. Het gaat mij echt om het zakelijke deel. Mijn belangrijkste vraag is of ik zo'n auto ook vanuit NL Holding BV kan leasen bij BE leasemij en dan met de aanvraag vrijstelling BPM safe zit. Ik voldoe naar mijn idee aan alle voorwaarden. Aangaande managementfees vanuit NL Holding BV naar BVBA werkmij....waarom zou dat niet mogen? Staat ook opgenomen in de statuten dat buitenlandse Holding BV een zaakvoerder moet aanstellen, wie dat is, etc. Hoe de bezoldiging wordt geregeld mag "bestuur" van BVBA regelen en dat ben ik uiteraard als Holding BV NL ook. Zeer gangbare zaak. Kan goed dat dit in DE niet kan. Bovendien verdient BE aan BVBA door BTW en loonbelasting medewerkers in loondienst. Nee, in BE is het klimaat best wel gunstig voor de ondernemer als je er in duikt ook al denken veel mensen van niet, maar dat is ander onderwerp dat hier niet thuishoort.
  6. heb bron vermeld. daarom vraag ik ook mensen met specifieke ervaring te reageren, al zijn die er naar mijn idee niet veel op dit forum (op dit vlak). maar alles wat ik aan extra info opdoe helpt me weer verder. het is ook ingewikkelde materie omdat belastingdienst het ook niet echt duidelijk kan maken. dan heb je aan praktijkervaringen van anderen in gelijke situatie meer. iemand die er meer in zit begint het niet te duizelen. kom ik hier niet verder dan zal ik sowieso een adviseur moeten betrekken. groet en fijne avond
  7. Nog even verder in verdiept. Ik zou graag weten of er mensen met ervaring zijn. Kan ik een auto überhaupt vanuit de BVBA leasen en door mij als door holding BV (moeder BVBA) aangesteld zaakvoerder van BVBA laten berijden. Ik krijg geen loon vanuit BVBA. Er gaat hiervoor maandelijks een management fee naar Holding BV NL. Of moet ik vanuit NL holding BV een Belgische leaseauto te leasen? Deze holding BV is volledig eigenaar van BVBA. Als ik erachter kom dat 1 van beiden niet zou kunnen dan scheelt dat weer een oplossing verder onderzoeken. Ik weet inmiddels dat ik aan alle gestelde voorwaarden kan voldoen zoals >50% zakelijke kilometers in België (bron: Vrijstelling bpm - aanvraag vrijstelling bpm werknemer, belastingdienst). Dank.
  8. klopt maar daar kun je de "Vergunning vrijstelling bpm werkgever" van NL belastingdienst dan op loslaten. Als je aan die voorwaarden voldoet met bewijsvoering natuurlijk hoef je geen BPM af te dragen.
  9. Goedendag, Kan de leaseauto ook vanuit BE rechtstreeks op mijn Holding BV NL komen. In dat geval heb ik alleen met NL Belasting te maken en dat vind ik prima daar ik er toch alleen zakelijk mee rijd. Op een middenklasser kan dit zomaar zo'n € 300-€350 maandelijks schelen (NL/BE en afhankelijk van auto en kilometrage) op de bedrijfskosten maak ik op uit een vergelijk tussen Leaseplan NL en BE. Dat is moeite waard. Dank weer en groet.
  10. Dat leek me al de enige mogelijkheid. Dan wordt het een afweging wat het dan echt minder kost en wat voor eventuele administratieve werkzaamheden daar tegenover staan en of het me dat waard is. Naast NL belasting kan ik me voorstellen dat men in BE ook wil weten wie met die auto binnen BVBA rijdt en hoe dat dan gaat en zal ik ook dingen moeten aantonen. Kan dubbele bewijslast betekenen en hoop admin voor wat lagere maandkosten. Die tijd kan ik dan denk beter besteden aan de normale werkzaamheden die stuk leuker zijn ook. Dank voor uw reactie, mochten anderen nog tips hebben, ik hoor ze graag.
  11. Inmiddels toch iets verder gekomen. Er bestaat ook een Vergunning vrijstelling bpm werkgever. U kunt deze vrijstelling aanvragen als u voldoet aan de volgende drie voorwaarden: – U woont in Nederland en u hebt een onderneming in het buitenland. – U hebt een personenauto, bestelauto of motor met een buitenlands kenteken. – U gebruikte deze personenauto, bestelauto of motor voor ten minste 50% zakelijk buiten Nederland. Hierbij tellen de kilometers woon-werkverkeer niet mee. U hebt een onderneming in het buitenland als u daar een eenmanszaak hebt, lid bent van een maatschap, of bestuurder, vennoot of aandeelhouder bent van een vennootschap. Ik verwacht dat verder dezelfde regels gelden. Dus wanneer je >500km /jaar rijdt dan betaal je bijtelling maar over welk bedrag? Over de NL waarde of de BE waarde?
  12. Goedendag, Onderzoek en navraag geeft mij diverse antwoorden en ook Belastingdienst kan mij geen volledig helder antwoord geven. Daarom hier mijn vraag, misschien heeft iemand praktijkervaring. Ik heb een holding BV in Nederland. Met die holding BV bezit ik (99% BV en 1% als natuurlijk persoon) een werk-BVBA in België. Ik ben aangesteld vanuit mijn holding BV als zaakvoerder voor de bvba waarin ik dagelijks werkzaam ben. Ik ben niet in loondienst bij bvba, ik stuur maandelijks vanuit holding BV een factuur voor managementfee. Indien ik vanuit bvba aan mij als zaakvoerder een Belgische (lease)auto ter beschikking zou stellen dan is dat in België veel gunstiger maar ik meen dat deze vlieger niet op kan gaan en wel omdat ik niet in loondienst ben van bvba maar wordt aangesteld door de NL Holding BV. Omdat ik mijzelf als DGA verloon vanuit holding BV NL zie ik me zelf niet als werknemer (in loondienst van bvba) en dat is wat ik teruglees als een voorwaarde voor vrijstelling. Ik krijg dan van bekenden te horen (positieve versie) dat je als zaakvoerder werkzaam bent binnen de bvba dus dat het mag maar ik heb weinig zin om achteraf een hoop ellende met NL belastingdienst te krijgen. Ik zal de auto alleen zakelijk gaan rijden overigens. Iemand tips of praktijkervaring? Vriendelijk dank.
  13. Klopt, dat is ook tijdelijk (t/m april/mei '18) voor een paar klussen voor mijn oude werkgever. Daarna stopt dit.
  14. Dank voor de reactie. Los van bescheiden managementfee uit BVBA komt er met zekerheid t/m mei 2018 ca. € 20K in de holding BV door wat werkzaamheden vanuit holding BV (los van de BVBA) voor derden. Kortom er komt met zekerheid geld (=kapitaal/eigen vermogen) in de Holding BV en dan zou ik mijn "lening" (RC) er weer uit willen halen. Dat geld gebruik ik ook liever voor overbruggingsperiode 1e jaar zodat ik geen tot weinig loon aan mezelf hoef uit te keren in opbouwfase als dat lastiger mocht zijn. Kortom ik denk dat die optie RC DGA een goede is zodat ik binnen 4 maanden mijn prive deel voor opzet bvba etc. er weer uit kan halen. In dat geval houd ik voor opzet Holding BV een kapitaal aan gelijk aan aankoop telefoon/laptop/opzet holding bv/bufferpost. Commentaar weer welkom!
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept