ondernemerhenk

Junior
  • Aantal berichten

    7
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Land
    Nederland

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Ridderkerk

ondernemerhenk's trofeeën

  1. Helder, ik ga eens wat rondbellen met verzekeraars! Hartelijk dank voor jullie hulp!
  2. Ik wilde jullie niet te erg tot last zijn, maar waardeer de moeite :D Gaat om verkoop van financiële software, waarbij wij een bepaalde beschikbaarheid van de software 'garanderen'. Mocht het datacenter affikken dan hebben we echter alsnog een probleem en zijn er wat klanten die het niet gaan waarderen en mogelijk ons aansprakelijk zouden stellen voor geleden schade of gemiste omzet doordat ze niet van de software gebruik konden maken.
  3. Ha Norbet, Super bedankt voor de hulp! Het urencriterium zou ik wel moeten halen en ik denk ook dat ik er meer tijd in steek dan in de BV. De BV heeft meer risico's in verband met aansprakelijkheid (de kans dat iemand me aanklaagt als er iets fout gaat is aanwezig). Mooi dat de winstvrijstelling en zelfstandigenaftrek niet afhankelijk zijn van het totale salaris, ik ga het nog eens narekenen maar lijkt voor mij wel voordeliger om dan een eenmanszaak ervan te maken. Nogmaals bedankt!
  4. Hallo! Ik heb op dit moment 2 BV's. Qua belastingen is het voor mij eigenlijk niet heel gunstig maar 1 van de BV's heeft veel risico's en wil ik daarom een BV houden. De andere BV met minder winst leent zich echter meer dan prima voor een eenmanszaak constructie. Is het voor mij voordelig om 1 BV om te zetten naar een eenmanszaak? Heb ik dan recht op de zelfstandige aftrek en MKB winstvrijstelling, of vervalt dat omdat ik wel een BV heb waar ik een goed salaris uit krijg? Mocht ik dan alsnog recht hebben op die aftrekken dan lijkt het mij namelijk voordelig om altijd mijn niet risicovolle werkzaamheden vanuit de eenmanzaak te blijven doen zodat ik het meeste belastingvoordeel hebt. Hoor graag jullie mening hierover! Alvast bedankt :)
  5. Bedankt voor jullie reacties! Klein misverstand inderdaad, ik heb zeker een eigen BTW nummer, maar heb dit niet van alle klanten. @dArgent Artikel inderdaad gelezen, dat is dus precies waar mijn vraag over ging; Is er een eenvoudiger alternatief om dit op te pakken, aangezien ik in 1 week aan wel 20 verschillende landen / staten iets kan verkopen. Moet ik dan bij elk land / staat natrekken wat de exacte regels zijn en over elke losse verkoop in het betreffende land aangifte gaan doen? @prinsrachid Ik dacht dat ICP ook voor buiten Europa was, bedankt voor de verheldering. Maar je geeft zelf al aan dat ik niets van doen heb met ICP, ook dat veel buitenlandse klanten geen BTW nummer hebben, enz. Maar hoe geef ik dan mijn verkopen aan? Ik verkoop aan 10 bedrijven wat in verschillende landen of staten. Het ene land heeft wel BTW, het andere niet, de ene klant heeft wel een BTW nummer, de andere niet. Hoe ga ik dit aangeven? Kan ik dit op 1 hoop gooien, of moet ik dit uitsplitsen. Ook bedankt voor de link naar het andere topic en de link naar de belastingdienst, maar het blijft (en dat is het denk ik ook gewoon) een chaos. EU heeft een gestandaardiseerde oplossing, namelijk MOSS maar buiten de EU is er nog niet echt een eenduidige & eenvoudige manier om BTW te verrekenen / af te dragen, begrijp ik dat goed? Ik snap ook dat de soep nog niet te heet gegeten wordt, maar goed ik heb afgelopen jaar aardig wat verkocht aan 0% BTW landen (kom ik achteraf achter) en daar heb ik wel 21% BTW over afgedragen aan NL, dus voor mij kan het mogelijk nog financieel voordeel hebben om de regels wat beter te kennen
  6. Ik probeer erachter te komen wat allemaal wel en niet toegestaan is als het gaat om BTW rekenen over mijn digitale dienst (software verkoop) aan EU en niet EU landen. Ik heb al heel wat artikels doorgespit op de belastingdienst, maar het blijft voor mij een beetje een chaos. Hier is wat ik weet: Binnen de EU: Voor al mijn online diensten binnen de EU moet ik het BTW tarief rekenen van dat land en dit kan ik dan via MOSS aanmelden zodat MOSS dat verrekend met het betreffende land. (alternatief is verleggen, maar dat wil ik liever niet omdat ik dan BTW nummer nodig heb). Dat gedeelte is duidelijk (denk ik), maar dan buiten de EU: Wat ik heb kunnen vinden is dat je dienst belast wordt volgens de regels van het land waar ik aan lever. Probleem is dat ik hele kleine software producten verkoop wat kan oplopen tot meerdere verkopen op een dag. De ene klant komt uit US Alabama de andere uit US florida, de andere uit China, de andere uit Canada, enz. Als ik de regels erop na sla zou ik dan in dat betreffende land aangifte moeten doen over mijn verkoop. Maar dat is natuurlijk niet bij te houden, zou betekenen dat ik in 1 maand misschien in wel 20 verschillende landen / staten iets moet registreren, enz. teveel administratieve rompslomp dus. Logische alternatief zou dan zijn BTW verleggen naar de klant. Maar hoe werkt dat? Dit moet ik dan aangeven in de ICP aangifte neem ik aan? Echter, wat als ik geen BTW nummer hebt van de klant, omdat het bijv. een particulier is of omdat de klant het vertikt in te vullen. Kortom, kan iemand mij helpen met het gedeelte verkopen naar landen / staten buiten de EU. Wat is de eenvoudigste (minst tijdrovende) manier, maar wel rechtsgeldige manier om BTW te rekenen als je veel kleine verkopen hebt aan allerlei verschillende landen / staten. En mocht ik kiezen voor de ogenschijnlijk makkelijkste optie, BTW verleggen, wat doe je dan als je geen BTW nummer van de klant heb en het dus niet in de ICP kan opgeven? Mis ik nog regels / opties? Hopelijk kan iemand me verder helpen, alvast hartelijk dank!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.