Jump to content

mrbrabo

Junior
  • Content Count

    7
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0
  1. Joost bedankt voor je antwoord. Maw, als de ruimte ook dient als huiswerkkamer dan ben ik er? (Wat het ook deels gaat worden overigens)
  2. Normaal gesproken vangt een gastouder de kinderen in de huiskamer op. De kinderen slapen dan in campingbedjes/ledikantjes op de slaapkamers. En wordt er gebruik gemaakt van het toilet. Ook tijdens zinnelijk worden. Vandaar de verkleiners die er altijd liggen en andere attributen. De afgelopen 6 jaar vond ik dat geen probleem. Maar als je dan een huis laat bouwen, en de mogelijkheid hebt, dan is het verplaatsen van de activiteiten naar een dedicated aanbouw natuurlijk erg fijn. In de aanbouw komen twee kleine slaapkamertjes, een toilet en een speelkamer. Mijn accountant zegt nu dat de aanbouw als zakelijk wordt bestempeld. Ookal wil je dit niet. Dit komt omdat de ruimte aan alle punten van een zelfstandige ruimte voldoet. Je hebt dan geen keuze. Een mogelijkheid zou zijn om het toilet te laten vervallen. Dit blijf ik vreemd vinden. Klopt het wel dat het zakelijk huren van privé niet voordelig is op het moment de omzet niet al te hoog is? Kan je überhaupt een zelfstandige ruimte in je woning vanuit privé huren aan je EMZ? Mijn accountant beweert van niet. Of zakelijk of privé. Geen tussenweg.
  3. In het toekomstige nieuwbouwhuis wordt een aanbouw gerealiseerd voor een gastouderopvang van mijn vrouw. In de aanbouw worden slaapkamertjes gerealiseerd en een toilet. Daarnaast komt de achterdeur in de aanbouw en komt er een wasbakje om handen te wassen. De rest van de aanbouw wordt ingedeeld als speelruimte. Nu heb ik aan mijn accountant gevraagd wat voor ons fiscaal het meest voordelig is. De aanbouw prive houden, zakelijk, of eventueel verhuren aan de EMZ. Daaruit kwam dat prive het meest voordelig is. Mijn vrouw maakt als gastouder niet veel winst, en draagt ook weinig belasting af. Verhuren zou geen optie zijn. De aanbouw zakelijk aanmerken zou ook nadelig werken omdat eventuele winst van de aanbouw later wordt afgerekend als mijn vrouw ermee stopt. Volgens mijn accountant zou ik in bovenstaande situatie zelfs geen keuze hebben en kan de aanbouw alleen maar zakelijk worden bestempeld. Het voldoet namelijk aan alle voorwaarden. In ons geval kiezen we er vrijwillig voor omdat het toilet straks ook echt van ons is. Geen verkleiners en hulpstukken meer in ons gewone toilet, deze zijn te vinden op het toilet in de aanbouw. Klopt deze bewering? Wat zou voor ons het meest voordelig zijn? [verandering: titel]
  4. Dus het seminar is 100% aftrekbaar, en dus ook de btw? En het hotel + eten is tot max 1500 (ex/in?) euro voor 73,5% aftrekbaar? De rekensom zou dan zijn: Senimar 1900 ex 100% aftrekbaar = 1900 Hotel en verblijf 500 ex + 300 ex 73,5% = 588
  5. Ik zag hier iets staan: Site Het scheelt nogal aanzienlijk, want je mag de BTW ook aftrekken neem ik aan voor hetzelfde deel? De seminar zal uiteindelijk ongeveer 3600 incl kosten. En het zou jammer zijn was ik hier maat 73,5% van 1500 kan aftrekken. Ik zie het meer als een zakelijke investering. Ik wil met mijn bedrijf over 2 jaar nog steeds aan de top staan.
  6. Dat dacht ik dus ook. Alleen zegt mijn boekhouder dat dit niet kan omdat de kosten boven de 1500 euro uitkomen. Ik zou dan tot 1500 euro kunnen aftrekken. Alles daarboven, restant seminar, en alle kosten van vervoer,eten en hotel is dan voor eigen rekening. Maar hier kan ik niets over vinden op de website van de Belastingdienst. Maar dan weer wel op websites, maar ook weer niet op alle websites. Is de tabel dan nu leidend? Het voelt niet echt eerlijk, want het is echt een 100% zakelijke reis. En het doel is om vakkennis en strategische kennis op te doen.
  7. Ik zag mijn specifieke situatie in de zoekresultaten niet terug. Maar in mijn branche IT staat korte termijn veel te gebeuren. Om bij te blijven en een voorsprong te hebben op de concurentie moet ik eigenlijk wel naar een congress in Berlijn toe gaan. De kosten zijn 1900 ex. voor een week. Plus 600 euro hotelkosten. Ook zal ik tijdens deze week in het hotel remote werken voor klanten. Welke kosten zijn nu zakelijk? En wat is aftrekbaar?

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept