Jump to content

Van der Heide

Junior
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0
  1. Ik begrijp dat dit niet mag. Dit doe ik dan ook niet. Bovendien is de btw natuurlijk gewoon voorbelasting en kan je verrekenen. Ik neem aan dat alleen bestellers zonder bedrijf dit aan de chinezen vragen.
  2. Over het algemeen gaat het om bestellingen met waardes die hoger liggen dan deze 150 euro. Wat echter wel vaak wordt gedaan is dat de producent, op aanvraag van de klant, de bedragen op de inklaringsdocumenten zo vermeldt dat de waarde inderdaad onder de 150 euro komt waardoor de klant dus geen belasting hoeft te betalen. Deze constructie kan ik natuurlijk niet hanteren dus dat is inderdaad een nadeel.
  3. Dat zou inderdaad de tweede optie zijn. Dan ben in gewoon importeur en distributeur. Meer risico en ik denk dat dit voor de procent ook wat minder aantrekkelijk is. Ze hebben dan echter niet meer de markt handen. Zij zouden dan hun klanten mijn gegeven moeten geven. Daarnaast is hun winstmarge dan veel lager aangezien ik een veel lagere prijs heb dan andere klanten.
  4. Een (douane) expediteur doet wel meer dan dat. Dus daarmee doe je onze tak van sport wat te kort ;) In theorie kan je de goederen bij iemand opslaan die een douane entrepot heeft. De logistiek kan dan niet vanuit je huis adres gebeuren. Wel schors je daarmee de invoerrechten en BTW tot het moment dat de order wordt verwerkt. Maar naar die optie ben je niet op zoek. Verder ben ik bang dat het `trucje` wat je de wil doen met de BTW niet mag. Het separaat nabelasten van BTW en invoerrechten is iets waar je veel problemen mee gaat krijgen. Wat is verder de waarde van de goederen? Immers heeft jouw klant daarmee wellicht niet meer het voordeel wat ze hebben als ze direct in China bestellen. Namelijk het voordeel van de zendingen met een te verwaarlozen waarde als het gaat om invoerrechten en BTW Maarten, dank voor je reactie. Dit is erg nuttige informatie. Zn entrepot zou inderdaad dé oplossing zijn. Ik kan dit zeker niet zelf beginnen? :P Is dit nabelasten (doorberekenen van voorgeschoten btw en invoerrechten) niet toegestaan? Een dhl of fedex doet dit toch ook? Of moet je hier dan inderdaad echt de gegevens van de besteller voor hebben en aan de douane kunnen geven? Wat bedoel je precies met het voordeel als ze direct uit China bestellen? Btw moeten ze toch wel betalen, mits alle aangifte en documenten die de douane krijgt correct zijn. Anyway, de waarde van deze goederen ligt tussen de 0,85 usd en 2 usd. Als je er 50 bij deze Chinese producent besteld zal je 2 usd inclusief verzendkosten pers stuk betalen en als je er 1000 besteld zal dit rond de 1,30 usd zijn.
  5. Daar ben ik met je eens. Het is ook pas rendabel vanaf een bepaalde bestelhoeveelheid. Maar als je uitgaat van bestellingen van 1000 stuks dan zijn de verzendkosten die je tot de nederlandse grens bespaard 250 euro. De kosten om deze bij een Nederlandse besteller te krijgen zijn 28 euro. Dan blijft er dus een mooi bedrag over. Maar ik ben het met je eens dat het voor een bestelhoeveelheid van 50 niet erg rendabel is. Echter heeft de producent vooral bestellingen van 500 stuks of meer.
  6. Mijn tijd en de verzendkosten zijn inderdaad de kosten die ik heb. Daarnaast moet ik natuurlijk de btw voorfinancieren, mocht dit een wettelijk goede manier van zaken doen zijn. Ik kwam op het principe van expediteur. Maar volgens mij doen zij slechts het samenvoegen van bestellingen als er al een klant voor is. In dit geval is dit natuurlijk omgedraaid. Er zijn nog geen eindklanten. Kan iemand bevestigen dat een expediteur inderdaad zijn klanten voor arriveren in Nederland al aan de douane moet doorgeven?
  7. Ze hoeven op voorhand helemaal niet te weten dat ze vanuit Nederland geleverd worden. Op rekening leveren is niet aan de order, niet hoe ik het voor me zie in ieder geval. De bestellingen blijven bij de chinees binnenkomen. ik verzend ze alleen maar. Maar ik zal er niet onderuit komen om de btw en invoerrechten voor te schieten en op rekening te doen. Het voordeel voor de chinees is, is dat zij hun product kunnen verkopen met een veel snellere levertijd. Daarnaast kost het hen minder tijd omdat ze slechts eens in de maand mij 10000 van die dingen moeten sturen i.p.v. allerlei kleine orders klaarmaken
  8. Dank voor je reactie Willem, Dit lijkt inderdaad hetzelfde als wat ik voor ogen heb. Door de voorraad te verplaatsen van China naar Nederland kan er als eerste veel op de verzendkosten bespaard worden. Ten tweede kan er ook nog eens sneller geleverd worden. Als de voorraad in Nederland gehouden wordt kan je er een ''voor 1700 besteld volgende dag geleverd''-model van maken. De berekening komt van mij zelf. Ik heb destijds een offerte aangevraagd voor 10.000 stuks met verzending over zee. Wat ik al aangaf konden ze niks van de prijs afdoen maar de verzendkosten waren aanmerkelijk goedkoper. Voor 1.000 stuks geleverd via lucht zijn de verzendkosten 300 usd. Via de zee voor 10.000 slechts 300 usd. 300/1000= 30 cent, 300/10000= 3 cent. Het verschil is dus rond de 25 eurocent. Ik geen subsidie meegenomen in mijn berekening. Maar ik neem aan dat de subsidie afzender die deze subsidie krijgt dit bedrag in vermindering brengt op de verzendkosten die uiteindelijk aan de klant worden gefactureerd. Denk je niet? Ik heb dit hele plan inderdaad voorgesteld aan de producent. Ik heb een goede relatie met hen en ze stonden hier voor open. Ze hebben mij gevraagd een plan te schrijven maar terwijl ik aan het schrijven was stuitte ik dus op allerlei problemen. Op het moment krijg ik geen krediet. Als ik met een goed plan kom vermoed ik wel dat ze dit kunnen doen. Dit is geen studievraag, althans niet voor mijn studie. Ik ben werkelijk geïnteresseerd de distributie vanaf de Nederlandse grens over te nemen. Maar hoe en welke ondernemingsvorm etc. ik hiervoor moet gebruiken wordt steeds moeilijker nu ik me erin verdiep.
  9. Opslagkosten in Nederland zijn nihil. Verzendkosten via de lucht zijn 25 cent duurder dan over zee. Groot nadeel van zeevracht is dat dit rond de 6 weken duurt. Vandaar is er een voorraad in Nederland nodig zodat daar direct uit geleverd kan worden. Zo bespaar je dus 25 cent per eenheid product. Omdat je opslagkosten nihil zijn blijft er dan een leuk bedrag over. Dit zou dus de vergoeding voor mijn arbeid kunnen zijn. Op het moment heb ik zelf de laagste prijs die zij mij kunnen geven. Er is alleen nog maar voordeel te behalen op de verzendkosten.
  10. Het gaat om bijzonder kleine producten. 15000 van deze producten zullen 2 vierkante meter innemen. Dit kan ik voorlopig dus vanuit huis kunnen doen
  11. Dat doen ze zeker. Als Nederland goed gaat zouden er meer landen in west-Europa meegepakt kunnen worden.
  12. Beste mensen, Ik ben rechtenstudent en heb daarnaast een groothandelsbedrijfje. Het concept is simpel. Ik importeer product x uit China en lever deze aan mijn klanten in Nederland (zakelijke maar ook particuliere klanten). Mijn producent exporteert per maand z'n 15000 van deze producten naar Nederland. Mijn aandeel hierin is ongeveer 2000 per maand en ben daarmee hun grootste afnemer in Nederland. Ik ben echter enige klant die de inkopen via de zee laat verschepen i.p.v. via de lucht. Het verschil in verzendkosten is ongeveer 0,25 euro per stuk. Op 12500 stuks, die nu dus nog via de lucht worden geleverd, is dit dus al snel 3000 euro die op de verzendkosten bespaard kunnen worden. Zoals u wellicht begrijpt zie ik iets in deze mogelijkheid tot kostenbesparing en ben opzoek naar de beste optie om dit te realiseren. Persoonlijk zie ik het meest iets in het volgende. Ik heb hier de voorraad liggen van de producent zonder dat ik daar eigenaar van word. Ik fungeer dus slechts als opslagplaats en doorgeefluik. Als de producent dan een bestelling krijgt, verzend ik deze en gaat het eigendom direct over van de Chinese producent naar de persoon of bedrijf aan wie ik het verzend. Ik lever dan een dienst voor de producent (het verzenden van de orders) en stuur hen daar een factuur voor. Dit bedrag is dan ongeveer gelijk aan het bedrag dat bespaard wordt op de verzendkosten. Nu loop ik tegen het volgende probleem aan. Op het moment dat de producten Nederland inkomen moet daar uiteraard btw en invoerrechten over betaald worden. Aangezien de producten naar mijn bedrijf gestuurd worden zal ik dit moeten betalen. Kan ik dit dan betalen en dit doorberekenen aan de klanten van de Chinees nadat zij een bestelling hebben gedaan. Ik schiet het dan dus slechts voor voor de klanten van de Chinees. Is dit allemaal wettelijk correct? Hoe heet een dergelijke ondernemingsvorm? Ik hoop dat u mij hierbij kunt helpen wat er staat bijzonder weinig van op internet. Alvast bedankt!
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept