Waterbeweging

Newbee
  • Aantal berichten

    2
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Waterbeweging's trofeeën

  1. Bedankt iedereen voor de bijdragen, ook al de vragen van deze post toch niet gaan over hoe men een tintje kan besparen, of hoe een accu thuis kan vervangen worden, of hoe energie en winst samengaat. Naar aanleiding van de uiteenlopende reacties, voeg ik toch graag toe dat ik het liefst een tintje geef aan een goed doel dan aan het verkoper van een (vermoedelijk) ondeugdelijk product. Nu is het een accu, morgen is het een grotere bestelling. Ten behoeve van de lezers die, zij het bij benadering, op zoek zijn naar antwoorden op de oorspronkelijke vragen, vat ik graag samen wat ik het meest nuttig en relevant vond. Deze website bevat inderdaad een goede, leesbare samenvatting ondanks dat het over meubelen gaat. Bedankt. Replacedirect is een interessante optie voor de privé. Het is aangesloten aan de Thuiswinkel Waarboorg, welk niet toeziet toe op zakelijke aankopen. Dus dit is een B2C oplossing. Dit is interessant. Duidelijk zijn er gebreken die ontstaan tijden de levensduur van een product. Ik begreep dat het begrip van conformiteit ook voor B2B geldt tenzij anders overeengekomen (wat in de algemene voorwaarden terug te vinden zou moeten zijn). In dat geval worden ook dat soort mankementen gedekt. Nevenopmerking: ikke verklaar dat het ondeugdelijk was en dat niets onoordeelkundig heb gedaan. Die gaat het algemene kader goed aan. Bedankt, ook voor het verwelkomen. Nevenopmerking: Het is een plezier om hier aanwezig te zijn ondanks dat ik ergens anders meer geld zou kunnen verdienen. Idd is het vervallen van de garantie in die gevallen gebruikelijk. Dus, volgens mij, niet aanbevolen. en Dit is inderdaad een manier om deze tegenvallertjes om te zeilen. Boekhoudingstechnisch denk ik in dat je dan het product naar je inventaris moet overdragen (als het waarde hoger dan €450 is). Maar ook: Eervolle vermelding. Goed aangeboden words of wisdom. Nogmaals bedankt.
  2. Ik heb een laptop gekocht als zzp'er (facturering op mijn ondernemingsnaam) bij een Nederlandse e-winkel. Na 13 maanden ging de accu kapot, zonder tekortkomingen of misbruik aan mijn zijde. De fabrieksgarantie is 12 maanden. Als ik de laptop had gekocht als privé, zou ik beroep doen aan het consumentenrecht, waarmee een wettelijke garantie bestaat. Zulke garantie dekt de mankementen van ondeugdelijke producten die ontstaan binnen een redelijke schatting van zijn levenstijd. Dus vallen 13 maanden wel mee. In dit geval is het consumentenrecht toch niet van toepassing. (Deze heb ik vernomen door raadpleging van de Consumentenbond.) Ik ben op zoek naar argumenten om de verkoper tegen te gaan. Hij wilt reparatiekosten in rekening te brengen. [*]Gelden dan wel soortgelijke begrippen (wettelijke garantie, ondeugdelijke producten) ook voor zakelijke aanschaffen? [*]In welke websites, boeken en bepalingen zijn deze te vinden? Ik heb al deze post gelezen, die doorverwijst naar http://www.ondernemersplein.nl/regel/garantie/. Nu valt het wat tegen dat de Ondernemersplein verwijst naar websites die heel snel weer over consumentenrechten gaan, zoals https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ontevreden-over-aankoop/rechten-bij-product-dat-niet-goed-ondeugdelijk-is https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/wettelijke-garantieperiode-in-europa https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/consumentenrecht/garantie-en-conformiteit/recht-op-een-deugdelijk-product/ Dus wordt het snel moeilijk om te zien wat anders is bij B2C en B2B overeenkomsten. Correcties en suggesties graag ontvangen. Bedankt alvast om mee te denken.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.