Android212

Senior
  • Aantal berichten

    33
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Android212's trofeeën

  1. Ik krijg zelf geen factuur van ze. Wel stuur ik het Amerikaanse bedrijf wekelijks een factuur. Maar voor de zekerheid ga ik ze toch wel om een verklaring vragen, zodat daar ook geen misverstand over bestaat.
  2. Waarom dan...? Omdat iemand je betaalt van een bankrekening in Europa? Lijkt mij sterk, mits er niets "aan de hand" is met jouw handel en facturen. Nou ja, ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat ik wellicht het een en ander uit te leggen heb indien de BD mij ooit daar om zou vragen. De transacties zorgen toch enigszins voor verwarring en ik zit natuurlijk niet de wachten op 21% btw achteraf, omdat de indruk gewekt wordt dat ik een dienst lever aan een EU bedrijf. Gelukkig kan ik aan de hand van mijn facturen eenvoudig toelichten dat een Amerikaans bedrijf de daadwerkelijke afnemer is.
  3. Ik doe al een aantal jaar zaken met een Amerikaans bedrijf. Wekelijks maak ik een factuur op voor dit Amerikaanse bedrijf (Bedrijfsnaam, Inc). Hierop staat geen btw vermeld, want ik lever een dienst aan een bedrijf buiten de EU. Bedragen die ik uitbetaald kreeg werden vaak via een tussenpartij (online eWallet) vervolgens naar mijn bankrekening overgemaakt met de nodige transactiekosten en onredelijke valutakosten als gevolg. Op mijn bankafschriften stond steeds echter wel vermeld dat het geld gestort werd door "Bedrijfsnaam, Inc". Sinds ongeveer een half jaar geleden biedt mijn opdrachtgever vereenvoudigde betaling rechtstreeks naar Europese bankrekeningen. Hier maak ik sindsdien dan ook gebruik van, omdat er minder kosten berekend worden. Het wordt namelijk overgemaakt van EU bankrekening naar een andere EU bankrekening. Mijn opdrachtgever maakt hiervoor gebruik van een Nederlandse BV, die met enkel doel is opgezet om vereenvoudigd betalingen te kunnen verrichten aan klanten binnen de EU. Op mijn bankafschriften wordt sinds ik de betaalmethode gewijzigd heb "Bedrijfsnaam B.V." weergegeven en wordt de indruk gewekt dat ik zaken doe met een EU bedrijf, terwijl ik het Amerikaanse "Inc" bedrijf factureer. Op de factuur staat uiteraard geen btw. Ik doe namelijk zaken met een Amerikaans bedrijf en niet een EU bedrijf. Ik wil niet achteraf opeens geconfronteerd worden met 21% btw. Kan ik op deze manier in de problemen komen of maak ik me onnodig zorgen? Hun EU vestiging wordt uitsluitend gebruikt om eenvoudig betalingen te verrichten.
  4. Allereerst wil ik even zeggen dat ik het zeer waardeer dat er met me meegedacht wordt. Zeker voor een starter blijken er kennelijk erg veel valkuilen te zijn. Ik ben nu al een paar dagen bezig om alles overzichtelijk te krijgen en kom telkens weer ergens in de problemen. Er zijn namelijk uit uitgaven van meer dan $10,000 die gedaan zijn in dollars. Moet ik daarbij ook de interne verrekenkoers gaan toepassen? Ik heb mijn opbrengsten voor het gemak opgesplitst op basis van bestemming. En dat opsplitsen gaat soms steeds maar verder. Totaal opbrengst $71,436.73 $(6,624.89) (Upwork Freelanceplatform in dollars) $(32,415.74) (ING Zakelijk Eurorekening) $(18.20) (Via PayPal naar ING Zakelijk Eurorekening) $(78.60) (Via PayPal naar Prive-ontrekking) $(32,299.30) (Payoneer Dollarrekening) ____________ $0 Hierbij een voorbeeld voor mijn inkomsten via Upwork. Waar is dat geld gebleven? $6,624.89 $(4,859.60) Upwork overschrijving naar ING (€4,338.16) ontvangen $(1,073.88) Prive-ontrekking Upwork naar Skrill/PayPal (€938.32) ontvangen $(662.14) Upwork ServiceFees (dollar-dollartransactie) $(14.30) BTW in rekening gebracht door Upwork aanloopfase (dollar-dollartransactie) $(14.97) Upwork Transactiekosten (dollar-dollartransactie) __________ $0 Hierbij inkomsten van een opdrachtgever die direct op ING Zakelijk Eurorekening gestort zijn. $32,415.74 $32,415.74 ING Zakelijk Eurorekening (€29,316.89) ontvangen __________ $0 $18.20 $18.20 Via PayPal naar ING Zakelijk Eurorekening (€16.67) ontvangen ___________ $0 $78.60 $78.60 Via PayPal naar Prive-ontrekking (Paypal account was toen in dollars) ____________ $0 $32,299.30 ---> Dit bedrag is volledig gestort op een Payoneer dollarrekening, waarop meer dan 300 dollar-dollar transacties plaats hebben gevonden, waaronder Prive-ontrekkingen en zakelijke uitgaven. Hiervan is $20,566.51 een prive-ontrekking geweest waarbij ik weet dat ik €18,553.68 ontvangen heb. De rest zijn allemaal dollar-dollar transacties en het saldo eindigt niet op $0. Hoe kan ik op basis van het bovenstaande bepalen wat mijn interne verrekenkoers is?
  5. Ik was onder de veronderstelling dat er een bedrag zou overblijven uiteindelijk en dat onder koersresultaat zou vallen. Helaas blijkt de werkelijkheid toch anders te zijn. Wat betreft forex fees, daar is helaas niet echt transparantie over. Er wordt uiteindelijk een bedrag in mindering gebracht bestaande uit transactiekosten en het uiteindelijke koersverschil. Hoe hoog het bedrag het afzonderlijk is heb ik geen inzicht op bij deze digitale dollarrekening.
  6. Jullie hebben gelijk hoor! Normaal gesproken geef ik er ook de voorkeur aan om het uitbesteden. Echter is mijn administratie dermate ingewikkeld, met geldstromen die soms van A naar B lopen, evenals servicekosten die gelijktijdig van sommige geldstromen verminderd worden, dat ik alles zelf handmatig in excel heb moeten invoeren. Bovendien zijn er ook transacties die overlopen van het ene jaar naar het andere, naast de bijkomstigheid van vreemde valuta. Dit alles heeft tot gevolg dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie. Wat betreft valuta, is mij duidelijk geworden dat er een koersverlies is van minstens 1700 euro. Ik kom echter niet helemaal uit, zie dat ik enkele dingen ook over het hoofd heb gezien. Er zitten teveel valkuilen in waar ik kennelijk geen raad mee weet. Wel heb ik een overzicht van alle transacties, facturen en geldstromen in excel waar alle transacties en (uit-)betalingsmoden per transactie in staan weergegeven. Maar ik zou er in principe naast moeten zitten om alles uit te moeten leggen, vandaar dat ik het zelf maar doe, aangezien ik sommige transactieoverzichten niet eens in een excel sheet kan downloaden. Ik voor 2017 het aantal opdrachtgevers verminderd en stuur voortaan nog maar een factuur per maand, waarbij ik voornamelijk alles op mijn eurorekening laat storten om het nog ietwat overzichtelijker te maken. Op dit moment is de situatie als volgt. Mijn opbrengsten in dollars over 2016: $71.436,73 Mijn opbrengsten in euros volgens koers van de factuurdatum: €65.209,78 (In werkelijkheid heb ik minder ontvangen door valutaverlies) Totaal van mijn uitgaven volgens koers transactiedatum bij dollar-dollar transacties + som euro transacties: €13.196,91 Nog te vorderen bedragen per 31-12-2016 volgens koers factuurdatum welke in 2017 zitten: €7.888,31 = Koers factuurdatum. Daadwerkelijk ontvangen: (€7.645,86) Terugekregen BTW in 2016 = €19 BTW Nog te vorderen BTW 4e kwartaal 2016 = €226 Saldo Bankrekeningen per 1-1-2016 Euro rekening: €0 Dollar rekening: $10.81 (€9.93) Dit bedrag is een privé-storting. Saldo Bankrekeningen per 31-12-2016 Euro rekening: €6.500,91 Dollar rekening: $904,34 (€857,93) Prive-ontrekkingen: Eurotransacties: €17.841,7 Dollartransacties: $21.726,82 (€20.345,54) = Koers transactiedatum. Daadwerkelijk Ontvangen: (€19.570,03) Prive-stortingen volgens koers transactiedatum bij dollar-dollar transacties + som euro transacties: €1.428,44 Openstaande vorderingen 2015 uitbetaald gekregen in 2016 op zakelijke dollarrekening: $998.69 (€917,43) Koers factuurdatum. Ik neem aan dat ik dit als privé-storting kan beschouwen? Dit bedrag is al aangegeven in mijn inkomstenbelasting 2015, maar kwam wel op mijn zakelijke dollarrekening binnen. Afschrijving: €873 Laptop restwaarde €200 Is op basis van het bovenstaande geen kloppende balans te maken? Het verschil zou immers moeten komen door verlies in valutawisselingen. Dat moet op duizenden euros uitkomen volgens mijn schattingen, aangezien ik steeds meer dan 3% forex fees moet betalen. Ik weet echter niet hoe ik precies het totaal kan uitrekenen, ondanks herhaaldelijk proberen. Ongeveer 45% van de opbrengsten zijn op mijn zakelijke rekening gestort, waarbij er een valutaverlies van meer dan 800 euro is opgetreden. En ook op de rest van de transacties, zoals prive-ontrekkingen en nog te vorderen bedragen wordt er verlies geleden.
  7. Dat is natuurlijk nooit goed in een aangifte ;D Dat was dus al een verschil verzamelpotje. Als je daar €152 BATEN van maakt ben je eruit. Maar ik zou dat toch wel wat preciezer willen weten voordat ik zo'n aangifte de deur uit doe ;) Het lijkt me alleen zeer onwaarschijnlijk dat ik valutawinst heb gemaakt als we in beschouwing nemen dat de meeste processors ongeveer 3% forex fees berekenen. Ik doe voornamelijk zaken in het buitenland. Ik verstuur alle facturen in dollars. Dat waren er in 2016 in totaal 104 facturen. Ik heb twee zakelijke rekeningen waarop het geld ontvangen wordt. Een ervan is een digitale internetrekening waar uitsluitend dollars op binnenkomen. Die heb ik voornamelijk gebruikt om ook betalingen in dollars te verrichten. Een andere rekening is een eurorekening bij de ING. Ik heb alle facturen afgezet tegen de eurowaarde op de factuurdatum, met uitzondering van facturen die ik direct op mijn Zakelijke Eurorekening heb laten uitbetalen. Daarvan is de wisselkoers die berekend is en de eurowaarde wel bekend. De som van alle opbrengsten die ik genomen heb is de factuurwaarde in euro's (koers van de desbtreffende dag) en van de facturen die ik direct op mijn zakelijke ING rekening heb laten betalen in euro's, het bedrag dat er daadwerkelijk binnen is gekomen. Het eurobedrag is dus na de valutaomwisselkosten. In feite heb ik twee administraties, een volledig in dollars, en een volledig in euros. Opbrengsten dollars: $71.437 Opbrengsten euro's: €64.334 Hoe aannemelijk is het dat ik valutawinst heb gemaakt?
  8. Hallo, Ik ben bang dat je die misschien inclusief ook onder uitgaven hebt geboekt? Anders zou Bank-saldo ook niet moeten sluiten. Je moet deze BTW post nog ergens afsplitsen, maar waar kan ik van hier niet zien. Vriendelijke groet, Nee, de bedragen zijn allen exclusief btw geboekt onder uitgaven. Wel moet ik een opmerking maken. De 74 euro overige kosten is het verschil dat ik tegenkom na opbrengsten en uitgaven, prive-stortingen en banksaldo en vorderingen van elkaar af te trekken, en ik niet zo 1-2-3 kan aanwijzen. Dit heeft te maken met vreemde valuta. Wellicht dat dit bedrag groter is in werkelijkheid?
  9. Ja, dat klopt @ €19 teruggekregen BTW. Die is inderdaad van 1e t/m 3e kwartaal 2016. Dat bedrag is ontvangen op de zakelijke rekening en volledig afgehandeld. De €226 nog te ontvangen BTW over het 4e kwartaald heb ik bij de nog te vorderen omzetbelasting bij de Activa. Als volgt: De "Debiteuren €7659" of overige vorderingen zijn volledig inbegrepen bij de "Opbrengsten" in de winst- en verliesrekening. Uiteindelijk komt er inderdaad een verschil van 226 euro bij de fiscale winstberekening. Waar kan ik die kwijt in de winst- en verliesrekening?
  10. Het beginsaldo is dan 0 euro. ;) Immers je rekent 1428 aan privestortingen. Okay ik keek uitsluitend naar het beginsaldo op 1-januari 2016. Dat bedrag had ik er nog opstaan op de desbetreffende rekening. Omdat ik mij pas dit boekjaar als ondernemer beschouw, is die 10 euro in feite een privestorting. De rekening ben ik vervolgens als een van mijn twee zakelijke rekeningen gaan gebruiken.
  11. Ik had voorlopig alle kosten onder de noemen "uitgaven" gezet in mijn administratie, maar ben wel van plan om daar wat meer onderscheid te maken bij de aangifte. Het merendeel is uitbesteed werk. Andere kosten zijn onder andere webhosting, materialen, software, servicekosten, valutakosten, etc.
  12. Dat ziet er op zich goed uit. Alleen mis ik de vordering btw van 226 euro over het 4de kwartaal die ik in 2017 pas teruggekregen heb. Moet ik die niet vermelden bij vorderingen BTW omzetbelasting bij Activa? De btw van 19,- en 226,- hoeft zelf niet toch niet vermeld te worden in de winst-en verliesrekening?
  13. Kan het zijn dat ik hier ergens de fout maak? In de post "Uitgaven" heb ik de kosten voor de laptop wel inbegrepen, maar daar hoort die niet tussen toch omdat het een investering op een bedrijfsmiddel is? Misschien ook goed om te vermelden is dat het beginsaldo (10,-) + 1418,- van de uitgaven met privestortingen betaald zijn.
  14. De debiteuren post bestaat per 31 december 2016 van bedragen waarvoor al een vergoeding ontstaan is, maar nog gefactureerd moest worden en een betaling voor moest worden ontvangen. De 226,- btw is gelijk aan 21% betaalde btw op de Laptop.
  15. Hallo allemaal, Ik lever mijn diensten voornamelijk aan bedrijven buiten de EU. Daarbij breng ik geen BTW in rekening op de factuur. Vandaar dat ik zo weinig BTW hoef te betalen. Tevens neem ik ook voornamelijk mijn diensten af bij bedrijven buiten de EU, waarbij ik het ingevoerde bedrag als voorbelasting terugkrijg en per saldo niets hoef te betalen. De laptop is aangeschaft via de zakelijke rekening. De boekwaarde begin 2016 heb ik op 0,- gezet, omdat ik hem toen nog niet had. Ik denk dat de restwaarde 200,- is, is dat dan niet de boekwaarde eind 2016? Aangezien de rest een willekeurige afschrijving is van 873? Wat betreft de teruggevraagde BTW. Die 19,- teruggekregen btw zit inbegrepen bij het eindsaldo van de zakelijke rekening. De 226,- BTW betreft de periode over kwartaal 4 en moest op 31 december 2016 nog ontvangen worden. De KOR regeling heb ik bewust geen gebruik van gemaakt, aangezien daar weer een schriftelijke procedure voor staat en niet echt het geduldige type voor ben. De overige kosten bestaan uit transactiekosten.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.