Geertje65

Junior
  • Aantal berichten

    7
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Geertje65's trofeeën

  1. Ok, jammer voor mij dan. Wel duidelijk antwoord overigens. Bedankt. Weet u hoe het zit met 1 jaar afschrijven wanneer de vorige eigenaar al 4 jaar heeft afgeschreven? ( ondertussen zie ik dat er al is geantwoord) En wat ik graag wil weten; De vorige eigenaar en ik hebben samen de waarde bepaald van het inventaris. Netjes stuk voor stuk genoteerd. Moet hier ook de originele factuur bij zitten voor het aanvragen van de kia en bewijs? Nu staat het alleen op papier.
  2. Sorry voor weer een bericht. Ik sprak zojuist een kennis van mij die zelf ook een bedrijf heeft. Hij heeft in 2014 een verbouwing gedaan aan zijn pand. Dit bedrag bestond uit tientallen bonnen, veel daarvan onder de 450 euro. Zijn adviseur heeft het totale bedrag als investeringsaftrek meegenomen. En niet alle bedragen apart ingevuld, maar gewoon een omschrijving verbouwing. Ik snap dan niet waarom ik het totale bedrag van de aankoop niet als kia kan zien. Uitgezonderd van goodwill. Wat we wel afvroegen of er ook originele facturen moeten zijn. Deze heb ik niet. Heb alleen het contract van aankoop. Het verhaal van 1 jaar afschrijven van het inventaris omdat de vorige eigenaar al 4 jaar heeft afgeschreven mag niet vertelde hij me. Hij vergeleek het met een auto. Wanneer je een zakelijke auto koopt van 20 jaar oud maar boven de 450 euro moet je ook 5 jaar afschrijven.
  3. Als ik u dus goed begrijp mag ik het inventaris in 1 jaar afschrijven omdat de vorige eigenaar ook al 4 jaar heeft afgeschreven? Voor de kleine investeringsaftrek moet in de aangifte elk artikel worden omschreven? Bij de overname heb ik een hele lijst gekregen waaruit het inventaris bestaat. De bedragen hebben we samen bepaald. Veel daarvan is voor minder dan 450 bepaald. Dat betekent dus pech? Want de bedragen die wel voor meer dan 450 zijn bepaald komen niet aan de 2300 euro.
  4. Bedankt allen. De kosten zijn voor zowel de belaste als onbelaste omzet. Mag ik nog wat anders vragen? In 2015 ben ik gestart met mijn onderneming. Mijn onderneming is overgenomen van een vriend. Daarmee bedoel ik wat inventaris ( 4000 euro) en goodwill. Hiervoor heeft de tegenpartij een contract laten opstellen door zijn adviseur. Deze inventaris is geactiveerd op mijn balans. De goodwill ook. In 2015 ben ik langena niet aan de 1225 uur gekomen. Mag ik wel gebruik maken van de kleine investeringsaftrek? Wat ik me ook afvroeg is over hoeveel jaar ik het moet afschrijven. De vorige eigenaar heeft het namelijk al 4 jaar in bezit. Mag ik het dan in 1 jaar afschrijven?
  5. Hallo Lex, Bedankt. Heb ik ook recht op de kor?
  6. Ja idd. Ik had 100% teruggevraagd. Waarvan ik dus maar recht had op 17,4% of dus zelfs maar 16%.
  7. Hallo Ik hoop dat er een expert is die mij kan helpen. Ik ben ondernemer die te maken heeft met belaste en onbelaste omzet. De gefactureerde belaste omzet in 2015 was € 1050 De gefactureerde onbelaste omzet in 2015 was € 5000 De nog te factureren onbelaste omzet 2015 ( factuur in 2016 verstuurd voor 2015) was € 500 De totale voorbelasting 2015 was € 534 Ik heb het nu zo gedaan: Totaal gefactureerde omzet 2015: € 6050 Daarvan was 17.4% onbelast. De voorbelasting was € 534 * 17.4% is € 92.92. Ik moet dus een correctie maken van € 441.08 terug te betalen BTW. Ik weet alleen niet of ik nu moet uitgaan van totale omzet € 6050 of € 6550 ( incl. nog te fact omzet) Wanneer dit laatste het geval is wordt het; Totale omzet; € 6550 Totale onbelaste omzet; € 1050 Percentage: 16% * € 534 = € 85.44 De correctie heb ik via het memoriaal zo geboekt; Kosten ivm teveel berekende voorbelasting ( w-v) aan voorbelasting Zo worden de kosten hoger en de voorbelasting lager. Kan iemand mij wat feedback geven? Gr.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.