joff19

Junior
  • Aantal berichten

    23
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

joff19's trofeeën

  1. Bedankt voor het antwoord. Moet ik hier een bon voor opmaken die ik aan de koper geef op naam van mijn bedrijf?
  2. Dag, Ik heb twee zakelijke laptops die ik van de hand wil doen. De eerste laptop heb ik in 2012 gekocht en vervolgens dat jaar willekeurig afgeschreven zonder enige restwaarde. (Aankoopbedrag excl. BTW was 1000 euro, dus 1000 euro afgeschreven) De tweede laptop heb ik in 2019 gekocht voor 300 euro. Aangezien deze waarde minder dan 450 euro (of het toen geldende minimumbedrag voor bedrijfsmiddelen) bedroeg, heb ik die afgetrokken als onkosten en ook niet als bedrijfsmiddel op de balans gezet. Ik heb al sinds 3 jaar een nieuwe zakelijke laptop waardoor deze twee overbodig geworden zijn, maar doordat ik niet wist hoe ik hier administratief mee om moest gaan heb ik de verkoop ervan tot nu toe vermeden. Hoe kan ik de laptops het beste verkopen en wat levert dit administratief voor een gevolgen op? Ik zat ook te denken of het handig zou zijn om ze over te brengen naar het privédomein en vervolgens te verkopen, zodat ik geen bonnetjes hoef te maken bij de verkoop via bijv. Marktplaats, maar ik weet niet of het "verdacht" lijkt als ik de laptops eerst aan mezelf verkoop en vervolgens op Marktplaats zet.
  3. Kan ik eigenlijk nog de FOR toepassen bij een negatief ondernemingsvermogen? Ik lees overal dat mijn oudedagsreserve niet hoger mag zijn dan mijn ondernemingsvermogen. Ik was dit jaar van plan de FOR toe te passen maar dat geld staat natuurlijk ook op de privé-spaarrekening ...
  4. Bedankt. Het is meer dat ik voor mijn spaarrekening geen bankpas heb. Vanuit mijn spaarrekening kan alleen geld worden overgemaakt naar een tegenrekening. Daarom vind ik het link om duizenden euro's op mijn zakelijke rekening te laten staan. Maar mogelijk maak ik me vooral druk om niks. Eerder kreeg ik op de spaarrekening ook nog een beperkt beetje rente, dus in dat opzicht was het ook handig.
  5. Op 1 januari moest ik nog circa 3500 euro BTW aan de belastingdienst betalen over kwartaal 4 2020. Ik heb een privé-rekening, een zakelijke rekening en een spaarrekening. Over het algemeen probeer ik op die eerste twee rekeningen zo weinig mogelijk geld te houden, uit veiligheidsoverwegingen, mocht bijv. iemand mijn bankpassen stelen. In dit geval heb ik de van de klant ontvangen BTW op de spaarrekening gezet en die in januari overgeheveld naar mijn privé-rekening, vanwaar ik de 3500 euro BTW-schuld heb voldaan. Eind 2020 had ik 65 euro aan liquide middelen op mijn zakelijke rekening. Verder heb ik bij de activa nog een laptop staan van +- 1000 euro aanschafwaarde, waar ik +- 200 euro van heb afgeschreven, en die dus een waarde heeft van 800 euro. Ik besef dat hierdoor een complexe situatie is ontstaan, want ik hevel over het algemeen naar eigen inzicht geld over tussen mijn privé-rekening en zakelijke rekening enerzijds en spaarrekening anderzijds. Op de spaarrekening staan mijn privé-tegoeden maar dus ook bijvoorbeeld de BTW die ik nog moet voldoen. Wat is nu de correcte en handigste manier om de balans kloppend te krijgen? Moet ik aan de liquide middelen een deel van mijn spaartegoeden toevoegen, bijvoorbeeld precies die 3500 euro BTW-schuld van de passivakant (hoewel er op mijn spaarrekening een stuk meer dan dat staat)? Of moet ik een negatief eigen vermogen opgeven aan de passivakant om het kloppend te krijgen? Ik ben bang dat de BD in het eerste geval zegt dat mijn banktegoeden op 31/12 op mijn zakelijke rekening niet overeenkwamen met de opgegeven liquide middelen, maar ik weet niet of ze die controle uitvoeren en of dat een probleem is. Dus: Activa Liquide middelen: 3565 Overige materiële activa: 800 Passiva: Verschuldigde omzetbelasting: 3500 Eigen vermogen: 865 Of: Activa Liquide middelen: 65 Overige materiële activa: 800 Passiva: Verschuldigde omzetbelasting: 3500 Eigen vermogen: -2635
  6. Nou, ze zeggen: je koopt een Macbook en krijgt er gratis airpods bij - dus dan verwacht ik niet dat ik (volgens de factuur) betaald heb voor de Airpods en dat bedrag dan als korting op de Macbook krijg!
  7. Ik heb zakelijk een nieuwe Macbook gekocht. Daarbij heb ik meegedaan aan de Back to School-actie van Apple; op de website stond dat je bij de aankoop van een Macbook gratis Airpods zou krijgen. Die heb ik verder niet echt nodig, maar ja, altijd leuk natuurlijk. Nu kreeg ik twee facturen van Apple; één voor de Airpods met de normale prijs van 147,93 euro, en één voor de Macbook met daarop een korting van 147,93 euro op de aanschafprijs. Zakelijk gezien valt dit enigszins ongunstig uit, aangezien ik de Airpods niet echt zakelijk gebruik of nodig heb. Kan ik hier nog iets aan doen? Apple om een andere factuur vragen of toch ook gewoon de Airpods aftrekken omdat ze onderdeel waren van hetzelfde aanbod?
  8. Briefpapier heb ik niet, maar op alle andere facturen die ik tot nu toe gestuurd heb dit jaar staat het juiste nummer ja.
  9. Excuses voor de verwarring. In het Engels noemt men dat credit invoices. Wij noemen dat misschien self-billing inderdaad! Dus zij genereren automatisch facturen. Op een van die facturen stond het foute BTW-nummer. Op VIES wordt mijn oude BTW-nummer ook niet meer gevonden. Ik zal het bedrag wel gewoon invullen bij de BTW-aangifte dan en kijken of er reactie komt. Ik vraag me überhaupt af in hoeverre de belastingdienst in NL hierover zou communiceren met de BD in Duitsland en of er wederzijdse controle van gegevens plaatsvindt. Ik denk hooguit dat mijn klant straks in Duitsland tegen een probleem aanloopt als ze mijn oude BTW-nummer ergens invullen en zien dat het niet klopt.
  10. In januari is mijn BTW-nummer zoals bij alle ZZP-ers aangepast. Ik heb dit een van mijn klanten netjes online doorgegeven door de gegevens aan te passen in mijn profiel. In april en nu een paar dagen terug in juli heb ik een kredietfactuur van de klant gekregen. Het viel me net pas op dat mijn oude BTW-nummer op de facturen stond. In de website van de klant blijkt een fout te zitten, waardoor het lijkt alsof mijn gegevens aangepast worden als ik iets verander, maar in werkelijkheid worden die gegevens telkens weer teruggezet naar de oude waarden. Ik kon hier dus zeker niets aan doen, maar heb de factuur ook niet goed genoeg gecontroleerd. De klant heeft de kredietfactuur van juli geannuleerd en opnieuw aangemaakt met het juiste BTW-nummer. Voor de factuur van april zeggen zij dat niet te kunnen doen omdat die al betaald is. Op zich logisch natuurlijk. Wat is nu de juiste procedure om te volgen omtrent deze factuur? Het betreft een Duitse klant, dus ik zal eigenlijk voor 1 augustus nog aangifte ICP moeten doen over deze factuur uit april. Ik wil natuurlijk geen problemen met de belastingdienst... Het gaat overigens om een bedrag van iets meer dan 30 euro, dus niet echt een bedrag waar iemand direct van wakker ligt.
  11. Bedankt voor je reactie. Ik merkte inderdaad dat mij door de jaren heen steeds lagere tarieven werden geboden. Als ik dan weigerde, werd mij vaak gewoon gemeld dat ze dan wel iemand anders konden vinden die het voor dat tarief wilde doen. Bij andere bedrijven moest ik soms vanwege de lage tarieven per woord aan kwaliteit inleveren om toch op een redelijk uurtarief uit te komen. Dus makkelijk is het vinden van grote klanten niet, maar hopelijk zijn er meer zoals dit bedrijf dat ik nu gevonden heb. Dit is overigens een Amerikaans bedrijf, dus wellicht dat die wel gewend zijn om mensen wat beter te betalen. Die website - nee, het is een blog die ik ooit in 2013 gestart ben. Eerst min of meer als hobby, maar inmiddels run ik ook soms betaalde advertenties op Facebook en Instagram en genereer ik inkomsten met Adsense en partnerprogramma's. Er is verder vrijwel geen link met de andere werkzaamheden, behalve dat bij mijn eigen site de SEO-vaardigheden die ik heb opgedaan bij het vertalen of editen van webteksten heel erg van paskomen. Ik sta voor beide werkzaamheden overigens gewoon netjes aangemeld bij de KVK en vermeld ook beide werkzaamheden altijd bij mijn aangifte IB.
  12. Bedankt voor de input. Ja aan die 1225 uur kom ik altijd wel, ook al was mijn inkomen misschien niet altijd naar verhouding. Maar ook daar is nooit moeilijk over gedaan (want dat zien ze natuurlijk wel bij een aangifte IB). Mijn wens en doel is wel echt om die website uit te bouwen tot iets wat meer winst oplevert. Ik zie er wel echt potentie in. De laatste maanden nemen mijn inkomsten ook wel echt toe wat dat betreft, hoewel het nog steeds om peanuts gaat. Maar een passief inkomen uit websites is op termijn toch wel een beetje een (idealistisch) doel. Een tweede opdrachtgever zou natuurlijk alleen maar heel fijn zijn. Hopelijk vind ik die inderdaad snel. De afgelopen 5 jaar heb ik de tarieven die opdrachtgevers wensten te betalen in mijn veld wel echt naar beneden zien gaan. Veel opdrachtgevers haken af als je met serieuze tarieven komt, omdat ze voor 5x minder een student kunnen krijgen die het op een heel acceptabel niveau doet. Dit is een opdrachtgever die gelukkig wel fatsoenlijk werk wil en daar ook gewoon goed voor wil betalen, dus ik wil mijn kans ook wel pakken na jaren op 110% van bijstandsniveau te hebben geleefd (want dat is helaas de realiteit).
  13. Ik ben al 10 jaar ZZP-er (vertaler) en had in het verleden ook een VAR-WUO. Meestal heb ik tussen de 8 en 20 opdrachtgevers per jaar. De laatste jaren had ik telkens 1 grotere opdrachtgever die zorgde voor 50 tot 60% van mijn inkomen. Dit jaar zijn door de corona twee grote bedrijven waar ik voor werkte ermee gestopt. Ik werk inmiddels voor 1 ander bedrijf, waar ik dit jaar vermoedelijk 90% van mijn omzet ga halen, aangezien ze ook nog eens een veel hoger budget hebben dan die andere bedrijven. Het is zelfs niet meer rendabel om nog werk voor die andere bedrijven te doen als die weer aan het werk gaan na de crisis. Ik werk ook meer dan 70% van mijn gewerkte uren voor dit nieuwe bedrijf. Ik werk vanuit huis, met mijn eigen laptop, werk voor zover mogelijk naar eigen inzicht, krijg niet betaald als ik ziek ben, kan op elk moment stoppen of op vakantie en heb geen overeenkomst over duur of omvang van de samenwerking. Hiernaast doe ik wel andere kleinere opdrachten voor particulieren en ik run een website waar ik met Adsense ongeveer 250 euro inkomsten per jaar genereer (maar wel redelijk wat tijd in stop, laten we zeggen 20% qua tijd). Ik kom ook dit jaar wel aan 10 opdrachtgevers (zeker als je Google en andere affiliate partners meerekent), maar die andere 9 zijn geen grote bronnen van inkomsten. Nu maak ik me niet meteen zorgen, aangezien de BD m.i. allang blij mag zijn dat ik überhaupt aan het werk ben in de huidige situatie en ik in de afgelopen 10 jaar al minimaal 100 opdrachtgevers heb gehad, dus waarom zouden ze mij meteen niet meer als ondernemer zien. Maar ik kom niet door de OndenemersCheck op de website. Ik las dat de rechter vrij recentelijk nog heeft bepaald dat een man met maar 1 opdrachtgever toch ondernemer was, aangezien hij op alle andere vlakken wel als ondernemer moest worden gezien. Ik vraag mij dus af hoe sterk mijn positie is. Persoonlijk schat ik die zeer sterk in, maar het kan zijn dat iemand daar een andere mening over heeft.
  14. Bedankt, je hebt me hiermee erg geholpen! Weer wat bijgeleerd :-)
  15. Ik heb nu ingevuld bij activa: Vordering OB: 19 euro Liquide middelen: 48 euro (tegoed op bankrekening op 31/12/2019) Vul ik nu bij passiva bij eigen vermogen 67 euro in? Of moet ik daar 48 euro invullen plus 19 euro bij kortlopende schulden omzetbelasting?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.