marynadesign

Junior
  • Aantal berichten

    6
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

marynadesign's trofeeën

  1. Beste allemaal, Ik zit met het volgende. Ik ben nog steeds woonachtig in Nederland (op papier, en met een deel van mijn spullen). Echter ben ik afgelopen jaar en vermoedelijk dit jaar niet veel meer in Nederland. Mijn werk neemt plaats in heel Europa - Malta, Cyprus, Spanje, Engeland o.a.. Ik verblijf dan ook gedurende het jaar op veel verschillende plekken. Mijn bedrijf is geregistreerd in Nederland, daar registreer ik dus mijn inkomsten en betaal ik ook belasting. En heb ik dus ook - nog steeds - een zorgverzekering. Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen : Mij uitschrijven uit Nederland - maar waar schrijf ik mij dan in? En voor een paar maanden per land? Ik voel mij Europeaan en gebruik dan ook de mogelijkheden die ik heb om veel tussen landen te reizen. Maar het wordt in de landen zelf vaak moeilijk gemaakt om je daar permanenter te vestigen (want ook zij vinden het niet fijn als je snel weer vertrekt en elders verblijft). Voor mijn gevoel val ik dus erg tussen wal en schip. Volgens een kennis van mij kan ik mij niet uitschrijven in Nederland zonder dat ik emigreer - maar waar emigreer ik dan precies naar toe, is de vraag :) Ook vraag ik mij af wat voor baat Nederland heeft bij mijn emigratie, aangezien ik dus belastingen afdraag. Daar in ruil verwacht ik voor dat mijn staatspensioen langzaam wordt opgebouwd en dat ik recht heb op de goede Nederlandse zorgverzekeringen. Wie heeft ervaring met deze zaken? Ik verdien niet bijster veel dus allerlei luxe oplossingen met off-shore accounts oid gaan voor mij niet op. Ik ben voorlopig nog even zoet met afbetalen van studieschuld en reguliere lening bij de bank (investering in studie en bedrijf). Ik hoor graag van jullie :)
  2. Beste iedereen, Het is eindelijk opgelost. Ik heb voet bij stuk gehouden en uiteindelijk werd de situatie de betreffende ondernemer iets te veel, blijkbaar. Resultaat : één maand opzegtermijn en de nog openstaande factuur per direct betaald gekregen. In ruil daar voor heb ik alle originele bestanden hun kant op gestuurd. Ik was er even klaar mee, het had een te grote impact op mijn privé leven en ik had liever 100% zeker weten een kleinere hoeveelheid geld dan wellicht in de verre toekomst na allerlei rechtzaken en deurwaarders een grotere hoeveelheid. Heel erg bedankt allemaal voor jullie steun, het heeft mij in ieder geval geholpen om voet bij stuk te houden!
  3. Paul, Wellicht heb je mijn originele post niet goed gelezen maar ik onderhield alle marketing uitingen voor een bedrijf met 7 filialen. Dat wil zeggen, advertenties in huis aan huis bladen, animaties voor bijv. lokale ziekenhuizen, adwords campagnes met 50+ banners, ontwerp van verpakkingsmateriaal voor producten en inderdaad óók de website (het ontwerp, en de vernieuwing van content er op bijv.) Verder ligt mijn uurtarief op 50% van wat je aangeeft. En uiteraard kunnen Oost-Europeanen alles voor 1/3de van de prijs. Daar ligt echter mijn beklag niet - een mondelinge overeenkomst voor onderhoudscontract welke gedurende bijna 2 jaar naar volle tevredenheid heeft verlopen (heb ik op papier ook bewijs van dat ze dat vonden) behoor je niet van de ene op de andere dag stop te zetten. Dag mag wettelijk gezien niet zoals veel mensen hierboven al aangeven (had ik al een vermoeden van) en is verder natuurlijk ook bijzonder onethisch. Verder blijkt nu dat ze zelfs de laatste factuur niet gaan betalen, dus opgezegd per 31 maart maar niet de gedane werkzaamheden van heel maart betalen. Kortom, het zijn gewoon boeven.
  4. Met beide al bezig. De gespreide betaling is aangevraagd (ben in afwachting) en het part-time werk ben ik hard naar op zoek! Echter moeten in de tussentijd rekeningen betaald worden. Ik heb ondertussen een vriendelijke mail gestuurd naar mijn contactpersoon. Ik heb hem laten merken dat hij kan kiezen tussen gewoon een belletje met mij en de zaak netjes oplossen, ik verwacht niets meer dan gewoon 1 of 2 maanden opzegtermijn en een klein bedrag voor de moeite om al mijn bestanden te ordenen en over te dragen aan een 3de partij, plus opstellen van gebruiksrecht voor hem van de door mij geproduceerde dingen. Of, als hij dat niet wenst, dat ik ook de juridische weg kan bewandelen. Ik heb iig hier bevestiging gekregen dat er ik geen vreemde eisen stel, waarvoor mijn grote dank. Ik zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen !
  5. Dank voor je uitgebreide en vriendelijke reactie! De afgelopen 4 maanden is er een samenloop van omstandigheden geweest (faillissement van een andere voorname klant, samengaan van twéé klanten in één waarbij dus de hoeveelheid werk halveerde en een onverwachte belastingaanslag van 2014 om u tegen te zeggen) waardoor ik er financieel niet meer rooskleurig bij zit. En dit zou de druppel zijn. Het auteursrechtenstukje had ik al zo'n vermoeden van, echter vond ik het ongepast om dit zomaar toe te passen. Ik ben altijd zeer coulant omgegaan met auteursrecht en copyright op mijn werk (Ook in dit geval : De ondernemer in kwestie had visitekaartjes bij het nieuwe poolse ontwerpbedrijf laten maken, welke dus 1:1 mijn huisstijl-elementen hebben overgenomen en in een iphone schermpje plaatsen. Ik heb mijn complimenten aangeboden en gezegd dat het een fraai ontwerp was. Zonder te schermen met dat ze eigenlijk daar mijn toestemming voor nodig hebben). Het betreffende bedrijf is een telefoon-reparatiebedrijf met een flink aantal filialen en ze zijn net te klein om veel juridische kennis te hebben. Tevens is ook één van de eigenaren de drijvende kracht achter mijn vertrek, die meneer heeft niet bijster veel kaas gegeten van ondernemen en geeft continue dubieuze adviezen aan de directeur waar ik dus bevriend mee ben/was. Dat maakt het ook allemaal wat lastiger voor mij : Ze zijn niet altijd voor rede vatbaar en kiezen de weg van de confrontatie, ongeacht of dat ethisch of zelfs financieel een verstandige keus is. Ze weten verder dat ik financieel niet in staat ben om het juridisch tegen hen op te boksen. Dit gecombineerd met een gebrek aan kennis over mijn (vergaande) rechten zal betekenen dat ik maar moet hopen dat ze uiteindelijk even inderdaad googlen/contact opnemen met iemand met verstand van zaken. Toch heel erg bedankt voor het bevestigen en verhelderen :)
  6. Beste higherlevelaars, Ik heb sinds 2 jaar een onderhoudscontract met een middelgroot bedrijf. Zelf ben ik een kleine ondernemer (grafisch ontwerper). Omdat ik en één van de eigenaren een vriendschappelijke relatie hebben waarbij zakelijk wederzijds vertrouwen voorop stond, hebben we nooit dit contract verder geformaliseerd. (overigens ook iets wat ik niet meer ga herhalen, dat is duidelijk). Ondanks dat het een mondelinge verbintenis was zijn er natuurlijk wel al 2 jaar maandelijks afschriften met het zelfde bedrag, en facturen waarin "onderhoudswerkzaamheden aan website/huisstijl maand X" vermeld staan. Tevens is er schriftelijk (mail, whatsapp) veel geschreven over de vorm van onderhoudscontract, dat dit contract bestaat en dat ze er tevreden over waren. Ik voorzag voor een gering bedrag (a 20 werkuren / maand) in het volledig visueel onderhoud van website, advertenties, visitekaartjes, adword banners en andere randzaken zoals IT-gerelateerde vraagstukken zoals hosting, of werving van nieuwe ZZP'er voor informatica-doelen. Enkele dagen geleden werd ik uit het niets medegedeeld dat ze per direct het onderhoudscontract op gingen zeggen, namelijk per 1 april (geen grap >;(). Ze hebben vervolgens ook de eis gesteld dat als ik nog de afgelopen maand (april) betaald wilde hebben dat ik dan al mijn originele bestanden moest overdragen aan hen, zodat een nieuw grafisch ontwerp bedrijf uit het oosten van Europa (waar zij voor 1/3de van de kosten een vergelijkbaar servicecontract konden afnemen aldus de mail die ik ontving) er mee aan de slag kon. Mocht ik dat niet doen kon ik fluiten naar mijn geld én zouden ze het andere ontwerpbedrijf de gehele huisstijl en advertentie/website content laten namaken, en daar ook voor betalen. Goed, ik heb dus een concrete vraag: Wat ik heb kunnen vinden is er geen specifieke wetgeving als het gaat om onderhoudscontracten (duurovereenkomst) tussen bedrijven. Wel heb ik gelezen dat bij gebrek aan specifieke wetgeving op dit gebied, er teruggevallen dient te worden op algemene wetgeving. "Redelijkheid en billijkheid Indien partijen niets hebben geregeld over de opzegging wordt dit beheerst door de aanvullende werking van de redelijkheid en billijkheid (artikel 6:248 lid 1 van het burgerlijk wetboek ("BW")). Aan de hand van de aanvullende werking van de redelijkheid en billijkheid dient bij gebreke van een wettelijke of contractueel overeengekomen opzegtermijn te worden bepaald of onder de gegeven omstandigheden opzegging mogelijk is en wat voor termijn daarbij in acht moet worden genomen." Het lijkt mij dat een opzegtermijn van één dag niet redelijk of billijk is. Zeker aangezien ik voor deze ondernemer ook zelf contracten heb afgesloten (waaronder voor software en voor toegang tot vector illustraties die ik uitvoerig heb gebruikt voor advertenties/reclames/website). Verder heb ik zwart op wit staan dat hun motivatie is dat ze het elders goedkoper kunnen vinden, en niet dat het gaat om slechte dienstverlening. Ik ben verder een (zeer) kleine ondernemer die financieel deels afhankelijk is van het gesloten onderhoudscontract voor zakelijke en persoonlijke kosten. Ik heb dus tijd nodig om een vervangende klant/inkomstenbron te vinden, of anders kan ik het faillissement van mijn bedrijf aanvragen en tevens in de bijstand gaan. Ik heb moeite om te geloven dat er geen wetgeving is die in dit soort gevallen een ZZP'er enigszins beschermt. Alvast dank voor uw hulp en antwoord, het wordt zeer op prijs gesteld. - Maryna.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.