Beste,
ik zou het fijn vinden als jullie mij als (hoogstwaarschijnlijk) startende ondernemer kunnen helpen.
Ik heb het aanbod gehad om mededirecteur te worden bij een vennootschap bestaande uit 4 bedrijven.
Ik zal een holding op moeten richten en vanuit deze holding richting de 4 werkmaatschappijen mijn management fee gaan factureren. So far, so good.
Nu vraag ik mijzelf af met welke ( verplichte) verzekeringen, premies en lasten ik rekening moet houden in deze kwestie ( los van de vast kosten als autokosten, deze heb ik in beeld). Het gaat mij in deze met name om de (mogelijke) werkgeverslasten en sociale premies.
Ik meen namelijk op dit forum gelezen te hebben dat wanneer je een minderheidsbelang hebt je verplicht sociaal verzekerd bent en dat dit vanuit de werkmaatschappij(en) betaald dient te worden. Klopt dit ? Nu bestaat mijn fee uit een vast- en variabel component wat het in mijn beleving weer complexer maakt.
Maar hoe zit het verder dus met Arbeidsongeschiktheid, bedrijfsaansprakelijkheid en de werkgeverslasten ( ww-Awf, premie sectorfonds, premie WAO/IVA/WGA-basis, premie WHK en ZVW werkgeversheffing ).
Zie heel even door de "premiebomen"het bos niet meer.
Hoop dat iemand hier helderheid in kan verschaffen.
Alvast bedankt.