RM77

Junior
  • Aantal berichten

    9
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

RM77's trofeeën

  1. Allereerst wil ik iedereen danken voor de vele reacties en de pogingen hier helderheid in te verschaffen. Ik moet zeggen dat de materie zeer zeker meer is gaan leven, maar helaas hoor ik nog wel steeds tegenstrijdige berichten. Zo kreeg ik onderstaande reactie van mijn administratiekantoor : Hallo Ricardo, Van belang is de verhouding naar de overige bv's. Ben jij of is jouw bv voor 10% aandeelhouder in de andere bv's? In de tweede plaats spreek je over een managements fee. Als de overige bv's een overeenkomst met jouw bv hebben en aan die bv betalen, dan is er in mijn ogen geen sprake van een arbeidsverhouding en dus ook geen verzekeringsplicht. Ben je als persoon aandeelhouder voor 10% en ben je (mede-)dga of manager van die bv, dan wordt je geacht werknemer te zijn en moet er wel afdracht van sociale premies plaatsvinden. Ik hoop dat dit het iets duidelijker maakt. Klopt het inderdaad dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen mijzelf als persoon en mijn Holding BV ?
  2. Beste, ik zou het fijn vinden als jullie mij als (hoogstwaarschijnlijk) startende ondernemer kunnen helpen. Ik heb het aanbod gehad om mededirecteur te worden bij een vennootschap bestaande uit 4 bedrijven. Ik zal een holding op moeten richten en vanuit deze holding richting de 4 werkmaatschappijen mijn management fee gaan factureren. So far, so good. Nu vraag ik mijzelf af met welke ( verplichte) verzekeringen, premies en lasten ik rekening moet houden in deze kwestie ( los van de vast kosten als autokosten, deze heb ik in beeld). Het gaat mij in deze met name om de (mogelijke) werkgeverslasten en sociale premies. Ik meen namelijk op dit forum gelezen te hebben dat wanneer je een minderheidsbelang hebt je verplicht sociaal verzekerd bent en dat dit vanuit de werkmaatschappij(en) betaald dient te worden. Klopt dit ? Nu bestaat mijn fee uit een vast- en variabel component wat het in mijn beleving weer complexer maakt. Maar hoe zit het verder dus met Arbeidsongeschiktheid, bedrijfsaansprakelijkheid en de werkgeverslasten ( ww-Awf, premie sectorfonds, premie WAO/IVA/WGA-basis, premie WHK en ZVW werkgeversheffing ). Zie heel even door de "premiebomen"het bos niet meer. Hoop dat iemand hier helderheid in kan verschaffen. Alvast bedankt.
  3. Hoi Ron, dank voor je snelle reactie. Foutje mijnerzijds. Het gaat in deze niet om werkgever maar inderdaad om opdrachtgever. Mijn holding zal bij instap 5- of 10% van de aandelen bezitten. Ik had iets specifieker moeten zijn, excuses hiervoor. De bedoeling is dat ik met minimale aandelen in stap, wel relevant om te vermelden. Veranderd dit de casus ?
  4. Beste, heb al menig topic bekeken en het internet afgestruind maar kom helaas nog niet tot een eenduidig antwoord. Ik zal op korte termijn een holding gaan opstarten ( ik noem dit even IK HOLDING BV voor het gemak ). Vanuit mijn holding zal ik mij verhuren aan mijn werkgever, die middels een holding 4 bedrijven bezit. Mijn werkgever ( WERKGEVER HOLDING BV ) bezit de volgende werkmaatschappijen waar achter staat welk aandeel hij hier in heeft : WM A 100% WM B 70% WM C 70% WM D 70% IK zal vanuit mijn eigen holding als operationeel directeur mijn werkzaamheden uitvoeren en hiervoor een management fee factureren. Nu komt het. Ik wil dus weten met welke kosten ik rekening moet houden en wat er uiteindelijk overblijft om mijzelf salaris uit te keren. In mijn beleving is dit bruto omzet ( Dus gefactureerde fee excl. btw) minus de vast kosten ( zoals autokosten, boekhouder en kantoorkosten ). Ik zal mijn pensioenvoorziening moeten regelen en hier nog vanaf moeten halen. Tevens zal ik mij eigen verzekeringen moeten verzorgen en hier nog vanaf moeten halen ( welke ? ). Maar heb in mijn IK HOLDING BV dan niet te maken met werkgeverslasten ( Premies WW-AWF,WAO/IVA/WGA, premie WHK en ZFW werkgeversheffing ) ?? Uiteindelijk zal er op basis van bovengenoemd verhaal een bedrag over blijven wat beschikbaar is voor loon. Maar hier zal ik uiteindelijk ook loonheffing over moeten betalen. Ik neem aan dat ik dit vanuit de IK HOLDING BV dien te voldoen. Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel en ik hoop dat iemand hier duidelijkheid in kan verschaffen. Alvast bedankt.
  5. Met als gevolg dat je alle winst (minus de MKB-vrijstelling als deze geaccepteerd wordt) tegen hoog tarief belast wordt, terwijl in de BV niet over de gehele winst de IB-tarief afgerekend gaat worden (en wellicht dus ook geen verzekeringspremies te betalen). Maar wie ben ik om een administratiekantoor te adviseren! Begrijp ik hieruit dat je wel pleit voor een BV ?
  6. Lijkt ons ook geweldig om een bedrijf zonder enige vorm van risico's of verassingen te hebben. De praktijk (b)lijkt echter weerbarstiger. Met name gecalculeerde risico's en verassingen zijn dagelijkse kost. Beschouw ze als uitdaging om ze vervolgens tot een goed einde te brengen. Zowel vanuit een BV als eenmanszaak ondernomen en geconcludeerd dat een BV o.a. de nodige aandacht vereist voor wat betreft het DGA salaris, betalen loonbelasting, deponeren jaarstukken en aangifte vennootschapsbelasting. Ga je direct knallen met een TV campagne en ads in landelijke dagbladen dan gelijk een BV oprichten en alvast Quote bellen. Ga je voorzichtig een administratiekantoor opstarten, probeer dan zonder mogelijke verassingen of risico's een eenmanszaak op te starten. hahahah, die reclamecampagne en Quote laat ik vooralsnog maar even voor wat het is.....Maar je reactie zet mij inderdaad aan het denken. Uiteraard besef ik mij dat risico's en verassingen inherent aan het ondernemen is maar als starter is veel nieuw en spannend....bedankt nogmaals!
  7. Welke aansprakelijkheid? Als administratiekantoor ga je meestal geen zware financiële verplichtingen aan, en is het voornaamste aansprakelijkheidsrisico het risico op beroepsfouten (contractuele aansprakelijkheid). Daartegen helpt een BV niet, en voorkomen (goede opleiding, goede procedures &controles) beperken (voorwaarden) en restrisico's overdragen (verzekeren) is véél goedkoper. Start dus gewoon vanuit een eenmanszaak: heb je geen oprichtingskosten, geen kosten jaarrekening, geen DGA salaris en pak je ook nog de MKB winstvrijstelling mee. En eventueel kun je in een later stadium de eenmanszaak dan alsnog omzetten/voortzetten in een BV Dank voor je reactie...dit zet mij inderdaad aan het denken. De eventuele prive-aansprakelijkheid zoals bij een ZZP'er of Eenmanszaak zou in mijn geval dan geen showstopper moeten zijn.
  8. Hoi Hans, dank voor de snelle reactie. Hoofdzakelijk vanwege de aansprakelijkheid en het gevoel dan klaar te zijn voor de toekomst. Speel namelijk ook nog met de gedachte om eventueel als Franchisenemer aan de slag te gaan, weet alleen niet of dit dan vanuit een BV dient te gebeuren of dat dit ook vanuit een ZZP-basis kan...maar dit even terzijde. Deze vraag heb ik overigens al uit staan.
  9. Hoi, ik ben voornemens om een eigen bedrijf ( Administratiekantoor ) op te starten. Om mijzelf de tijd te gunnen het nodige te organiseren, nog wat noodzakelijke papieren te halen en goed op poten te zetten wil ik voorlopig nog gewoon mijn huidige baan aanhouden...in goed overleg overigens. Nu heb ik wel al getracht het nodige op te zoeken en weet inmiddels dat het mogelijk is. Mijn vraag die ik nu nog heb heeft betrekking op het minimale salaris ( "Gebruikelijk Loon") wat je als DGA verondersteld bent te ontvangen. Zeker in het begin zullen er niet of nauwelijks opbrengsten zijn. Hoe hier mee om te gaan ? Ben ik verplicht om mijzelf als DGA van een salaris te voorzien ? Mijn insteek is dus eigenlijk om mijn eigen bedrijf gestaag en verantwoordelijk op te starten zonder enige verassingen of risico's. Hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen. Alvast bedankt.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.