Ferry0570

Newbee
  • Aantal berichten

    3
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Ferry0570's trofeeën

  1. @prinsrachid, @Easy does it en @ronaldhino, Bedankt voor jullie reactie en tips en met name jou ronaldhino voor je uitgebreide uitleg. Al moet ik zeggen dat ik eerder nog meer vragen heb, als dat ik antwoorden heb gekregen. Ik zal mij dus verder in deze materie moeten verdiepen. Niet normaal eigenlijk wat je tegenwoordig allemaal moet weten om een bedrijf te starten. Ik kan mij zo voorstellen dat mede hierdoor er een hoop mensen zijn die uiteindelijk toch maar van het ondernemerschap af zien. Ik ben afgekeurd en kreeg gisteren te horen dat ik begeleiding via het UWV krijg. Ik neem aan dat zij ook op de hoogte zijn van al deze zaken en na jaren ervaring weten hoe dit het beste over te brengen is. Nogmaals bedankt voor de info.
  2. Eigenlijk wilde ik zelf mijn boekhouding bijhouden. Met de tijd, als de onderneming gaat groeien kan dit altijd nog overgenomen worden door een boekhouder. Ik wil graag vanaf het begin tot het eind van alles op de hoogte zijn en zo veel als mogelijk alles zelf doen. Privé doe ik zelf ook al mijn belasting aangiftes. Ik snap dat zakelijk wat uitgebreider is maar alles is te leren. Door er zelf met mijn neus bovenop te zitten hou ik in alles de eigen regie. Daarbij heb ik niet zoveel vertrouwen in boekhouders. Ik heb in het verleden al eens een ander bedrijf gehad waar ik problemen had met mijn boekhouder. Ook mijn ouders hadden verschillende zaken en hebben een aantal malen problemen gehad met boekhouders. Waar vind je bv een goede die betrouwbaar is en ook nog tegen een redelijke prijs? Misschien is dit niet het forum voor al deze vragen en moet ik nog verder zoeken op internet, waar ervaringsdeskundigen mij wel kunnen helpen. Toch bedankt voor het snelle antwoord. Al kan ik hier niet veel mee. p.s. Ik begin een éénmanszaak.
  3. Ik heb de site van de belastingdienst geraadpleegd maar zit toch nog met een aantal vragen waar ik via hun site geen concreet antwoord op kon vinden. Ik heb even een aantal vragen m.b.t. de btw afdracht en de verschillende aftrek posten. Ik wil een handelsonderneming opstarten. Verkoopbare goederen worden ingekocht als partij of uit faillissementen. Als een product wordt ingekocht bij een particulier is dit voor de belastingdienst een 2e hands artikel en geld hiervoor de margeregeling. Dit geld ook voor 2e hands producten die verkregen worden uit een faillissement. Maar wat nu als een bedrijf nieuwe voorraad heeft ingekocht en failliet gaat? Als ik deze goederen, samen met 2e hands goederen uit dit bedrijf bij een executieverkoop inkoop, wordt dit dan ook gezien als een 2e hands product of wordt dit gezien als een nieuw product? Op beide goederen, nieuw en 2e hands betaal ik dezelfde btw kosten. Soms worden goederen geveild die vrijgesteld zijn van btw heffingen. Betekent dit dat als ik dit product doorverkoop, ik hierop ook geen btw hoef te berekenen? Mag ik bij (nieuwe) goederen uit een executieverkoop ook de btw berekenen over de winst of moet ik dan de btw berekenen over mijn omzet? Bij inkoop van deze goederen uit faillissementen betaal ik btw. Hoe moet ik nu het btw bedrag berekenen als ik dit product doorverkoop? Je kan niet 2 x btw betalen over hetzelfde product. Bij MKB winstvrijstelling staat dat sinds 2010 het urencritirium wordt afgeschaft. Zodat alle ondernemers hier gebruik van kunnen maken. Geld dit urencritirium alleen voor de MKB winstvrijstelling of geld dit ook inmiddels voor de ondernemersaftrek? Bij ondernemersaftrek wordt uitgegaan van een urencritirium van minimaal 1225 uur die je per jaar aan je onderneming moet besteden. We zitten inmiddels in september dus die 1225 uur ga ik dit jaar niet meer halen. Is het nu beter om te wachten tot januari met het opstarten van mijn onderneming om volgend jaar wel in aanmerking te kunnen komen voor deze ondernemersaftrek? Aangezien dit een belangrijke aftrekpost is voor een startende ondernemer. Mijn dochter en ex- vrouw werken onbetaald mee bij het starten van mijn onderneming. In de wetenschap dat zij met de tijd ingehuurd worden als betaald personeel. Kan ik hierdoor in aanmerking komen voor de meewerkaftrek? Kan ik bedrijfsmiddelen die na het opstarten ingebracht worden in mijn onderneming, zoals bv een aanhanger, auto, computer en printer, na mijn opstart worden afgeschreven? Deze bedrijfsmiddelen zijn speciaal voor mijn op te starten onderneming gekocht. Geld de investeringsaftrek alleen per kalender jaar of kun je investeringen uit een voorgaand jaar meenemen in het volgende jaar als je bv in het laatste kwartaal van een jaar een onderneming opstart? Ik start mijn onderneming tijdelijk vanuit huis (web winkel) en heb hierbij ook nog een externe opslag locatie. Kan ik een gedeelte energie en huur, wat nodig is voor het drijven van mijn onderneming en de huur van deze externe opslag afschrijven? Er komt een hoop op je af, zo bij het starten van een onderneming. Daarbij kom je om in de regeltjes die de belasting stelt. Ik kan haast door de bomen het bos niet meer zien. Tevens krijg ik te maken met een hoop verschillende zaken. BTW afdracht over winst (2e hands) en omzet (nieuw), producten met 6% en 21% btw, Bij sommige facturen wel vermelding van de BTW en bij andere weer niet, het ene product valt wel onder de marge regeling en het andere weer niet. Het lijkt haast wel een ontmoedigingsbeleid om een onderneming te starten. Zijn er in mijn branche nog handige hulp middeltjes die al deze informatie kunnen vergemakkelijken? Of moet ik zelf bij iedere factuur die ik maak, ernaast een overzicht hebben liggen van al deze regels? Hopelijk kunt u mij wat helderheid hierover verschaffen, zodat ik door kan gaan met het opstarten van mijn onderneming. Alvast bij voorbaat dank.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.