hlgroot

Newbee
  • Aantal berichten

    3
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

hlgroot's trofeeën

  1. We gaan in een coöperatief verband huizen bouwen, zolang die er niet zijn wilden we er al wel wonen, maar financiering is nog lastig, vandaar de bijelkaar gescharrelde units. Ik probeer de boekhouding van de coöperatie (waar ik deel van ben) tot een goed einde te brengen, maar het is wel on-the-job-learning. Veel heb ik al geleerd uit boeken en internet, maar dat hield hier op, alles gaat ervanuit dat je de investering op 1 moment doet. Het is een wat ongebruikelijke situatie, daarom probeerde ik mijn vraag zo specifiek mogelijk te focussen op dat losse aspect.
  2. Dank jullie wel voor de snelle antwoorden Ok, laten we die twee even splitsen, mijn oorspronkelijke vraag was hoe ik dan de afschrijvingen bepaal (gesteld dat er afgeschreven kan worden). Behalve een probleem oplossen probeer ik er ook iets van te leren. Uitgaande van mijn rekenvoorbeeld, begint dan de 5000 van september al in oktober te tellen? En komen latere termijnen daar dan weer bij? Iets zoals (bij 10 jaar) Okt : 5000/120 =41,67 Nov : 5200/120 = 43,33 Dec : 6600/120 = 55,00 etc. Maar dat wordt dan aan het eind wel erg ingewikkeld :-( Of als variant daarop: Okt : 5000/120 = 41,67 Nov : 5000/120 + 200/119 = 43,35 Dec : 5000/120 + 200/119 + 1400/118 = 55,21 Maakt misschien niet heel veel uit, dan kom je ten minste wel gelijk uit op het eind, maar het voelt een beetje "creatief" Of bijvoorbeeld in dec in 1 keer 6600/120*3 maanden = 165 Of die woonunit übehaupt kwalificeert als "pand" weet ik eigenlijk niet, maar ik kan me voorstellen dat dat lastig is in te schatten op een forum. Behalve dan weer als het een accuschroefboormachine is, die samen met accu's boven de 450 uitkomt, neem ik aan?
  3. Ik heb te maken met een voor een symbolisch bedrag overgenomen woonunit die in de loop van maanden wordt opgeknapt. De verbouwingskosten vormen dus het grootste deel van realisatiekosten. Zonder verbouwing is de unit niet bruikbaar, na verbouwing wordt deze voor langere tijd gebruikt en de waarde van de unit neemt duidelijk toe, dus activeren en afschrijven lijkt logisch. Maar ik kan nergens vinden hoe daar mee te gaan, gezien dat niet alle kosten op hetzelfde moment gemaakt worden. Voorbeeld uitgavenpatroon ter illustratie (boekjaar=kalenderjaar) Sep - 5000 Okt - 200 Nov - 1400 Dec - 400 Jan - 1200 Feb - 1800 Totaal - 10000 Moet ik dan voor ieder individueel bonnetje van >450 een aparte afschrijvingprocedure opzetten en vallen de bonnetjes < 450 als directe kosten buiten de activering of kan ik dit op een of andere manier samennemen? En als dat laatste kan, hoe stel ik dan de afschrijvingen vast?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.