loading
Ga naar inhoud

kjiratsiekoedel

Junior
  • Aantal berichten

    8
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Karma

0

Recente activiteiten

  1. Dank. Ik zie dat ik inderdaad verder kom als ik op 'scholingskosten' zoek. Jammer dat dan in de toekomst weinig aftrekbaar blijft... de door mij bijgevoegde artikelen in mijn openingspost gaven mij een andere indruk. Dus dat hoef ik niet apart te registreren nu.
  2. Ik ben nu ZZPer in de zorg (BTW vrij). Ik wil een beroepsopleiding gaan volgen in een andere richting (outdoor). Die opleiding duurt 3 jaar en brengt kosten met zich mee (stages, reiskosten, materiaal) en zal de komende jaren dus alleen maar geld kosten en geen omzet genereren. Na 3 jaar verwacht ik er enige inkomen mee te vergaren (enkele weken per jaar). Mijn huidige werk blijft voor de hoofdomzet zorgen. Ik vraag mij af hoe ik dit nu 't handigste kan organiseren. -Kosten bijhouden: In de bijlage 2 documenten over dat de kosten voorafgaand aan inkomsten met terugwerkende kracht aftrekbaar zijn. Ik zal mijn kosten dus braaf bijhouden. -KVK: is het aan te bevelen nu vast een 2e bedrijf op te richten en te registreren bij KVK? Of kan ik daar beter nog mee wachten? -BTW: Ivm mijn huidige BTW vrije werk heb ik geen ervaring met BTW aftrek/teruggaaf. Klopt mijn vermoeden dat als ik bij KVK geregistreerd sta ik ook vast aangifte moet gaan doen? Het meest prettige voor mij is nu om alleen de kosten bij te houden. En pas als ik verwacht er omzet mee te gaan maken ik een 2e bedrijf op ga richten. Maar wellicht is een andere weg handiger? btw ondernemerschap.pdf belastingdienst, verliezen in aanloopfase.pdf
  3. Een klant heeft een factuur tweemaal betaald. Dus twee keer 't zelfde factuurnummer. Dit heb ik uiteraard alweer teruggestort, maar hoe moet ik dit in mijn administratie verwerken? En moet ik 't uberhaupt verwerken? Mijn administratieprogramma (Moneymonk). Streept 't gewoon tegen elkaar weg onder hetzelfde factuurnummer. Is het goed zo? Een creditfactuur maken zou inhouden dat ik in eerste instantie te veel zou hebben gefactureerd, maar dat is niet t geval. Dus lijkt mij niet de juiste weg.
  4. Ok, duidelijk in wat kan, mogelijk en wenselijk is. Motor gaat prive. Als ik daarmee zakelijke ritjes maak (zal niet zo vaak zijn, maar we handig ivm files) kan ik daar 19ct/km voor doen (kan ik ook nog wel verdedigen). Of ik de 106 zakelijk of prive doe moet ik nog steeds berekenen. Misschien is 19ct/km wel 't makkelijkst om te doen gezien 't aantal voertuigen...
  5. Ik heb een youngtimer die ik zakelijk wil gaan rijden (en ook prive gebruiken). Nu heb ik ook een motor die ik af en toe ook (files!) zal gebruiken voor 't werk. Hoe kan ik dit 't beste doen qua aftrekmogelijkheden? Ik heb overigens nog een auto (van mijn vrouw) die prive blijft, maar die ook weleens gebruikt gaat worden voor 't werk (bv als de andere auto bij de garage staat). Auto 1: peugeot 106 ouder dan 15jr, gaat zakelijk. Dagwaarde €1500 Auto 2: kia rio 2002. Prive Motor: honda NTV 650. Uit 1992 (al maakt dat volgens mij niet uit bij motoren). Dagwaarde €750 -Kan ik de motor ook zakelijk doen en zo alle kosten aftrekken? (afschrijving, wegenbelasting, verzekering, benzine). -Of kan dat niet? Hoe kan ik de gemaakte kosten dan aftrekken als ik met de motor naar een klus ga? -Hetzelfde voor de prive auto. Kan ik dat tegen 19ct/km aftrekken als ik deze auto gebruik terwijl ik ook nog zakelijke auto heb?
  6. Duidelijk. Ik zal wel zeker meer dan 8.000 zakelijke kilometers maken. Daarnaast zullen de onderhoudskosten ook wel wisselen per jaar, maar op zich kan ik veel zelf doen. Ik heb nu gerekend met €900/jaar (dan laat ik 't bij garage doen). Maar als ik 'm prive doe (hobby), dan doe ik veel zelf en kom ik eerder op €500/jaar Anders voordeel dat ik nog niet had meegenomen is dat ik 'm als hij prive is ook via snappcar kan blijven verhuren. Als de auto zakelijk is, dan wordt dat wat ingewikkelder.
  7. Binnenkort ga ik als ZZPer verder. Mijn auto is onlangs total loss gereden, dus aanschaf nieuwe auto én start bedrijf vallen samen. Ik wil een youngtimer overnemen. Dan valt meestal de keuze makkelijk op de auto zakelijk doen. Maar doordat de auto licht en op LPG is vallen de gebruikskosten erg mee. Als ik 't bereken is er nauwelijks verschil in aftrekbare kosten lijkt 't. Daardoor twijfel ik of ik niet beter de auto prive kan doen en dan 19ct/km op kan voeren. Al hangt dat ook nog erg samen met de nog onbekende zakelijke kilometers. Klopt mijn redenatie? Of mis ik iets? Voordeel van zakelijk is geen km administratie, maar gewoon de bonnen verzamelen. Ik doe BTW vrijgesteld werk. Peugeot 106 Aanschaf: 1500 Wegenbelasting: 230 Verzekering: 320 Onderhoud: 900 Afschrijving/jaar: 300 Kosten/jaar: €1750 Brandstofkosten/km: €0.05 Kilometer/jaar: 25000 = €1250 Kilometer zakelijk: 12500 = €625 Bijtelling: 35% Bijtelling bruto: €525 Bijtelling netto (42%): €220 Aftrek prive: 10000km zakelijk*0.19=€1900 12500km zakelijk*0.19=€2375 15000km zakelijk*0.19=€2850 17500km zakelijk*0.19=€3325 Aftrek zakelijk: €1750 kosten + €1250 brandstof - €220 bijtelling = €2780
NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké