Excuus voor de late reactie, ik verwachtte een e-mailnotificatie als er reacties waren, maar die kwam niet ;)
Ik heb hier vorig jaar uitgebreid met de helpdesk over gepraat, en toen bleek het overgrote deel niet te exporteren op zo'n manier dat het nieuwe boekhoudprogramma er wat mee zou kunnen.
Ik heb in die periode ook een aantal test csv bestanden naar Twinfield mogen sturen, maar deze bestanden waren volgens hen niet toereikend. Ik kreeg dit te horen:
Naar aanleiding daarvan zou mijn advies zijn om alleen de eindsaldi in Twinfield in te brengen in een schone administratie. Als u dan toch het abonnement met het vorige boekhoudpakket opzegt komt nog wel even de vraag naar voren hoe u precies om wilt gaan met uw bewaarplicht. Ik weet in hoeverre u hierover heeft overlegd met uw accountant, maar u bent voor de Belastingdienst verplicht om uw administratie tot 7 jaar terug te bewaren.
Ah, bedankt! Ja, ik denk dat ik alle facturen gewoon als PDF exporteer. Volgens mij kan dat ook niet in 1 klik, dus moet ik voor 6 jaar aan facturen gaan exporteren, maar dan heb ik alles tenminste wel overzichtelijk in een mapje.
Had jij de winst- en verliesoverzichten, balansen, boekingen, etc als csv bestanden geexporteerd?
Verder... Achter de boekhoudsoftware zit geen accountant. Ik denk dat de eigenaars van het softwarebedrijf geen verplichtingen hebben tegenover mij. En ik kan de software inderdaad niet de komende 7 jaar aanhouden, dat wordt een duur grapje.
Ik zal nog wel eens vragen wat zij zelf aanraden wat betreft exporteren en bewaren.