Jump to content

Pampus

Junior
  • Content Count

    13
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • Gender
    Male
  1. Allen, Op verzoek van een klant in de VS wil ik iets leveren voor een afgesproken prijs inclusief eventuele importheffingen (DDP, meen ik?). De verwachte heffingen heb ik zelf uitgerekend op de site van de Amerikaanse douane: https://hts.usitc.gov/. Ik vroeg me af hoe ik dit het beste aan kan pakken. Normaliter lever ik naar de VS met DHL of UPS. Bieden die vervoerders de mogelijkheid dit te doen? Of moet ik contact opnemen met een speciale exporteur. Alvast bedankt voor de suggesties.
  2. Klopt. Zie ook: Dank voor de reactie, Norbert. Zie ik nu, naast de 2,7% btw over privégebruik, nog andere aspecten over het hoofd?
  3. Allen, Zou iemand voor mij kunnen bevestigen dat deze berekening klopt, en ik zo niets over het hoofd zie? Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/u_reist_naar_uw_werk/auto_van_uw_werkgever/afwijkende_regels/lagere_bijtelling_voor_milieuvriendelijke_autos/lagere_bijtelling_voor_milieuvriendelijke_autos De catalogusprijs van de auto is € 40.000. De bijtelling zou 7% zijn (= € 2.800). De werkelijke waarde van het privégebruik is € 10.000. De bijtelling is nu € 10.000 -/- 18% van € 40.000 = € 2.800. Als ik het correct heb, is in deze situatie (milieuvriendelijke auto) de bijtelling voor excessief privégebruik t.w.v. € 10.000 dus gelijk aan de normale bijtelling. Alvast bedankt!
  4. Dank voor de reacties. Ik was niet bekend met de regels voor excessief privé gebruik, maar het leek me al 'te goed om waar te zijn'. Het is dus überhaupt niet mogelijk als je maar een paar procent privé rijdt? Of kan het wel, zolang je de werkelijke waarde van het privégebruik als bijtelling pakt? Stel dat je een catalogusprijs hebt van 40k, en het daadwerkelijke privégebruik is 10k per jaar. De catalogusprijs van de auto is €40.000. De bijtelling zou 7% zijn (= € 2.800). De werkelijke waarde van het privégebruik is €10.000. De bijtelling is nu €10.000 -/- 15% (22-7) van €40.000 = € 4.000. Klopt dit zo?
  5. Allen, Graag vraag ik jullie hulp betrefende het volgende onderwerp. Op dit moment rijd ik privé. Ik ben al langer geïnteresseerd in elektrisch of hybride rijden. Echter, de hoge aanschafwaarde voor particulieren weerhoudt mij van de overstap. Naast mijn fulltime baan in loondienst heb ik een 'hobby' eenmanszaak, met een geringe omzet en afwisselend jaarlijks winst of wat verlies. Mijn kilometers zijn voor 99% privé. Als ik zelf snel een berekening maak, dan lijkt het erg gunstig te kunnen zijn om b.v. een 7% bijtelling auto d.m.v. FOL op de zaak te zetten. Immers, de kosten kan ik opvoeren als bedrijfskosten (dus een lagere winstbelasting) en het privégebruik wordt afgedekt door de lage bijtelling. Ik zou aan netto kosten op een lager bedrag per maand kunnen uitkomen dan wat ik nu betaal, en daarnaast rijd ik dan hybride of elektrisch. Het liefst zou ik een occassion operational leasen of een FOL contract overnemen, want ik heb niet de behoefte om in een nieuwe auto te rijden. Echter, ik kan me voorstellen dat er praktische bezwaren zijn. Ik heb geen idee of een leasemaatschappij in zee wil met een kleine eenmanszaak (al biedt mijn inkomen uit loondienst natuurlijk wel zekerheid). En mogelijk zie ik nog veel andere dingen over het hoofd. Wat nou als ik over een jaar of twee minder activiteiten verricht met mijn zaak, maar de auto nog wel zakelijk lease. Mag dit? Ik hoor graag jullie inzichten. Alvast dank voor de hulp!
  6. Ik geloof niet dat dat aan de orde is, wat betreft de klant. Zij willen gewoon een kant en klaar product ontvangen. Dus inclusief kwaliteitscontrole en verpakkingen van mij.
  7. Ja. Blijf gewoon als EZ ondernemen, tik die 8k belasting af, and get it over with. Zie hier suggesties voorbij komen als het optuigen van zowel een BV in Nederland als een buitenlandse vennootschap. Het bedrijf in het buitenland zal dan echter uit meer dan alleen een postbus moeten bestaan, om niet het risico te lopen dat de belastingdienst het alsnog als Nederlands bedrijf ziet. Wat denk je dat het gaat kosten om dat fatsoenlijk op te richten en aan jaarlijkse kosten? Of het oppotten van de winst in een BV en jaren later als salaris uitkeren op een moment dat je geen andere inkomsten hebt. Wat de tarieven over 10 jaar zullen zijn, weet je echter nu niet. En dan zul je terzijnertijd ook Zvw moeten betalen, terwijl je dat nu waarschijnlijk niet over je winst doet doordat je -door je goedbetaalde normale baan- al aan de maximum bijdrage zult zitten. Dat is dus ook ingewikkeld doen, zonder garantie dat het ook maar iets oplevert. Kan ik me wel in vinden. Ik kan me voorstellen dat ingewikkelde constructies ook onderhoud en kosten hebben, terwijl het in eerste instantie over een eenmalige omzetverhoging gaat. Het oppotten van de winst in een BV is wat mij betreft überhaupt geen optie. Zoals gezegd, ik heb een goede vaste baan en het is niet aan de orde dat dit later niet zo is, dus daar ga ik ook niet op wachten. Dank voor de tips, het is fijn om over alles te sparren.
  8. Misschien in contact treden met deze aardige HL deelnemer , mogelijk zijn er meer op dit forum te vinden. Dank voor de tip!
  9. Vooral de koopcontracten, vermoed ik. Verenigde Staten waar torenhoge claims geen uitzondering zijn, China waar genoeg over te vinden is op dit forum. Hoe garandeer je de kwaliteit van het sample, en vervolgens van de gehele omvang van het product. Wat is jouw toegevoegde waarde in dit geheel, hoe komen ze vanuit de Verenigde Staten aan jouw adres? Dus, als ik het goed begrijp, wordt aangeraden geen lastige juridische constructies op te tuigen voor zowel de rechtsvorm van mijn bedrijf als de koopcontracten? Keep it simple dus. Ik ben, zoals gezegd, niet bekend met zaken doen in de Verenigde Staten. Kan je je op een degelijke manier indekken tegen claims door goede contracten op te stellen? De samples controleer ik zelf voordat ik deze verzend, net zoals de uiteindelijke producten trouwens. Op die manier weet ik zeker dat ik niet een slecht product verzend. Maar goed, mocht ik tijdens het controleren er achter komen dat de producten allemaal niet de juiste kwaliteit hebben, dan zit ik alsnog met een batch slechte producten en een schuldeiser uit Amerika. Het is dus logischerwijs belangrijk dat ik zeker kan zijn dat de producent kwaliteit levert. Mijn toegevoegde waarde is dat ik de producten ontworpen heb. Daarnaast verzorg ik een verkoopklare verpakking met mijn branding en dus de kwaliteitscontrole.
  10. Als IB ondernemer betaal je -door de MKB winstvrijstelling die je altijd krijgt- nooit meer dan 44,72% over je winst. Als alles goed gaat levert levert die klus je dus eenmalig zo'n 20k op. Zeker een leuke bijverdienste, maar zou daar geen ingewikkelde constructies voor optuigen... Excuus, het is dus inderdaad minder dan 52%. Wat betreft het niet optuigen van ingewikkelde constructies heeft u het over het aanpassen van de rechtsvorm, neem ik aan? Of gaat het ook over de koopcontracten, etc.?
  11. Dank. Vooralsnog lever ik alleen aan consumenten, niet aan de groot- of detailhandel. Brutomarge zou neerkomen op ongeveer 20 tot 25%. De zending wordt echter niet direct van China naar de VS gestuurd. Het zou in bulk naar Nederland komen, waarna het gecontroleerd en ingepakt wordt zoals ik ook zou doen met een order van een gewone klant. Komende week verstuur ik een sample naar de VS. Dan is het even afwachten wat de reactie is. Mochten ze zich inderdaad enkel aan het oriënteren zijn dan houdt alles daarna op en heeft het weinig gekost. Jammer maar helaas, zullen we maar zeggen. Moet zeggen dat een gezond wantrouwen en een kritische blik niet verkeerd is. Ik wil niet verblind zijn door de mogelijkheden en daardoor risico's over het hoofd zien.
  12. Allereerst bedankt voor de reacties! Een order van 90K. Voordat je van alles zakelijk gaat regelen, leg hem/haar jouw situatie eerst eens uit en vraag wat zekerheden. Als jij naar een jurist gaat om de contracten te bekijken kost jou dat geld. Als je leveringsvoorwaarden op maat laat maken, kost jou dat geld. Hoe zeker is die order? Maar antwoorden op de vragen: 1) Ja. Dat is zeker verstandig. 2) Dat is zo 123 niet makkelijk te beantwoorden. Als je het geld nu niet direct nodig hebt kan je het laten parkeren in een holding. Op het moment dat jij geen baan meer hebt en moet leven van eigen inkomsten kan het zijn dat je er later minder belasting over betaalt. 3) Bel hem op. Ik kan een order van 90K binnenhalen, maar wil duidelijke afspraken maken. Koop een ticket en kijk hem eens recht in zijn ogen. De truc is goed communiceren en duidelijke afspraken maken. Maar controleer eerst eens of die order uit de VS wel echt een order gaat worden voordat je duizenden euro's gaat uitgeven aan contracten, voorwaarden en notaris. Goede punten. Op zich ben ik van te voren best bereid te investeren in de juridische zaken, maar zekerheid is altijd goed. Het bezoeken van de fabriek in China wil ik als alles doorgaat graag doen. Ik heb een Chinees-sprekend contact die mij hier bij kan helpen. Wat dat betreft biedt een contract met de leverancier als het puntje bij paaltje komt nog geen zekerheid. Voor de rechter slepen daar lijkt me niet een optie. Dit geldt overigens ook voor het beschermen van ontwerpen, wat Easy does it aangeeft. Mocht iemand mijn ontwerpen namaken, waar dan ook ter wereld, dan zal het waarschijnlijk in geen enkel geval mogelijk, betaalbaar of uitvoerbaar zijn om er wat aan te doen. Ik ben een kleine speler in een grote markt dus ik heb niet het idee dat er snel replica's worden gemaakt. Ik zal me in de deelnemingsvrijstelling inlezen. Dank voor alle reacties, ik waardeer het enorm. Andere suggesties zijn nog steeds welkom!
  13. Allen, Op dit moment run ik als hobby een kleine onderneming (eenmanszaak) in door mij ontworpen mode accessoires (horloges, armbandjes, etc.). Ik doe dat naast een goede, vaste baan en heb absoluut niet de intentie om deze baan op te zeggen. Mijn producten worden op relatief kleine schaal geproduceerd door één fabriek in China. De relatie met deze leverancier is op zijn minst vrij informeel te noemen: het meeste contact gaat via Whatsapp, we hebben weinig tot niets op papier staan. Nu doet er zich een kans voor om in zee te gaan met een grote partij uit de Verenigde Staten. Het gaat in eerste instantie om een eenmalige grote order, met de mogelijkheid tot een herhalende samenwerking. De eenmalige order zou mijn omzet royaal vervijfvoudigen. Het zou kunnen gaan om bijna 90.000 euro. Ik zie het zitten om hier werk van te maken, maar het zou moeten betekenen dat ik alles een stuk professioneler aan wil pakken. Bijvoorbeeld afspraken op papier zetten met zowel mijn leverancier als met de partij in de VS. Tot dusver maak ik gebruik van een jurist in mijn directe omgeving, maar zij heeft geen praktijkervaring met internationaal handelen. Ik ben dus op zoek naar tips om het zo goed mogelijk aan te pakken. Een aantal vragen die ik sowieso al heb: -Is het verstandig om een juridisch kantoor in te schakelen die voor mij koopcontracten, leveringsovereenkomsten, etc. op kan stellen en eventueel contracten die ik krijg te bekijken? -Mijn rechtsvorm is een eenmanszaak. Ik maak geen gebruik van zelfstandigenaftrek of andere regelingen. Vanwege mijn baan betaal ik over alle winst 52%. Is het hierdoor fiscaal interessant om de zaak om te zetten in een BV? -De informele manier van zaken doen met mijn leverancier heeft voor- en nadelen. Het is erg flexibel, maar biedt weinig garantie. Dit wil ik dus absoluut anders doen als het over wat grotere bedragen gaat. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Er vast nog veel andere dingen waar ik op moet letten, dus alle suggesties zijn welkom. Zoals gezegd, ik doe het als hobby en wil dat ook zo houden. Maar, ik sta positief tegenover de uitbreiding, mits dit op een correcte en gedegen manier mogelijk is. Alvast enorm bedankt voor de reacties!
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept