Jump to content

Data Countr

Junior
  • Content Count

    11
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

Company info

  • Location
    Amsterdam
  1. En vooral dit is inderdaad een hele belangrijke factor! Dank daarvoor :)
  2. Zo'n 30 jaar geleden, tijdens mijn studie bedrijfskunde, moesten wij al modellen doorrekenen voor het bepalen van de waarde (en prijs) van informatie. Dat is geen filosofie en geen droomwereld, maar gewoon bedrijfseconomische rekenkunde. Je kunt daar tientallen variabelen tegenaan gooien, maar die convergeren allemaal naar dezelfde bottom line: winst verhogen door hetzij omzet te verhogen met betere informatie, hetzij kosten te verlagen met betere informatie. Of en hoe die informatie dan in de boeken staat, is een bijzaak, want omzet, kosten en winst staan er zeker in. Dat is 30 jaar terug inderdaad. Gelukkig is de wereld veranderd en er komt ongetwijfeld nog veel meer aan. Overigens gaat de vraag niet zozeer over informatie maar over data, wezenlijk verschil. Maar dat was 30 jaar geleden vast ook al zo. ;)
  3. Eens! Nou, dat vragen we ons dus ook af en vandaar de vraag naar je droomwereld. Misschien betekent het wel een waardeverhoging van een bedrijf, misschien wel een verlaging. We proberen vooral te filosoferen en niet zozeer de huidige richtlijnen als basis te nemen. Het is ook niet ons hoofddoel om hiervoor een oplossing te vinden maar meer een mogelijk zijpad wat zich heeft ontpopt.
  4. Dat de waarde niet is vast te stellen wil niet zeggen dat het geen waarde heeft. Nee, waarom zou ik dat willen? Levert alleen maar administratieve rompslomp op en geen enkel voordeel. Ik moet er echt niet aan denken dat ik alle data in mijn onderneming in kaart zou moet gaan brengen zeg... laat staan dat ik dat allemaal zou moeten gaan waarderen en administreren. Dat kun je wel automatiseren met allerlei te ontwikkelen algoritmes zoals je schreef, maar het lijkt me een illusie dat het kan omdat de waarde niet te bepalen is. En dan nog steeds dient het geen doel. Ik zie dan ook geen brood in je concept. Dank voor je reactie. Met de droomwereld (waar we naar vroegen) heeft het echter niet veel van doen. We halen in ieder geval wel weer inspiratie uit de claim 'dat iets niet kan'. Dat is ook waardevol.
  5. Als dat zo is; hoeveel zou jij dan willen betalen voor een kastje waar data uitkomt? Kan die waarde ook nul, negatief of variabel zijn? Dat ligt eraan wat voor data er uit dat kastje komt natuurlijk. En waar de data uit bestaat. De waarde van data lijkt altijd variabel te zijn en we denken ook dat dat goed is.
  6. Dank, vooral dat 'wat de gek ervoor geeft' vinden we wat raar. Daar zou toch meer uitgehaald kunnen worden zou je denken.
  7. Waarom is van het adressenboek geen waarde te bepalen? Dan heb je er vast geen probleem mee om het adressenboek ook aan ter beschikking te stellen...toch? Zou je in je ideale wereld je data niet willen vermelden op je balans? Ben erg benieuwd naar je motivatie want dat helpt echt enorm in deze fase van de startup.
  8. Ik kan nog weinig over het algoritme prijsgeven inderdaad. De objectieve, onafhankelijke en realistische waardebepaling van data (wat voor data dan ook) lijkt een soort heilige graal te zijn en wij hebben de sleutel in handen, denken wij. Het algoritme bestaat uit een aantal hoofdonderwerpen zoals geografische herkomst. Elk hoofdonderwerp bestaat uit een aantal criteria en die criteria bestaan weer uit subcriteria. Al met al praten we over honderden criteria waar alle data aan kan worden getoetst. En uiteindelijk wordt hier dan een financiële waarde aan toegekend. Het gaat om zeer kleine bedragen per datapunt hoor, maar het tikt aan als het om het 'totaal' gaat. Lekker cryptisch ook hehe. Een klantenbestand bestaat al uit tal van categorieën en het algoritme gaat dan aan de slag met die categorie. Een Google bezoek hoeft daarentegen geen data te zijn waar een onderneming over beschikt. Maar als de onderneming erover beschikt, is het Google bezoek an sich een factor van betekenis maar de data die dat met zich meebrengt...daar gaat het om. Denk bijvoorbeeld aan het datapunt :ip-adres. Dit laatste kan waardevolle informatie zijn voor een bedrijf. Kan, het ligt natuurlijk er natuurlijk maar net aan wat de onderneming ermee doet en wat dat dan weer voor betekenis kan hebben voor de prijs. Uitgangspunt van Data Countr is wel dat ALLE data altijd een intrinsieke waarde heeft. En alleen al die intrinsieke waarde kan nogal wat betekenen voor een bedrijf. Voor sommige bedrijven zal het een waardeverhogende werking hebben, voor andere bedrijven juist waardeverlagend.
  9. Nee hoor. Het maakt niet uit welke balans je pakt en ook niet onder welk kopje je kijkt. Je ziet er nooit alle data die een bedrijf bezit, zoals vraagsteller schreef. Waar kun je dan nog meer data terugvinden? Het is niet mijn 'vak' dus heb er niet veel kijk op maar ben erg benieuwd waar het allemaal te vinden is en vooral hoe die waardebepaling gaat.
  10. Hallo allemaal! Hoewel ik de afgelopen maanden veelvuldig gebruik heb gemaakt van dit forum, heb ik pas nu besloten om me ook aan te melden. Beter te laat dan nooit, laten we maar zeggen. De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met het vormgeven van een nieuwe privacy gedachte. Daar is een fantastisch idee (vind ik zelf :P) uit voortgekomen en de ontwikkeling gaat op korte termijn beginnen. Het richt zich zoals de naam al doet vermoeden, op data. Het belangrijkste is het prijsbepalingsalgoritme. Dit algoritme kan van elk kleinste datapunt een onafhankelijke en objectieve waarde bepalen en hier een prijs aan hangen. Op dit moment wordt alle data die een bedrijf bezit onder de immateriële vaste activa (IVA) geschoven. Volgens mij enerzijds omdat het niet tastbaar is en anderzijds omdat als het om waardebepaling van data gaat, vooral lijkt te zijn: wat de gek ervoor geeft. Als er data is aangekocht, is die aankoopprijs een belangrijk uitgangspunt maar....het systeem hierachter van de inkoop- en verkoop van data, is óók al op basis van wat de gek ervoor geeft. Wetende dat de data productie alleen maar zal toenemen (zo niet zal exploderen), is het mijn vraag hoe een dergelijk algoritme bedrijven kan helpen met de waardebepaling van alle data in het bedrijf. Ja, ik ben enigszins op de hoogte van standaarden en wetten en regels en al het andere waardoor het NU niet kan maar.... alles waardoor het nu nog niet kan, is te veranderen ;). Zouden we op termijn toe moeten naar een boekhouding waarin data niet standaard onder de IVA wordt gezet maar een andere plek in de boeken krijgt mét een realistische prijsbepaling? Hoe zien je dat dan voor je in je droomwereld? Zijn 'we' hier klaar voor? Ben erg benieuwd naar de reacties, dromen mag! Graag zelfs. Alvast hartelijk dank!
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept