Jump to content

Irish

Newbee
  • Content Count

    4
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0
  1. Nog een vraag mbt dit scenario: kan ik de aanschaf van de aandelen als zakelijke kosten opvoeren ipv deze uit privé vermogen te doen? Het doel van de aanschaf is immers om (vaste) inkomsten te gaan verwerven. Heeft dit nog nadelen (voor mij)?
  2. Ja eens daar is dit de 1e verkenning van, ik heb weinig zin in gedoe/discussie met belastingdienst en wil alles netjes doen. Uiteraard ben ik op zoek naar de voor mij voordeligste manier maar zonder de grenzen op te willen zoeken...
  3. Dat lijkt me zeker een interessante optie omdat ik dan ook de initiële aanschaf vanuit de holding zou kunnen doen. Echter wat komt er dan op me af qua DGA en minimum DGA salaris? PS: als ik geen holding heb maar wel de aandelen, dan heb ik niets te maken met minimum DGA salaris omdat het bedrijf niet Nederlands is. Is deze aanname (van mij) eigenlijk wel correct?
  4. Ik werk al een tijdje samen met een bedrijf dat gevestigd is in een ander EU land (Ierland). Dit bedrijf verkoopt software waar ik aan mee ontwikkel. Tot nu toe krijg ik een soort royalty, ik krijg een vast percentage van de verkoop (omzet) en stuur hiervoor periodiek (achteraf) een factuur (als ZZP-er). Verkoop, marketing en support worden door het bedrijf verricht vanuit het andere EU land. Dit blijft ook zo. Nu doet zich de mogelijkheid voor om de situatie te veranderen: in ruil voor het opgeven van het vaste percentage kan ik 25% van de aandelen aankopen. Er is door een accountant een waardebepaling gedaan en doel is om de aandelen tegen reële waarde over te nemen zodat er geen discussie met de fiscus ontstaat. Als ik deze aandelen heb overgenomen krijg ik voortaan een maandelijkse vergoeding vast bedrag (director's fee) en bedrag voor daadwerkelijk verrichte werkzaamheden (consultancy fee). Mijn vraag is: hoe werkt dit voor de belastingen? Ik stel me voor dat ik de consultancy fee ontvang via factuur als ZZP-er en op die wijze belasting betaal. Maar hoe zit dit voor de director's fee? Moet die in het EU land betaald worden (en door wie) of door mij in Nederland? En welke belastingpercentage's gelden? Ik weet niet of het relevant is maar ik heb ook nog een dienstbetrekking bij een werkgever, dat zal zo blijven. Hopelijk heb ik de situatie zo goed mogelijk omschreven maar als ik meer details moet verstrekken dan laat even weten...
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept