Jump to content

newbee-zzp

Junior
  • Content Count

    10
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • Country
    Nederland

Company info

  • Location
    Rotterdam
  1. Nou, dat zal tegenvallen. Zij kunnen ook alleen maar als... en als... dan... enz. zeggen. Dus niet dat dit specifieke geval op een bepaalde wijze in elkaar zit. Dan zouden zij eerst een gedetailleerd onderzoek moeten instellen namelijk. Voor deze specifieke situatie, voor deze ondernemer. En dat kan helemaal niet. (behalve als zij later een boekenonderzoek willen doen natuurlijk - maar dat is achteraf dan) Het komt er dus een beetje op neer dat ik enkel een professionele boekhouder hierover een vraag zou kunnen stellen? Ik had verwacht dat er misschien iemand op het forum zou zitten die soortgelijke activiteiten deed met snappcar (of in ieder geval het verhuren van je auto). Als er toch nog iemand is die daar wat ervaring mee heeft: graag melden :) ;D
  2. Het klopt inderdaad dat ALLES, maar dan ook echt ALLES in die 19 cent zit, de verzekeringen voor verhuur zijn inderdaad duur en die moet je ook automatisch verplicht afsluiten bij elke keer dat je verhuurt via snappcar. De vraag of autoverhuur het risico waard zal zijn voor slechts 19 cent per km is een totaal andere vraag, waar ik zelf ook nog geen antwoord op heb. Dat is een kwestie van uitproberen en kijken hoeveel gedoe (reparaties, boetes, kosten verzekeringen, tijd voor administratie en dergelijke) het allemaal oplevert. Wel zou ik graag via dit forum willen weten of ik uberhaupt 19 cent zakelijk mag aftrekken op het moment dat ik de activiteiten van mijn bedrijf heb gewijzigd van programmeren naar autoverhuur.
  3. Privé heb ik dit jaar sowieso al meer dan 500 km privé gereden, maar ik denk dat dit de komende jaren ook nog zo zal blijven. Het busje is namelijk superhandig als je bijvoorbeeld verhuist, iets groots koopt, of zelfs binnen europa op reis gaat met je partner. Samengevat: ik gebruik de auto meer dan 500 km privé, meer dan 10% zakelijk (veronderstellend dat ik de snappcar kilometers als zijnde zakelijk mag opgeven) en de activiteiten van mijn bedrijf zijn veranderd van programmeur in autoverhuur. Ik ga er gewoon vanuit dat dit mogelijk moet zijn.
  4. Voor de duidelijkheid: ik zie de huurkilometers gemaakt via snappcar als zakelijke kilometers, omdat ik de werkzaamheden van mijn bedrijf als het ware heb aangepast.
  5. Ik ben op dit moment dus bezig als verhuurbedrijf, maar ik weet niet of dat mag zonder dat de auto op fiscaal op bedrijfsnaam geregistreerd is. Een bestelbus betaal je het verlaagd tarief voor zolang je het minimaal 10% zakelijk gebruikt. Het verhuren doe ik niet prive, maar als bedrijf.
  6. Beste Benm, de bestelbus heb ik prive, dat staat ook in mijn vorige bericht: "in persoonlijk bezit" heb ik gezegd.
  7. Beste leden, Ik heb een eenmanszaak en ik heb een Renault Kangoo bestelbus in persoonlijk bezit. Daardoor heb ik natuurlijk de wegenbelasting voordelen. Gezien ik de laatste tijden een dienstverband heb gekregen zijn de activiteiten van mijn eenmanszaak veel minder geworden en daardoor stond de auto alleen maar stil: geen verdiensten, maar wel de vaste kosten! Mijn idee was op een gegeven moment dus om via snappcar mijn bestelbusje te verhuren. Uiteraard moet je hiervoor 21% btw rekenen, maar ik vroeg mij af of ik uiteindelijk per gereden kilometer via snappcar 19 eurocent aan gemaakte kosten mag aftrekken. Als dat mag dan wordt de officieel gemaakte winst namelijk een flink stuk minder. Ik weet dus nu niet wat de regels van de belastingdienst hierover zijn. Met vriendelijke groet
  8. De auto is tot vandaag inderdaad niet verwerkt op de balans. Ik had waarschijnlijk bij mijn recent ingevulde inkomstenbelasting 2016 bij het kopje "inkomsten uit overig werk", de kostprijs van de auto wel moeten opvoeren als gemaakte kosten. Ik weet dit echter niet zeker. Bij het invullen van de inkomstenbelasting zijn er in principe dus twee opties 1) Je bent ondernemer voor inkomstenbelasting. In dit geval moet je inderdaad het hele complexe proces van balans, gemaakte kosten etc etc invullen. 2) Je bent geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. Ook als je een geregistreerde eenmanszaak hebt, is het mogelijk dat je toch geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. Ik val dus onder geval twee. De aangekochte auto uit november 2016 heb ik dan ook nooit geregistreerd. Omdat ik ook niet voldoe het minimale uren norm, mag ik ook totaal niet profiteren van verschillende aftrekken voor investeringen. Daarom is de auto tot vandaag eigenlijk nooit ter sprake gekomen. Hij staat alleen op mijn naam, en omdat ik een eenmaanszaak heb, betaal ik het gereduceerde tarief.
  9. Beste Exhaeller, Bedankt voor je reactie. Je geeft aan: Dat is iets wat ik niet helemaal begrijp. Het is voor mij op dit moment gewoon mogelijk om mijn auto aan een ieder te verkopen. De bedrijfsauto staat immers op mijn naam. Het gaat trouwens om een zeer simpele Renault Kangoo dat ik destijds voor iets meer dan 2000 euro had gekocht (marge). Ik ga ervan uit dat de huidige waarde iets minder dan 2000 euro is geworden. Aftrek en afschrijving voor bedrijfsmateriaal heb ik nooit gehad trouwens, omdat ik wel ondernemer voor de omzetbelasting ben, maar geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. Ik moet dus altijd invullen bij "inkomsten uit overige werkzaamheden". Mijn plan was dus als volgt: mijn vrouw start een eenmanszaak onder een nieuwe naam, zij "koopt" van mij de auto bijvoorbeeld voor 1800 euro op papier. In de praktijk is het natuurlijk uiteindelijk ons geld en hoeft ze dat niet te betalen. Nadat er ook geen auto meer op mijn bedrijf staat, zal ik uiteindelijk de eenmanszaak staken. Gezien er op het moment van staken dan geen auto meer op mijn naam staat, denk ik dat de administratieve gedoe wat makkelijk zal worden. Bij het staken neem ik aan dat ik enkel en alleen nog BTW en belasting over mijn winst verschuldigd ben? De auto is dan geen issue meer en op deze manier heb ik mijzelf dus administratieve problematiek bespaard. Klopt mijn redenering?
  10. Sinds afgelopen jaar heb ik een eenmanszaak. Sinds het opstarten heb ik één programmeerproject aangenomen. Voor het afhandelen van mijn projecten beschik ik over een bedrijfsauto. Helaas ben ik sinds eind november 2016 gedeeltelijk arbeidsongeschikt geraakt als gevolg van een aanval tijdens mijn bijbaan in het distrubutiecentrum van Albert Heijn. Inmiddels is duidelijk geworden dat ik de werkzaamheden van mijn eigen bedrijf ook niet meer aan kan hierdoor. Daarom heb ik sinds de afgelopen opdracht ook geen nieuwe opdrachten meer kunnen aannemen en uitvoeren. Mijn vrouw is net als ik ook bekend in programmeerwerkzaamheden en heeft daardoor verstand van het werk dat ik deed. Zij wil daarom graag mijn bedrijf, een eenmanszaak met een simpele bedrijfsauto en slechts één project achter de rug, overnemen. Voor zover ik echter op het internet heb begrepen is het niet zo vanzelfsprekend om een eenmanszaak over te nemen omdat er veel administratieve bijkomstigheden van de belastingdienst zijn. Mijn partner is nog nooit actief geweest voor mijn bedrijf en voldoet dus niet aan de 3-jaars-norm. Sterker nog: het bedrijf bestaat nog niet eens 3 jaar. Voor zover ik op het internet heb kunnen uitzoeken is er enkel en alleen een overdrage mogelijk als er aan de 3-jaars-norm wordt voldaan. Dat betekent dus eigenlijk dat er één optie overblijft. Mijn vrouw start een nieuw bedrijf, eventueel met een nieuwe naam en neemt dan mijn bedrijfsauto over. Vanuit de kant van mijn vrouw is dat zeer simpel gedaan. Vanuit mijn kant komt er echter de procedure voor het staken van een bedrijf om de hoek kijken. Mijn vraag nu dus. Is het verstandiger om eerst mijn auto aan mijn vrouw te geven en dan pas mijn bedrijf te staken of juist omgekeerd. Er wordt op het internet aangegeven dat de stakingswinst wordt berekend door de som van goodwill, stille reserves op activa, fiscale reserves, FOR, desinvesteringsbijtelling. Als ik echter dieper wil zoeken dan wordt ik niet veel wijzer. Waar valt mijn auto bijvoorbeeld onder. De enige winst dat ik ooit geboekt hebt is dus mijn het programmeerproject dat ik heb afgerond en daar moet ik sowieso al inkomstenbelasting over betalen. Dus wat voor "extra" dingen komen er bij kijken als ik mijn bedrijf staak? Ik zou dus graag wat meer willen leren over de berekening van de stakingswinst. Zou u mij hierover misschien kunnen inlichten en adviseren. Mijn eenmanszaak is dus in principe heel simpel. Ik heb slechts één programmeerproject achter de rug en ik heb een bedrijfsauto op mijn naam staan. Graag zou ik het geheel willen overdragen naar mijn vrouw. Met vriendelijke groet
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept