ErwinSebas

Newbee
  • Aantal berichten

    3
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Land
    Nederland

Bedrijfsinfo

  • Vestigingsplaats
    Den Haag

ErwinSebas's trofeeën

  1. Dank Joost voor je antwoord! Gelukkig is het toch een stuk makkelijker dan aanvankelijk gedacht. Die particuliere lijfrenterekening heb ik ook al, dus die offertes zijn ook niet nodig. Fijn dat ik het gewoon kan afstorten, ik ga contact opnemen met mijn verzekeraar. Nog een laatste vraagje, dat alsnog ophogen met 4% per jaar zal ik nog wel even eerst boekhoudkundig moeten verwerken, lijkt me toch?
  2. Dank voor je antwoord. Ook voor mij is het niet helemaal mijn ding, dus vandaar dat ik hier de vraag stel.. ;) Wat ik uit andere topics op dit forum gelezen heb, heb ik de keuze tussen afkopen, vrijval of afstorten. Of alles laten zoals het nu is, uiteraard. Wat ik een beetje begrijp is dat afkopen 20% revisierente (boete dus) oplevert en dat vrijval alleen zonder boete kan, als daar bedrijfseconomische redenen voor zijn, opheffing zonder liq. middelen bijvoorbeeld. Boete bij afstorten heb ik niet teruggezien. Ik neem echter aan dat bij het afstorten het totale bedrag bij uitkering eerst belast moet worden en daarna aftrekbaar is bij de storting naar de lijfrenterekening bij mijn verzekeraar. Ik vroeg me af hoe dit precies werkt. Moet ik dat ook op een loonstrook laten verwerken? Of kan ik dat rechtstreeks vanuit mijn BV naar de verzekeraar storten zonder verdere info richting Belastingdienst? Dat soort vragen heb ik, en helaas kan ik daarover nergens iets terugvinden. Voordat ik contact opneem met de Belastingdienst, wil ik graag eerst alle mogelijkheden weten, vandaar mijn vragen. Dank in ieder geval, alle hulp is welkom!
  3. Geachte forumleden, Heb onderhand al aardig wat topics gelezen, maar ik kom er nog niet helemaal uit. Hoop dat jullie kunnen helpen. De situatie: Van 2003 t/m 2009 heb ik een eenmanszaak gehad. In die jaren ben ik getrouwd en hebben wij een huis gekocht. Ook ging het met de zaken goed, dus wilde ik graag over naar een BV. Enerzijds dus vanwege de ontwikkeling van de omzet en mijn ambities, anderzijds voor al vanwege de beperkte aansprakelijkheid. Eind 2009 heb ik mijn eenmanszaak via een geruisloze inbreng ingebracht in mijn BV. Netjes allemaal geholpen door een AA, accountantsverklaring, contact notaris, standaard stukken voor arbeidsovereenkomst, etc. Ook bracht ik een FOR in voor afgerond € 20.000. De AA had hier ook netjes een lijfrenteovereenkomst voor opgesteld. Toen aan de slag met de BV, uiteraard als dga. Nu jaren later gaan de zaken nog altijd naar behoren. Wel heb ik inmiddels ook prive een lijfrenteopbouwrekening bij SNS, geregeld door een assurantieadviseur. Kost wel wat eenmalig, maar zo haal ik het geld uit mijn BV en voorkom hiermee problemen, mocht ik zakelijk ooit een claim of iets dergelijks krijgen. Wel zo veilig, vind ik. Maar nu loop ik er al een tijdje tegenaan dat die FOR, zoals destijds omgezet naar een lijfrenteverplichting, nog op de balans van mijn BV staat. En daar wil ik liever vanaf door dit toe te voegen in mijn prive lijfrenterekening. Dat lijkt mij geen probleem, zo op het eerste gezicht. Na veel lezen, met name op dit forum, weet ik er ook al aardig wat van, maar toch zit ik nog met wat vragen, hoop dat jullie hierin kunnen helpen: 1. Ik heb de FOR destijds voor € 20.000 overgezet. Ik heb er helaas niet op gelet dat ik jaarlijks 4% rendement moet toevoegen. Nu staat de FOR in de boekhouding van mijn BV dus nog steeds op € 20.000. Kan of moet ik dat met terugwerkende kracht corrigeren met die 4% en zo ja, is dat dan vennootschappelijk gewoon aftrekbaar? 2. Hoe werkt zo'n afstorting naar een lijfrenterekening bij mijn verzekeraar? Gewoon direct van mijn BV storten op de lijfrenterekening, of moet dat eerst naar prive en dan naar de verzekeraar? Moet ik hier de Belastingdienst nog toestemming voor vragen of van op de hoogte brengen? 3. Hoe werkt dat in de IB? Bij zo'n storting, zal de jaaropgaaf van de verzekeraar (neem ik aan) aangeven dat dat bedrag is overgemaakt. Nu heb ik de jaarruimte (ook van eerdere jaren), dus dat is geen probleem. Maar mag ik die storting dan nogmaals aftrekken, dat lijkt me toch niet? Ik heb namelijk destijds bij het vormen van de FOR al de belasting uitgesteld. Dan wordt het dubbel, lijkt me. Normaal gesproken spaar ik van mijn netto-salaris en kan ik de toevoegingen weer aftrekken in mijn IB. Dank alvast voor de reacties, ik wil de afhandeling graag netjes doen, zonder achteraf gezeur met de Belastingdienst te krijgen. Alle hulp is daarbij zeer welkom! groet, Erwin
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.