Jump to content

ely

Junior
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0
  1. Net redelijk lang met de belastingdienst gebabbeld. Het verhaal dat je niks hoeft op te geven omdat Apple vanuit Ierland geen BTW hoeft te betalen aan leveranciers ging er niet in. Omdat er geen directe 100% sluitende link is te leggen tussen betalingen van Apple en een bepaalde periode van dienstverlening, en er tevens sprake is van een doorlopende dienst van de ontwikkelaar naar Apple toe, kan het moment van betalen door Apple als leidend worden beschouwd voor de periode-bepaling. Het verdient volgens de medewerker de voorkeur om pas iets op te geven als je beschikt over de juiste gegevens, in plaats van vroegtijdig met bedragen te komen die later weer gecorrigeerd moeten worden. "Dat kan nooit de bedoeling zijn".
  2. Dank je, dit wist ik dus niet! Potentieel zeer interessant, met als enig mogelijk nadeel BTW-formulieren met 0 euro omzet, als andere afnemers ook via een soortgelijke regeling werken. Wat me niet zou verbazen, gezien het feit dat deze ook via Ierland werken. Dit ga ik zeker voorleggen bij de belastingdienst, zodra de 'technische storing' bij de belastingtelefoon voor ondernemers voorbij is.
  3. Klopt, mijn vraag gaat over de accuraatheid van de opgaaf van Intracommunautaire prestaties. De diensten zijn in 'het land van de afnemer' niet belast met 0% of vrijgesteld. Dus het moet helaas allemaal netjes opgegeven worden, ook al is voor mij de BTW verlegd ('VAT Reverse Charge') naar Apple en dus 0 euro.
  4. BTW op elektronische diensten als apps wordt binnen Europa bepaald door het land van de uiteindelijke eindgebruiker. Dit is sinds 2014 zo geregeld. Apple handelt dit af en is zelf geen eindgebruiker maar een tussenpartij. Dus de vestigingsplaats van Apple speelt volgens mij geen enkele rol.
  5. Dacht ik niet :) BTW op app-verkoop is vanuit mijn perspectief verlegd naar Apple (dus voor mij 0%), die het op haar beurt wereldwijd regelt met allerhande belastingdiensten in tientallen landen.
  6. @Rik99: De belastingtelefoon snapte uiteindelijk het probleem wel, na eindeloos intern navragen, maar ze mogen 'geen advies' geven. Heel frustrerend gesprek was dat. Er werd wel gezegd dat je eventueel een regeling kunt treffen met de belastinginspecteur. Maar dan moet je natuurlijk wel eerst een zinnig en uitvoerbaar voorstel hebben.
  7. Uit de reacties tot nu toe begrijp ik dat er twee soorten 'oplossingen' zijn: ieder kwartaal het vorige kwartaal corrigeren, of gewoon kop in het zand en je eigen regels bedenken en uitvoeren. In beide gevallen lijkt de kans nihil dat de belastingdienst überhaupt iets in de smiezen heeft. Toch hoop ik nog op een meer werkbare en toch goed onderbouwde aanpak...
  8. @Maxn: Omdat de fiscus dat in haar beperkte wijsheid zo heeft bedacht: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/opgaaf_icp/
  9. @Maxn: dit is inderdaad een super-praktische oplossing. Ik vraag me echter af of deze benadering een fiscale controle overleeft. Ook al is Apple een 'klant' (wat ik betwijfel, volgens mij zijn ze een tussenhandelaar), dan nog heb je de frictie tussen tijdstip levering diensten en tijdstip inkomsten.
  10. @Rik99: Bedankt voor je antwoord! Ik weet dat de BTW-aangifte en ICP-opgaaf gecorrigeerd kunnen worden. Ik vroeg/vraag me echter af of er een andere benadering mogelijk is, of dat ik ieder kwartaal verdoemd ben tot het corrigeren van de aangiftes van het vorige kwartaal.
  11. Als app ontwikkelaar moet ik per kwartaal opgaaf doen van Intracommunautaire prestaties (ICP), omdat de apps wereldwijd worden verkocht. App verkoop valt onder diensten wat betekent dat de datum van 'dienstverlening' bepalend is in welk kwartaal de inkomsten moet worden opgegeven. De meeste omzet loopt via de Apple App Store. Mijn probleem: Hoe moet ik opgaaf ICP doen als ik de definitieve verkoop gegevens van de laatste maand van het kwartaal nog niet ontvangen heb van Apple of andere tussenhandelaren? Achtergrond: Er er is een grote tijdspanne van zo'n 5 weken tussen het moment dat een app wordt verkocht (lees een 'dienst' wordt verleend) en de uiteindelijke betaling in euro's. Dit heeft te maken met de verwerking van betalingen door Apple, die hiervoor weer afhankelijk is van talloze andere partijen. Zo'n 2 weken na afloop van een maand is er wel al een prognose beschikbaar, maar deze is nooit 100% gelijk aan de uiteindelijke betaling door ondermeer koersverschillen. Hierdoor wordt het lastig tot onmogelijk om 100% correcte ICP opgaves te doen, omdat de definitieve gegevens van de laatste maand van een kwartaal nog niet binnen zijn. De enige strategie lijkt om eindeloos met correctie-opgaves te gaan werken. En omdat ICP-opgaaf en BTW-aangifte voor buitenlandse inkomsten gelijk moeten zijn (vraag 3a respectievelijk vraag 3b), heeft mijn BTW-aangifte last van dezelfde 'uitdagingen'. Vraag: Hoe kan hier het beste mee omgaan?
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept