Erwinus

Junior
  • Aantal berichten

    7
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Erwinus's trofeeën

  1. Heb wat vragen rondom de fiscale administratie rondom recreatievastgoed in een BV: Begrijp dat initiële waardering van vastgoed op aankoopprijs + transactiekosten plaats dient te vinden, en vervolgens afschrijving tot WOZ waarde mogelijk is? Is uitgangspunt dan afschrijven obv verschil initiële waardering -/- WOZ waarde over de afschrijvingsperiode. Wat is gebruikelijk hier, 10 jaar oid? Bij waardering obv historische kostprijs / WOZ waarde zijn toekomstige WOZ waardes niet meer relevant neem ik aan, of mag je bij dalende WOZ waardes ook jaarlijkse afschrijving naar boven bijstellen? Ook zijn wij van plan vastgoed (korte termijn) te verhuren voor een deel van het jaar, en begrijp dat wij voor het eigen gebruik een marktconforme huur aan privé in rekening moeten brengen, en voor het deel privégebruik een privé btw correctie moeten doen? Is deze interpretatie correct en zijn er evt nog andere relevante zaken waar we rekening mee moeten houden?
  2. Wij denken eraan recreatievastgoed aan te kopen met onze 2 kinderen, en zoeken naar een toekomstbestendige (en fiscaal optimale) oplossing waarbij waardeontwikkeling voornamelijk bij de kinderen terecht komt. Zelf dachten we aan oprichting vastgoed bv waarin ouders 10% via bestaande holding deelnemen, en beide kinderen via box2 deelneming elk 45%. Om zeggenschap (voorlopig) volledig bij ouders te houden aandelen A met stemrecht bij ouders, aandelen B zonder stemrecht bij kinderen. Naast inbreng eigen vermogen zal holding/bank financiering worden gebruikt ter financiering. Wij krijgen tegenstrijdige adviezen bij een 1e verkenning, van ondersteuning op dit idee voor een simpele structuur als beschreven tot structuur met 3 nieuwe entiteiten (STAK en holding / vastgoed BV voor de kinderen, wat mij wat too much lijkt). Box3 lijkt iedereen in het kader van vastgoed investeringen vaarwel te hebben gezegd. Ook specifiek geïnteresseerd naar jullie visie op fiscale waardering bij toekomstige verkoop / schenking /vererving van ons 10% belang. Aangezien overdracht <1/3 aandelen geen overdrachtsbelasting van toepassing? Is er nog een voordeel te behalen voor toekomstige overdracht door nu geen winstrechten voor de 10% te bedingen, lagere economische waarde na te streven? Benieuwd naar meningen / ervaringen op dit vlak op dit platform?
  3. Price vermogen Moet uiteraard zijn prive vermogen
  4. Hallo, Zoals in eerste stuck aangegeven krijgt de aanbouw het etiket price vermogen. Fiscale behandeling is Dan grotendeels helder. Wat niet explicit duidelijk wordt uit toelichtingen van oa de Belastingdienst is: - welke realisatiekosten ik in de eenmanszaak kan meenemen? Neerzetten Casco etc is investering in privevermogen, maar de afbouw (stucwerk, schilderen, vloer, sofferen etc) meenemen lijkt me niet onredelijk. En moeten factor den >500e Dan ook worden geactiveerd in lijn met behandeling materieel vast actief? - of ik btw over de totale realisatie van de aanbouw kan verrekenen? - wat de gevolgen zijn van in enig jaar niet voldoen aan het zelfstandigheidscriterium. Blijft werkruimte Dan gewoon gekwalificeerd als box 3 en vervallen slecht de jaarlijkse aftrekmogelijkheden? Kan iemand hier duidelijkheid verschaffen?
  5. Denk dat je gelijk hebt inderdaad, maar er valt weinig te investeren / activeren aangezien wij de werkruimte aanmerken als privévermogen, teveel gedoe om de woning te gaan splitsen in prive/zakelijk deel wat mij betreft. Maar zoek wel maximale fiscale ruimte tov kosten. Op site belastingdienst wordt wel expliciet vermeld dat overige kosten van de werkruimte, behang- en schilderwerk, stoffering en inventaris etc wel als kosten kunnen worden afgetrokken... deze items kosten als snel weer meer dan 500,- waardoor je het eigenlijk zou moeten activeren. Wat wel niet is me dus niet helemaal helder. Weet niet of er mensen zijn die deze discussie al eens gevoerd hebben. Kan me bijvoorbeeld iets voorstellen bij kosten caso niet, maar afbouw (stuccen, schilderen) weer wel etc.
  6. Wij gaan een grote aanbouw (garage/hal/werkruimte/zolder) aan ons bestaande woonhuis laten neerzetten. Inmiddels is helder dat wij (op dit moment) voldoen aan de fiscale vereisten voor kostenaftrek voor de werkruimte (~20% van totale oppervlakte woning), en derhalve: - 20% van de (meest recente of verwachte?) WOZ waarde onder box 3 bezittingen opnemen - hypothecaire financiering (recent opgenomen als box 3 lening) onder box 3 schulden opnemen - het huurwaardeforfait in box 1 met 20% kunnen verlagen - 4% van 20% van WOZ waarde als kosten in eenmanszaak kunnen boeken - 20% van de vaste lasten van de woning als kosten in de eenmanszaak kunnen boeken - alle btw voor kosten voor de werkruimte kunnen verrekenen (schilderen, inventaris etc), en 20% van de btw voor vaste lasten van de woning kunnen verrekenen Wat niet expliciet duidelijk wordt is: - of wij de (pro rata door de aannemer te factureren) kosten voor het neerzetten van de werkruimte (ruwbouw, stucwerk, electra etc) ook als kosten voor de werkruimte in de eenmanszaak mogen boeken? - of wij de btw in voor het neerzetten van de werkruimte kunnen verrekenen? - wat de gevolgen zijn van het in een boekjaar niet voldoen aan de criteria voor kostenaftrek in IB, vervallen dan enkel de aftrekmogelijkheden maar blijven werkruimte en gekoppelde schuld wel gewoon box 3 items? Dank voor alle hulp!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.