shpponer

Newbee
  • Aantal berichten

    5
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Voornaam
    Sheldon
  • Achternaam
    P
  • Bedrijfs- of organisatienaam
    Human Factors Insight

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Utrecht

shpponer's trofeeën

  1. Ik heb onlangs voor een Duits bedrijf waarvoor ik freelance een zakenreis gemaakt naar Amerika. Ik mag alle reiskosten (exclusief BTW) vergoeden van het bedrijf. Nu rest mij de vraag, hoe krijg ik de BTW (ofwel "sales tax") terug van gemaakte kosten in Amerika (hotel, uber taxi, esta visa)? Ik heb bijvoorbeeld een hotel factuur waarop "Occupancy Sales Tax" en "State Occupancy Tax" staat. Kan ik dit bedrag (omgerekend naar euros) gewoon een-op-een aangeven bij de BTW aangifte?
  2. Om risico's weloverwogen te kunnen "nemen" zul je ze eerst moeten kennen en begrijpen :) Los van ziekte en langdurige arbeidsongeschiktheid lijkt me hier vooral het contractuele aansprakelijkheidsrisico relevant,en wellicht ook bepalend voor de keuze voor optie 1, 2 of wellichts zelfs géén beiden. Heb je de voorwaarde van beide opties al bekeken en besproken met een jurist? Vooral als de overeenkomsten naar Zwitsers recht zijn zou ik hier niet doe het zelven: procedures naar Zwitsers recht zijn duur, complex en de uitkomst onvoorspelbaar. Als payrolling voor jou de grootste contractuele aansprakelijkheidsrisico's beperkt en niet al te veel extra's kost, zou ik dat zeker overwegen Bedankt voor jouw advies Norbert.
  3. Dat is waar, en daar ben ik me ook zeker van bewust. Mijn functie is heel specifiek en er is op de markt heel veel vraag naar. Natuurlijk weet je nooit wat de toekomst brengt, maar gezien de huidige markt maak ik me er niet druk om. Mee eens. Ik denk het netto voordeliger is om als ZZP'er aan te slag te gaan. Dit brengt natuurlijk wel meer administratie en dergelijke met zich mee. Natuurlijk zijn er ook andere variabelen die spelen (verlof, ziekte) die een umbrella / payroll entiteit weer aantrekkelijker maken, hier wordt echter wel een X percentage van je loon op ingehouden. Ik was meer op zoek naar ervaringen van andere die in het soortgelijke situatie terecht zijn gekomen.
  4. 1. Klopt, ik werk momenteel in loondienst. Maar overweeg in te gaan op het aanbod van de recruiter aangezien ik in Zwitserland het drie-dubbele kan verdienen. 2. Daar ben ik het geheel met je mee eens, en ik ben bereid om dat risico te nemen. Mijn vraag is echter of het verstandiger is om als ZZP'er daar aan de slag te gaan, of me te laten in schrijven bij de recruiter's umbrella / payroll entiteit. De recruiter geeft geen aanbevelingen wat betreft optie 1 of 2, en zegt dat de keus volledig bij mij ligt.
  5. Ik werk momenteel voor een bedrijf in Nederland maar heb een lucratief werkaanbod ontvangen om voor een Zwitsers bedrijf te gaan werken. Het is een tijdelijke job voor 12 maanden waarbij ik elke maand een week op locatie zal werken (in Zwitserland) en drie weken vanuit huis zal werken (in Nederland) - wat dus neerkomt op een 25/75 buitenland/thuis balans neerkomt. Nu vraagt de recruiter in Zwitserland mij of ik me liever als ZZP'er in Nederland wil inschrijven, of dat ik als het ware onder een "umbrella / payroll" entiteit in Zwitserland wil registreren. Nu vraag ik me af of er mensen zijn die soortgelijke ervaringen hebben gehad, en welke optie fiscaal voordeliger is?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.