Jump to content

schilderke

Junior
  • Content Count

    10
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0
  1. Beste Higherlevel-forumleden, Is er misschien iemand die antwoord heeft op mijn andere vragen? @mmint Bedankt voor u reactie! Wordt de steiger dan ineens nog maar 10% waard in mijn bedrijf? Even als voorbeeld: 2018 2019 Debet Credit Debet Credit Klimmateriaal : 3250 Eigen vermogen : 3250 Klimmateriaal : 325 Eigen vermogen: 325 Is dit juist ? Dat zou betekenen dat mijn bedrijf minder waard wordt omdat ik de steiger afschrijf, terwijl de steiger wel de nieuwwaarde heeft stel dat ik hem verkoop. Is dat dan door dat ik willekeurig afschrijf ?
  2. @mmint Met de "eindvoorraad" bedoel ik "alles wat ik nog "over" heb van mijn inkopen uit het betreffende jaar" om het zo maar te zeggen. Mijn trappen/ladders + toebehoren vallen bij mijn balans onder "Klimmateriaal" bij Vlottende Activa. Dit omdat de post "Inventaris" bij Vaste Activa telkens omschreven wordt als voorwerpen die meer waard zijn als 450 euro. Aangezien al mijn klimmateriaal daar (450 euro excl.) onder valt zou het niet kloppen het daar bij te zetten. Het lijkt me niet verplicht om de steiger dan wel bij inventaris te zetten, of zie ik dat verkeerd ? (Zou alleen verwarrend zijn lijkt me) Ik snap niet helemaal wat u bedoelt met "Bij het afschrijven boek je afschrijfkosten (die de winst verlagen) tegen de balanspost inventaris" Als ik de steiger in 2018 toevoeg aan de balans zou er dus een post (inventaris of "klimmateriaal" - debet) stijgen met 3250, waardoor er ook een post (eigenvermogen - credit) stijgt met 3250. Wat gebeurt er dan met die posten als ik in 2019 tot de restwaarde zou afschrijven ? (restwaarde is 325) Zijn de rest van mijn vragen dan trouwens allemaal correct ? Of heeft dit alleen betrekking op mijn laatste vraag ? Bedankt voor uw antwoord! Ik hoor het graag.
  3. Na de topic doorgelezen te hebben weet ik niet zeker of je hier iets aan hebt maar dit artikel heeft mij uit de brand geholpen toen ik in de knoop zat met "prive auto, zakelijk rijden". https://financienvoorzzpers.nl/deze-btw-tip-krijg-je-van-je-boekhouder-niet/
  4. Bedankt voor de snelle reactie Lex! Ik begin er al meer van te snappen maar ben er nog niet helemaal denk ik. BTW-AANGIFTE Als ik het goed begrijp mag ik de btw dus wel gewoon in zijn geheel terugvragen. Of ik nou afschrijf dit jaar of niet en of er een restwaarde is na X aantal jaren heeft daar niks mee te maken. INKOMSTENBELASTING 2017 Bij mijn eerste IB aangifte, die van 2017, heb ik mijn inkomsten + mijn eindvoorraad (01-01-2017 t/m 31-12-2017) + rente van de bank opgeteld en daar heb ik gewoon alle kosten die ik maakte bij inkoop (klimmateriaal, machines, gereedschap, voorraad, verf, premies bank/website, reclame) afgehaald en de km kosten (0,19/km) afgehaald. Ik had verder geen afschrijvingen. Is dit correct ? 2018 Zoals ik het begrijp doe ik dus in 2018 hetzelfde, alleen is dan belangrijk dat het alleen gaat om 2018. Dus ( inkomsten 2018 + eindvoorraad 2018 (01-01-2018 t/m 31-12-2018) + rente 2018 ) - ( inkoop 2018 + km kosten 2018 ). De eindvoorraad van 2017 doet hierbij dus niet mee. Het gaat echt alleen over wat ik over heb gehouden, "voorraad", van wat ik in 2018 gekocht heb. Is dit correct ? 2019 Het lijkt me niet de bedoeling dat ik de kosten van de steiger gewoon weglaat bij de eindvoorraad 2018 en de inkoop 2018 en deze dan volledig (3250) bij inkoop 2019 en afgeschreven (325) bij eind voorraad 2019 toevoeg aan de aangifte. Ik heb het idee dat ik ze er in 2018 gewoon bij moet laten staan en dan in 2019 een afschrijving toe moet voegen. De formule zou dan in 2019 worden: (inkomsten 2019 + eindvoorraad 2019 + rente 2019) - (inkoop 2019 + km kost 2019 + afschrijving 2019?) Hierbij zou de afschrijving 2019 dan aanschaf - restwaarde worden = 3250 - 325 = 2925 Is dit correct ? Even in het kort: 2017 (Inkomsten + Eindvoorraad + Rente) - (Inkoop + KM kosten) 2018 (Inkomsten + Eindvoorraad + Rente) - (Inkoop + KM kosten) 2019 (Inkomsten + Eindvoorraad + Rente) - (Inkoop + KM kosten + Afschrijving) EIGENVERMOGEN OP DE BALANS + GEHELE VOORRAAD Nog een vraag die in me opkwam was: Als ik de steiger "afschrijf", moet ik dan op de balans de waarde bij voorraad ook aanpassen en daarbij dus ook het EV op de balans ? Heel erg bedankt voor de al gegeven hulp en vast weer bedankt voor het lezen!
  5. Beste Higerlevel-forumleden, Ik heb een hoop informatie, blogs en topics gelezen om een antwoord te vinden maar ben er niet uitgekomen. Ik zie door de bomen het bos even niet meer door aanschaf van een bedrijfsmiddel dat boven de 450 euro ligt. Er komen wat "regels" bij kijken die ik, naar mijn zegge, allemaal heb doorgenomen. Mijn boekhouding doe ik in Excel en voer de gegevens gewoon handmatig in. De aankoop betreft een steiger, gekocht op 1-12-2018, met de waarde 3250 euro excl. BTW. De "regels" die ik gevonden heb zijn: - De KIA Die mag ik toepassen en zou 28% van 3250 euro zijn. --> Komt uit op 910 euro die ik bij de IB 2018 mag invullen (via een speciaal daarvoor bedoeld kopje die dit dan aan het "einde" verrekent met de winst.) Deze hoeft verder niet in de boekhouding opgenomen te worden zoals ik het begrijp. - Willekeurige afschrijving (starters) Die mag ik toepassen omdat ik in aanmerking kom voor de startersaftrek (omdat ik die pas 1x heb toegepast en ook het urencriterium voor zelfstandigenaftrek heb gehaald). De restwaarde moet ik in dit geval zelf schatten omdat de fabrikant van de steiger dit niet kan/wil afgeven. De restwaarde zet ik hierbij op 10% ofwel 325 euro. De levensduur hangt volgens de fabrikant af van het gebruik (erg vaag) maar aangezien de garantie 5 jaar is gaven ze aan dit als de verwachte levensduur te zien. Dit lijkt me niet echt correct omdat de steiger hoogst waarschijnlijk minstens 10 jaar meegaat maar oké. Ik heb in 2018 na alle aftrekposten (inkoop, autokosten, KIA, zelfstandigenaftrek+startersaftrek) waarschijnlijk geen winst meer over. In 2019 schat ik mijn inkoop erg laag en is mijn verkoop hoog waardoor het mij gunstig lijkt de steiger in 2019 ineens af te schrijven. Mijn probleem: Hoe verwerk ik deze aankoop en de willekeurige afschrijving in mijn boekhouding ? Is het nu de bedoeling dat ik de factuur gewoon bij het 4e kwartaal van 2018 onder "inkoop" invoer met 3250 euro excl. BTW en deze dus bij de btw aangifte terug vraag? Of moet het dan zijn; 3250 - 325 (restwaarde) = 2925 euro excl.? Of moet ik de factuur bij "inkoop" invoeren op het moment van afschrijving ? Dus in het 1e kwartaal van 2019 bijvoorbeeld ? Het laatste wat ik kan bedenken is dat ik een apart tabblad zal moeten maken, "afschrijvingen", en daarin deze factuur zal moeten verwerken. Als dit het geval is moet ik de factuur dan helemaal niet bij de inkoop invoeren? Of met 0 euro excl. met de verwijzing zie "afschrijvingen"? Ik hoop hierbij een duidelijke vraagstelling neer te hebben gezet. Ik heb het nog eens nagelezen voor het te posten en komt bij mij erg verwarrend over, maar misschien is dit juist omdat ik het niet begrijp. Als ik ergens nog een toelichting op kan geven om iets te verhelderen doe ik dit graag! Vast heel erg bedankt voor het lezen en ik hoor het graag!
  6. Ik denk dat ik eruit ben! Ik heb de btw over mijn "prive-auto ouderhoud 2017" naar ratio berekend (met de begin- en eindstand) en in het 4e kwartaal toegevoegd om terug te vragen. Dit bedrag was 78.18. Ik kwam op 135 euro btw ontvangen door 278.76 inkoop en 78.18 auto onderhoud op te tellen, en daar de 221.94 verkoop vanaf te trekken. Als ik het nu dus goed begrijp moet ik die 78.18 dus als prive storting rekenen waardoor mijn EV wordt: 0 + (2293 + 79) - 3000 + 5854 = 5226 ! De afrondingen kan ik nergens veranderen om de euro verschil (tussen activa (5227) en passiva (5226) te verkrijgen maar als ik het goed begrijp mag ik die bij voorraad best een euro verlagen omdat ik met erg veel losse artikelen in mijn voorraad een afrond verschil zou kunnen krijgen van enkele (tientallen) centen. Is dit allemaal correct en zijn we eruit? Of zie ik dit toch verkeerd?
  7. We komen in de buurt. Ik ben momenteel alles door aan het spitten of ik kan vinden waar die 80 euro vandaan komt. Tot nu toe nog niks gevonden. Ik post hier vast even een antwoord op jullie tips. De telefoonkosten kunnen het niet zijn want die betaal ik prive. Deze zitten dus niet verwerkt in mijn boekhouding. De bankkosten heb ik voor het gemak even inbegrepen in de totale kosten net zoals de reclame kosten en werkkleden etc. (zoals aangegeven in de 1e post) De enige "verbruikte" kosten (67,50) daarvan zijn de bankkosten, die heb ik ook zo opgenomen dus die zitten niet in de eindvoorraad. (maar bij de "inkoopwaarde") (De bankkosten had ik oorspronkelijk bij overige bedrijfskosten staan bij overige kosten, dat is correct toch?) De facturen en bonnen heb ik allemaal gecontroleerd voor dat ik hier ging posten maar daar zat geen fout (ja echt allemaal...pff) Ik ben dit jaar begonnen (januari) dus begin saldi is dan ook niet van toepassing. De privéonttrekkingen waren 3000 precies en de opnames waren 2000 maar daar kwam dus de KM-vergoeding van "prive-auto zakelijk rijden" bij wat dat dan 2293 maakt.
  8. Het probleem is nu dat de activa en passiva niet overeenkomen. De W&V en de Passiva komen nu wel overeen. Ik snap niet waar het fout gaat en waar ik die 292.72 dan zou moeten optellen/aftrekken/plaatsen. Deze 292.72 staat trouwens ook al op de W&V (293 afgerond). Dat is correct toch? Voor de duidelijkheid heb ik even wat printscreens langs elkaar gezet, hoop dat we er daardoor uitkomen. (hierin heb ik de 292.72 die je noemt nog niet verwerkt.) Alle in- en verkoopfacturen zijn voldaan. Vast weer bedankt voor reactie! (aparte vraag: Ik berekende voorheen het EV door: Passiva - Activa. Dat is dus niet correct?)
  9. @Rik99: Excuus voor het niet vermeld van de foutmelding. Bij deze: Het totaalbedrag bij 'Winstberekening' (€ 6.228) is niet gelijk aan het bedrag bij 'Winstberekening volgens Winst-en-verliesrekening' (€ 5.855). Controleer de bedragen die u eerder in de aangifte voor hebt ingevuld. De cijfers bij de bedragen horen bij de cijfers van de invulveld-benamingen. Ik dacht dat dit zo duidelijker was maar als het overzichtelijker is als ik gewoon het getal vermeld wat ik heb ingevuld bij welk veld dan maak ik graag even een nieuw schematje. De autokosten heb ik berekend door het aantal km bij te houden en dat dan X 0,19 cent te doen. Verder heb ik dit niet overgemaakt of iets dergelijks, alleen genoteerd zeg maar. Wat ik hier verder mee moest doen wist ik voor de aangifte niet maar kon ik ook nergens echt duidelijk vinden. Alleen maar dat deze van de winst afgetrokken mochten worden bij de aangifte inkomstenbelasting. Als ik het goed begrijp bedoel je dus dat ik die KM-vergoeding (292.72) OF moet overmaken naar mijn prive rekening van mijn zakelijke rekening OF op moet schrijven als zijnde een overboeking van mijn prive naar mijn zakelijke rekening (ook al is dat niet daadwerkelijk gebeurd). Met "nog te ontvangen btw" bedoel ik wat ik nog terug moet krijgen aan btw van het 4e kwartaal. Hierbij heb ik het te ontvangen en te betalen bedrag verrekend, waarbij ik dan op 135 euro ontvangen kom. (356.94 moest terug vragen - 221.94 moest ik betalen) EV zou dan dus zijn: 0 ev start + 2000 storting - 3000 opname + winst Waarbij winst dan zou zijn : 7310.34 klanten - 1164.38 Gebruikte voorraad - 292.72 KM vergoeding + 2.54 rente ? = 5855.78 Komt EV op 4855.78 ? @Highio: Bedankt voor het ontvangst! Ik heb aan literatuur met betrekking tot boekhouden 2 boeken gelezen namelijk het "Handboek ZZP Nederland 2017" en het "Handboek ZZP Belastingwijzer 2017". Deze boeken geven een hoop nuttige informatie alleen helpen met het opmaken van de aangifte niet genoeg om het kloppend te krijgen. Ook heb ik op school over boekhouden geleerd maar dit is al een tijd geleden en was ook maar heel basic. Een boekhouder heb ik !nog! niet in de arm geslagen omdat dat naar mijn mening tot nu toe nog niet noodzakelijk was. Stel dat ik er met behulp van dit forum niet uit ga komen dan is dat wat ik ga doen. Alvast heel erg bedankt voor jullie tijd en hulp. Ik hoor graag van jullie.
  10. Beste Higherlevel-leden, Ik ben januari 2017 gestart met mijn eenmansbedrijf. Na een jaar hard leren over ondernemen en genieten van het zelfstandig uitvoeren van mijn werk kom ik uit bij de eerste keer zakelijk aangifte doen van mijn inkomstenbelasting. In eerste instantie dacht ik dat dit moest gaan lukken omdat ik tot nu toe alle obstakels nog heb kunnen leren overkomen door veel onderzoek te doen en vooral door te zetten. De BTW-aangifte was de eerste keer ook pittig maar is uiteindelijk ook gelukt ( mede dankzij jullie allemaal ;) ). Nog bedankt daarvoor! Echter kom ik er nu na veel zwoegen en lezen niet meer uit. Ik snap niet waar het fout gaat. Ik vul al mijn gegevens in maar ik heb het idee dat ik iets mis. Kan iemand hier mij misschien uit de brand helpen ? Hier mijn cijfers uit mijn boekhouding: 1. Opbrengsten klanten 2017 : 7310.34 (excl btw) 2. Inkoop 2017 : 5121,72 (excl btw) (even allemaal samengenomen) (verf, <450 machines, werkkleding, reclame, klimmateriaal, bankkosten) 3. Prive bus zakelijk rijden : 292.72 (1540.65 zakelijke km X 0.19 cent) 4. Rente bankrekening 2017 : 2.54 (0.91 inbegrepen van 4e kwartaal) 5. Restant inkoop (voorraad 31-12) : 3957.34 (excl btw) 6. Btw tegoed 4e kwartaal : 135 (356.94-221.94) 7. Bedrag op de bank (31-12) : 1135.15 8. Eigen vermogen : 5228.4 (3957.34 + 135 + 1135.15 + 0.91) 9. Prive onttrekkingen : 3000 10. Prive stortingen : 2000 Hier dan waar ik alles invul: W-V rekening: 1. bij : Opbrengsten uit leveringen en diensten 2. min 5. bij : Kosten van grond- en hulpstoffen en inkoopprijs van de verkopen 3. bij : Auto- en transportkosten 4. bij : Opbrengsten banktegoeden Bij activa: 5. bij : Voorraden - Boekwaarde einde boekjaar (bij begin boekjaar 0) 6. bij : Vordering omzetbelasting (en dan bij Vordering omzetbelasting dit boekjaar) 7. bij : Liquide middelen Bij passiva: 8. bij : Eigen vermogen Bij Privéonttrekkingen en -stortingen: 9. bij : Privéonttrekkingen in geld 10. bij : Overige privéstortingen Dit alles geeft me de foutmelding die ik na veel voorwerk hoopte niet te krijgen ???. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Alvast heel erg bedankt voor het lezen en ik hoor het graag!

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept