Sjon9999999

Newbee
  • Aantal berichten

    5
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Sjon9999999's trofeeën

  1. Wij beiden maken meubels. Hij is de oorspronkelijke huurder van de ruimte. En ik ben bij hem ingetrokken en maak gebruik van zijn werkplaats en dus ook zijn machines die er in staan (afkortzaag/boor/lassapparaten/zaagtafel). Hiervoor stuurt hij dus die factuur. Zodat ik ook mee betaal aan de kosten. Eigenlijk neem ik langzaam zijn werkplaats over. Ik kom net kijken en hij gaat met een antal jaren met pensioen. Uiteindelijk is het ook de bedoeling dat ik dus het huurcontract van hem overneem. Met nee bedoelde ik dat hij niet gecontroleerd is. En er dus tot nu voor hem geen gevolgen zijn
  2. Het is dezelfde werkvloer Praktijk blijft ook hetzelfde. Ook als ik het machine huur noem veranderd het niks. Maar misschien dat belasting dienst het dan wel anders beoordeeld en hebben wij het de verkeerde naam gegeven door het huur te noemen. "Deelhuur werkplaats --adress-- voor de maand...." Nog niet dat ga ik zeker proberen. Want de werkplaats zitten de machines natuurlijk bij in die hoofdzakelijk van hem zijn...en zonder werkplaast is het een lege ruimte. Ik huur geen lege ruimte. Thnx. Dit is zeker de opllossing voor de nu. Ik hoop dat ik met argument werkplaats/machines ook nog kan gebruiken voor de eerdere facturen
  3. Hey Nedzhibe & Highio, Bedankt voor juliie reactie. Ik maak als het ware gebruik van zijn ruimte (mijn collega). Er is geen appart deel. Dus ik huur denk ik eigenlijk geen onroerend goed? Onze activiteien vinden plaats in dezelfde ruimte. We maken gebruik van dezelfde machines (Een aantal zijn van hem en een aantal van mij) Kan hij mij dan ipv een een huurfactuur een factuur schrijven voor het gebruik van de ruimte(of gebruik machines)? En hier dan wel BTW over rekenen? En mag ik deze dan wel aftrekken? Mvg Sjon
  4. Beste forumleden, Ik deel met een collega een werkplaats. Wij werken beiden onder eigen titel en zo nu en dan delen we een klus en huren wij elkaar in. Het contract van de werkplaats staat op naam van mijn collega. De huur is belast met BTW. Hij stuurt mij daarom elke maand een (deel)huur factuur die ook belast is met BTW. Ik heb ten goede trouw de huur betaald en de BTW afgetrokken van de voorbelasting. Nou kreeg ik kort geleden een controle van de belastingdienst en zij vroeg mij naar het huurcontract wat ik niet heb. Dus komt het er op neer dat ik door het ontbreken van het contract ik onterecht de btw aftrek. En de BTW dus allemaal moet terug betalen. Ook vertelde zei mij dat de hele construcie niet klopt, omdat mijn collega niet voldoet aan het criterium dat hij de ruimte 90% gebruikt voor eigen belastbare praktijken. En hij dus ook al die tijd onterecht de BTW aftrekt. In mijn zoektocht kwam ik dus op dit forum.. https://www.higherlevel.nl/forum/financiering-juridische-en-fiscale-zaken/fiscale-zaken/is-toegestane-onderhuur-bedrijfsruimte-belastbaar-456624 Nou dacht ik het volgende: "Van de “verhuur” van een onroerende zaak is sprake als de eigenaar van een onroerende zaak (de verhuurder of de onderverhuurder) aan een huurder onder bezwarende titel (d.w.z. tegen ontvangst van een vergoeding (huur)) voor een overeengekomen tijdsduur het recht verleent om een (gedeelte van een) onroerende zaak exclusief te gebruiken[1]. Met “exclusief gebruik” wordt bedoeld dat de huurder de onroerende zaak mag gebruiken als ware hij de eigenaar van de zaak en het recht heeft om iedere andere persoon van het genot van dat recht uit te sluiten." Nu is het natuurlijk zo dat ik niet exclusief gebruiksrecht heb. Omdat de diegene wie de ruimte huurt. Mij gebruiksrecht geeft maar ik heb niet het recht om hem ( of een ander person die hij toegang tot de ruimte verschaft) de toegang te ontzeggen. Dus als ik dit als criterium neem ben ik volgens de wet geen huurder van een onroerende zaak. Dan lijkt het mij dat het wordt gezien als een dienstverlening. Dat betekent dat ik in dat geval terrecht de voorbelasting vereken. Ook voldoet de huurder zelf nog aan het 90% criterium, omdat alle ruimte/tijd wordt gebruikt voor diensten waar BTW over gerekend moet worden. Is dit dan een juiste oplossing? De BTW moet ik nu sowieso tergubetalen. Daar kom ik helaas niet onderuit. Wat is nu dan wel een houdbare constructie voor onze situatie? Waarbij wij aan alle regels voldoen. Het zoveel mogelijk de werkelijkheid reflecteert. En wat natuurlijk het voordeligst is. Mvg, Sjon
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.