Iedereen alvast bedankt voor de reacties; Ik heb in één bericht gereageerd om het een beetje overzichtelijk te houden.
Dankjewel!
Uit de gelezen info online (al dan niet betrouwbaar) had ik ook begrepen dat een keuring niet van toepassing is maar wel aangeraden. CE label zou verplicht zijn.
Ik had een typ fout gemaakt, de offerte die ik momenteel heb gekregen was op een bedrag van 1.5 miljoen euro. Maar 1.5 miljoen euro vind ik nog steeds aan de lage kant. Vele appartement blokken bedragen rap +15miljoen euro.
De restrisico's baren mij veel zorgen. Ik weet dat er uiteraard risico's zijn verbonden aan batterijen, maar als die volledig correct worden gebruikt is de kans op een eventuele brand enorm klein. Toch wil ik mij tegen alles indekken. Ik hoor volgende week bij mijn boekhouder onder welke vorm van onderneming ik het beste start. Ik zou niet graag hebben dat ik door de opstart van dit bedrijf mijn privé bezit kan kwijtspelen bij één of andere accident.
Ik maak inderdaad gebruik van onderdelen en componenten die op de europese markt gekocht worden. De batterijen worden voor 90% gebruikt in elektrische longboarden. Deze worden door de personen zelf gebouwd. Als ik het goed begrijp zouden ze hierdoor hun zelfgebouwd longboard moeten laten keuren? Indien dit niet gebeurd is kunnen ze geen aanspraak doen naar mij of het probleem bij mij lag?
Prima! Ik ga hun één van de dagen eens even mailen met de vraag wat ze voor mij kunnen betekenen.
Momenteel als ik mijn verzekering nu zou bevestigen, zonder test certificaat etc een verzekering van 1.5 miljoen kunnen afsluiten.
Dat ik verantwoordelijk ben kan ik 100% begrijpen. Daarom heb ik ook dit topic geopend. Ik wil mij volledig indekken moest er iets gebeuren. Stel dat er iets gebeurd (is nagenoeg nihil, op de manier hoe ik alles momenteel bouw, is de veiligheid vele malen hoger dan goedkope chineese rotzooi) zou ik er geen probleem mee hebben moest mijn bedrijf over de kop gaan. Zolang mijn prive bezittingen van alles gespaard blijven. Het kapitaal dat ik in mijn bedrijf zou steken ben ik bereid om te verliezen.
Ik meld elke vriend voor wie ik iets doe expliciet dat ik niet verantwoordelijk ben op het moment dat het pack bij mij thuis weg gaat.
Ik laat hun ook altijd dit tekstje schriftelijk ondertekenen:
I am a hobbyist, I am NOT a professional battery pack manufacturer or a company, therefore these packs are offered on an as-is basis. With the money you pay, you're essentially buying your own battery cells and asking me to put them together for you on a bespoke basis. By asking me to build you a battery pack you confirm that you realise these packs are NOT built by a professional company, therefore do not necessarily conform to any safety regulations such as the Electrical Equipment (Safety) Regulations 2016.
Denk ik uiteraard niet licht over na, Eigenlijk is het daarmee allemaal begonnen. Een tijd geleden is brand bij mij thuis uitgebroken door een batterij pack. Uiteraard was dit gefabriceerd in China. Gelukkig deed de brandverzekering niet extreem moeilijk en hebben ze een groot deel van de schade betaald. Door dit ongeval ben ik zelf beginnen te denken of zelfbouw niet beter zou zijn. Na veel leeswerk en oefenwerk ben ik instaat om een batterijpack te bouwen dat kwa kwaliteit vele malen hoger ligt dan een chinees pack.
Bij elektrische fietsen is het extreem vaak het geval dat de producten alles uit handen geeft. 90% van alle merken laten hun batterijen extern bouwen bij chineese firma's die er duizenden per dag maken. Beiden partijen willen hun winsten hoog houden. Hierdoor wordt er vaak bij batterijen de extra isolatie achterwegen gelaten omwille van de meerkost en hier door minder winst.