Mart1250

Senior
  • Aantal berichten

    59
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Oegstgeest

Mart1250's trofeeën

  1. Aah zo. Ik begrijp je gedachte. ;) Fijne avond!
  2. Ja dat snap ik inderdaad. Ik wil gewoon de meest logische keuze kiezen. Bedankt voor je zienswijze! :) Wat is hier onduidelijk? Ik kan hier geen gebruik van maken omdat ik geen recht heb op startersaftrek, juist door dat ik geen recht heb op zelfstandigenaftrek omdat ik dit jaar sowieso niet aan het uren criterium voldoe. Bedankt allebei voor de hulp! :) Met vriendelijke groet, Martijn
  3. Meer winst draaien? Nee, ik wil het juist afschrijven (omdat ik denk dat dat de juiste manier is, is het geen investering dan volgens jou?) waardoor ik de aftrek juist spreidt over 5 jaar. Als ik het als kosten opvoer dan drukt dat mijn winst direct. Begrijp ik je wel goed? KIA is niet van toepassing. Inmiddels heeft prinsrachid mijn vraag al bevestigd. :) _____________________________________________ Theoretisch wel ja, maar het zou totaal niet verstandig zijn en bereikt niet het doel wat ik wel bereik door die schijven er in te zetten. Ik denk dat dit ver gezocht is in dit geval. Deze schijven moeten nog worden besteld. Ik wil eigenlijk even wachten tot Black Friday. Oke, dus als algemene naam verwerken als afschrijving en dan bij de omschrijving maar verwijzen naar de desbtreffende factuur & advertentie voor de verantwoording? Zoiets? Helaas kan ik niet willekeurig afschrijven, omdat ik niet aan de voorwaarde voldoe. Uren criterium. In ieder geval dit jaar niet. Ja ik had ergens gelezen dat als het bedrijfsmiddel het begeeft dat je het dan direct mag afschrijven. Ik denk dat ik het nu gewoon als een totaal ga opvoeren straks.
  4. Goedemiddag allemaal, Uiteraard heb ik mijn voorwerk gedaan en de zoekfunctie gebruikt en eveneens op Google gezocht, echter is deze vraag weer zo specifiek dat ik hier niet een bevredigend antwoord op kon vinden. Ik heb een tweedehands server aangeschaft en ben van plan hier twee 'nieuwe' SSD's (hardeschijven) in te plaatsen. Gezamenlijk zijn deze kosten boven de € 450,00. De server zelf kostte echter onder de € 450. Ik weet dat ik over tweedehands spullen ook moet afschrijven als die boven de € 450 is. Nu zie ik deze twee dingen als een gehele investering en wil het ook zo benaderen, echter zijn dit losse aankopen waarvan een op basis van een advertentie (zonder factuur) en een factuur voor de SSD's. Kan ik dit simpelweg los per product (server, en de twee sdd's samen) als afschrijving er in zetten (ook al is het bedrag onder de 450) en er bij de omschrijving bij zetten dat dit samen met de SSD's tot één investering behoort? (hetzelfde doe ik bij de twee sdd's) Dus de server los als afschrijving er inzetten en de twee ssd's (als geheel) als losse afschrijving er in zetten. (per 2 sdd's, niet één afschrijving per ssd uiteraard...) Of is het verplicht dat alles onder één factuur valt en mag je die optel som niet maken? Ik heb wel ergens gelezen, misschien was dat wel op dit forum, dat bij losse computer onderdelen het eindproduct hetgeen is waar het over gaat (en dus die optelsom mag maken), maar dat gaat uit van allemaal nieuwe onderdelen, dat is hier niet het geval. Met vriendelijke groet, Martijn
  5. Bedankt. Wel vreemd dat er nergens wordt verteld dat je de btw kan terug krijgen via die dienstverlener. Aah ok, in dat geval zou ik er wel een opmerking bij moeten zetten om vragen te voorkomen. Echter, heb ik nieuws! Ik krijg binnenkort de BTW terug en een 'geupdated' factuur! Als dit nou hetzelfde order-id is, maakt dat dan nog uit? (ben even aan het vooruit denken) In principe kan ik nu gewoon de methode gebruiken die Rik, heeft verteld:
  6. Aha, interessant! Deze onthoudt ik! Dan moet ik wel even kijken hoe ik dat ga doen binnen e-boekhouden, mocht ik geen nieuwe factuur ontvangen. Standaard als ik een factuur inboek gaat dat ook automatisch naar de voorbelasting. Bedankt!
  7. Top! Bedankt voor je bevestiging en al je moeite! Ik laat nog wel even weten hoe het afloopt met Fastspring. Fijne dag nog!
  8. Dat dus ja. Ik ga het gewoon doen zoals jij zei, maar eerst maar eens wachten op een reactie van Fastspring... Tot op heden nog niks gehoord. Deze uitleg van mij (op basis van die van jou) klopt neem ik aan? Ik vraag nu wellicht naar de bekende weg, maar ik denk maar: better safe than sorry.
  9. Ik ben even wezen zoeken en vondt dit topic: En daar zegt 'Roel J' het volgende: Dit gaat dan wel over btw verlegging binnen Nederland, volgens mij. Dus of dit op gaat voor de EU weet ik niet. Edit: Ik ben met een reactie bezig prinsrachid. Daar ben ik het dan niet mee eens, dat blijkt niet uit wat de belastingdienst zegt. Ik weet dat ik dit bekijk vanuit Fastspring hoor, daar gaat het juist om, Fastspring had die btw naar mij moeten verleggen, alleen omdat ik geen btw nummer kon opgeven (wiens schuld het is doet er even niet toe) is dat niet gebeurt.
  10. Als het zo is zoals jij zegt, waarom spreekt Fastspring dit dan zelf tegen? Er is niet voor niets de mogelijkheid je btw terug te krijgen. Er wordt heel duidelijk benadrukt dat het om particulieren gaat, dat volgt ook uit dit stuk: en zoals eerder gezegd: en in het keuze formulier: Edit: Toch gelukt. Moet ik dit dan zomaar naast mij neerleggen volgens jou?
  11. Aah, in feiten boek je dan slechts het nieuwe factuur in en verrekent dit met het bankafschrift van het OUDE factuur (MET btw) en het bankafschrift van de btw terugstorting. Ik heb dan geen creditnota nodig in feiten. Begrijp ik je zo goed? Dan snap ik het. Dan is het gewoon zaak dat ik dat nieuwe factuur krijg en dan is het klaar. En dan uiteraard even het oude factuur van commentaar voorzien. Edit: 'nieuwe' vervangen door 'oude' en 'zonder' naar 'met'. Het moest precies andersom.
  12. Ik denk dat dat verplicht is, nu doe ik dat ook al met een andere digitale dienst. Zoals ik het lees mag dat niet omdat er expliciet gesproken wordt over particulieren. Nog even een vraag: Als ik straks dat nieuwe factuur inboek en het afschrift incl.btw er mee vereken dan blijft er dat btw bedrag over maar dan negatief. Als ik geen creditnota krijg van fastspring, moest ik dan netalsof doen dat ik wel dat creditfactuur gehad heb? Alleen dan kan ik de openpost selecteren waar het omgaat. Dat gaat niet als ik een 'geld ontvangen' boeking doe, dan kan ik alleen maar een tegenrekening kiezen.
  13. Dat gebeurt inderdaad allemaal al automatisch met e-boekhouden. Bedankt voor je toelichting. Tja, dan weet ik het ook niet meer. Dat zou betekenen dat een ander bedrijf waar ik maandelijks een digitale dienst van afneem ook onterecht het naar mij verlegt. (het elektronische product waar het in dit topic over gaat is slechts eenmalig, gewoon een download) Even vanuit het oogpunt van Fastspring: De MOSS pagina van de belastingdienst lijkt te suggereren dat het alleen om particulieren gaat, terwijl in de eerste quote hieronder staat dat het niet uitmaakt: WACHT, ik snap het alweer. Die MOSS geldt alleen voor particulieren! Fastspring kan hier helemaal geen gebruik van maken. Dat het in beiden gevallen belast is in het land van de afnemer, klopt wel natuurlijk! Subtiel verschil, maar zorgt snel voor verwarring. :P Immers, ik betaal gewoon Nederlandse BTW over de verlegde digitale diensten. Die MOSS is hier dus niet aan de orde.
  14. Ik dacht dat ik dit gewoon boek met btw code: 'levering/diensten binnen EU 0%' Dat is die 4b. Waarom wordt er niks op hoog BTW geboekt? Het is toch dat dit geboekt wordt op zowel hoog BTW als voorbelasting. Dus per saldo € 0. Verder begrijp ik je volledig! Morgen reageer ik op een eventuele reactie. Bedankt voor al je hulp!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.