Jump to content

Mart1250

Junior
  • Content Count

    17
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • You are:
    ondernemer
  • What age group do you belong to?
    19-24
  • You are primarily interested in:
    juridische en fiscale zaken
    Financiën / administratie en credit management

Company info

  • Location
    Oegstgeest
  1. Alle 4 de facturen zijn via mijn persoonlijke paypal gegaan. Vanaf nu van mijn zakelijke paypal. Dit is zoals eerder aangegeven vrij normaal in de aanloopfasen, net als dat je ook nog geen zakelijke rekening had voordat je begon. Met vriendelijke groet, Mart
  2. Ik volg je niet. Dienstverlener? Je bedoelt als mijn bedrijf wordt overgenomen? Variabele werkwijzen? Wat is er variabel aan mijn werkwijzen? Het enigste dat variabel is geweest is dat ik 4 facturen met mijn privé rekening heb betaald als consument. Vanaf nu is dat anders. Waarom dat bedrijf in dollars factureert weet ik ook niet, waarschijnlijk omdat hun afzetmarkt vooral in de US ligt. Mart
  3. Bedankt Roel! Ja, daar zit wat in... Niet aangedacht. Ik maak gewoon een nieuwe rekening aan en eventuele verschillen die op mijn bankrekening ontstaan boek ik op een 'koers verschil' rekening. Ik maak er direct een aan! 🙂 Voor de koersverschillen die er zijn voor de betalingen die via mijn privé rekening zijn gegaan hoef ik dit toch niet te registreren? Als ik dat nu wel zou doen dan ontstaat er met opzet een verschil. Misschien nogal evidente vragen allemaal, ik begrijp dat veel van jullie jaren ervaring hebben, maar begrijp aub dat al het begin moeilijk is en dat het vaak in de details zit... Als je eenmaal in de flow zit dat gaat het wel, verwacht ik... Bedankt voor je waardevolle reacties! Met vriendelijke groet, Mart
  4. Beste Highio, Bedankt voor je bericht! Ik zie nu dat e-boekhouden een import functie heeft voor PayPal. Het zou een optie kunnen zijn, maar het punt is dat ik formeel volgens de belastingdienst de leveringsdata/factuurdatum moet aanhouden. Dan kan paypal wel een koers hanteren, maar als dat niet geldt... Wat moet je dan? Dit is even de hoofdvraag. Ik weet niet hoe jij daar tegen aankijkt? Mijn huidige 4 facturen werden via mijn privé account voldaan, vanaf nu via een zakelijk account. Edit: Wat heeft dat met mijn boekhoudkundige kennis te maken? Ja ik ben een rookie, maar ik lees gewoon de regels zoals de belastingdienst die vermeldt en als iets in de praktijk toch anders gaat (of getolereerd wordt), hoe moet ik dat dan weten? Met vriendelijke groet, Mart
  5. Kon m'n tekst niet meer aanpassen: Ik heb het hier over de factuurdatum, maar ik bedoel eigenlijk de leveringsdata, dat is immers wat ik moet aanhouden straks. De factuurdatum geldt alleen voor m'n huidige 4 facturen.
  6. Goedemiddag, Dit specifieke avontuur is helaas toch nog niet voorbij... Zoals hierboven is te lezen heb ik de wisselkoers aangehouden die geldt op de dag van de factuurdatum. Nu vraag ik mij iets af: De betalingen die ik verricht (dit gaat via PayPal en wordt vervolgens van mijn bankrekening afgeschreven) verschillen elke maand enkele centen (+- 0,15 cent). Nu heb ik dus de wisselkoers aangehouden die de ECB geeft, (sommige data waren niet beschikbaar dus nam ik de dag daarvoor). Met de huidige 4 facturen is dat geen probleem omdat ik deze via mijn privé rekening heb betaald en deze kan wegboeken, alleen bij de aanstaande facturen gaat dit via mijn zakelijke rekening en zie ik het gebeuren dat er verschillen ontstaan met mijn boekhouding en mijn zakelijke rekening doordat ik de wisselkoers van de factuurdatum aanhoudt, de rekening wordt immers niet direct op de factuurdatum voldaan en sterker nog, het bedrag wordt nog later pas afgeschreven van mijn bankrekening door PayPal. Ik zie nu dat bij de betaling een wisselkoers is gehanteerd door PayPal, eigenlijk mijn simpele vraag kan ik de koers die PayPal hanteert aanhouden? Het wordt wel ingewikkeld zo, want formeel moet ik de leveringsdata straks aanhouden... Maarja, je wilt ook geen verschillen met je rekening... Als dit kan, dan zal ik dat ook maar aanpassen bij m'n huidige 4 facturen. Met vriendelijke groet, Mart
  7. Beste Roel, Bedankt, die bevestiging zocht ik! Bedankt iedereen voor de hulp en het meedenken! Met vriendelijke groet, Mart
  8. Beste Cosara, Het zou kunnen dat ik er erg moeilijk over doe ;), maar ik wil het wel later kunnen verantwoorden, ongeacht de kleine fluctuatie. Begrijp ik uit je post dat je het met me eens bent dat dit geen intracommunautaire dienst is? (op dit moment) Dan zal ik de factuurdatum hanteren. Met vriendelijke groet, Mart
  9. Goedemiddag, Nu zit ik nog met een klein dilemma. Ik moet de factuur omrekenen naar euro's, maar het hangt af van wat voor soort dienst het is welke koers-datum ik moet kiezen. Indien het een intracommunautaire dienst is dan dien ik de koers te hanteren die geldt op het moment dat de dienst werd geleverd, de factuurdatum en leveringsdatum is niet hetzelfde, ik krijg altijd ongeveer 5 dagen van te voren een factuur toegestuurd. Als het geen intracommunautaire dienst is dan (kan) ik de koers hanteren die geldt op de factuurdatum. De vraag is nu, welke datum moet ik nu hanteren? Ik denk dat ik het op dit moment niet als een Intracommunautaire dienst kan classificeren, immers ik had nog geen btw-nummer. Is het dan juist om de factuurdatum aan te houden? Met vriendelijke groet, Mart
  10. Beste Roel J, Bedankt voor je uitgebreide reactie! Je hebt me gerustgesteld, ik zal ze gewoon in mijn boekhouding opnemen met 21% BTW. Het maakt hier dus niet uit of een buitenlands bedrijf mij dat in rekening brengt. Ik moet wel even zeggen dat ik het BTW nummer al had op de 15é en het factuur gegenereerd werd op de 17é. En ik dit pas toevoegde op de 19é... Waarschijnlijk maak ik me onnodig druk... Met vriendelijke groet, Mart
  11. Ik denk niet dat er op mijn huidige twee vragen nog een antwoord komt, ik wil daarom een andere gerelateerde vraag stellen, misschien nogal basaal, maar ik zoek toch even de bevestiging. In principe kan ik deze 4 facturen toch buiten mijn boekhouding houden? (wel houdt ik ze binnen mijn administratie). Ik vraag dus ook geen btw terug. Of maak ik hier een grote fout? Met vriendelijke groet, Mart
  12. Ja (de betaling van de BTW), normaal gesproken wel, via 4b, als de BTW van het factuur over April naar mij verlegd zou zijn. Alleen is April met BTW (dus niet verlegd, om de reden vermeld in de beginpost). Daarnaast heb ik dus nog 3 facturen van het eerste kwartaal die ik als consument betaald heb, met btw.
  13. Goedemorgen, De vraag die ik hieronder stel heb ik ook via de klantenservice van e-boekhouden gesteld, alleen zij konden alleen technische vragen over e-boekhouden beantwoorden. Daarom probeer ik het hier. 🙂 Ik neem een digitale dienst af bij een Engels bedrijf, hierover heb ik wat vragen over de BTW. Het is even belangrijk om onderscheid te maken tussen de verschillende facturen waarover het gaat: Ik heb drie facturen van de eerste 3 maanden van dit jaar(Jan, Feb, Maart): Deze heb ik betaald via mijn prive rekening(ik weet inmiddels hoe ik dit correct verwerk). Op deze factuur is WEL BTW in rekening gebracht (uitgedrukt in dollars, ook staat het voor het gemak in GBP), omdat ik nog consument was op dat moment. Ook is dit Nederlandse BTW (21%) omdat dit bedrijf mij een digitale dienst levert. Vraag 1: Kan ik deze BTW (weer omgerekend naar euro's) die dat Engelse bedrijf bij mij in rekening heeft gebracht terugvragen via de normale voorbelasting? Dit bedrijf betaald het immers weer, waarschijnlijk via de MOSS regeling weer aan Nederland. Dan heb ik nog één factuur van April: Hier is door samenloop van omstandigheden TOCH BTW in rekening gebracht, terwijl ik wel al een BTW-Nummer had. Het factuur was al gegenereerd voordat ik mijn BTW-nummer had toegevoegd, waardoor er toch VAT in rekening werdt gebracht. Vraag 2: Hoe ga ik dit correct verwerken, hier is per abuis toch BTW aan mij in rekening gebracht, terwijl dit eigenlijk naar mij verlegd had moeten worden. Kan ik deze alsnog terugvragen via de voorbelasting? Indien dit niet het geval is hoe verwerk ik dit dan correct (binnen e-boekhouden)? Opmerking: Omdat ik in april begonnen ben kan ik van het eerste kwartaal nog terugvragen (in het tweede kwartaal). Onder het mom van aanloopkosten. Bedankt voor het meedenken! 🙂 Met vriendelijke groet, Mart
  14. Fijn om te weten! Ik heb vrijdag een afspraak om een zakelijke rekening te openen, dus zodra dit allemaal geregeld is zal ik dat ook alvast doorgeven. Zo is dat. 😉 Mart1250

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept