Jump to content

Fairyland

Junior
  • Content Count

    15
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3

Personal info

  • How did you find us:
    zoekmachine
  • Country
    Nederland
  • First name
    Ronald
  • Last name
    Hage
  • Company or organization name
    Fairyland
  • Email
    info@fairyland.nl
  • Website address

Register

  • You are:
    ondernemer
  • What age group do you belong to?
    46-50
  • You are primarily interested in:
    juridische en fiscale zaken

Company info

  • Location
    Helmond

Vision

  • I'm looking for people who
    Kunnen helpen met juridische kwestie
  1. Ok, ben weer even terug ... ik heb nu uiteindelijk over de eerste 4 jaar ca 75% van het bedrag ontvangen. (laatste jaar ga ik nu ook over touwtrekken). Ik heb ook een berekening gekregen van de verhuurder + kopieen van water, gas en licht maatschappijen. De berekening is verdeeld in ons deel en deel van de bovenbuurvrouw. Allemaal netjes opgemaakt... maar 25% minder ontvangen dan ik had verwacht dus eens even goed naar die berekening gekeken. Puntje 1, de berekening begint bij meterstanden van februari 2014, ik heb 2 juni 2014 de sleutel pas gekregen... verschil: ca € 450,00 Puntje 2, Ieder jaar waterschapsbelasting aan mij doorberekend (en alleen 100% aan mij terwijl ik ca 45% van water verbruik, bovenbuurvrouw 55%). Wat ik zoiezo al tegenkom op internet is dat waterschapsbelasting niet mag worden doorbelast in de stook of servicekosten, behalve als dat specifiek is overeen gekomen, en dat is het niet. Mijn bovenbuurvrouw vertelde dat zij 2 dagen voor mij een berekening heeft ontvangen, waar wel een verdeelsleutel is toegepast voor de waterschapsbelasting, maar ze protesteerde. Dus toen heeft verhuurder haar deel er bij mij op gezet. (zij moest bijbetalen dus verhuurder reageerde vrij snel) Wat vooral opvalt is dat de bedragen ieder jaar op de cent nauwkeurig hetzelfde zijn, terwijl waterschapsbelasting normaal gesproken ieder jaar omhoog gaat. En ik heb geen kopieen van die fakturen ontvangen. Ik heb direct hierop gereageerd en duidelijk aangegeven welke punten in zijn berekening niet klopte. De verhuurder doet geen enkele moeite om hier naar te kijken. De sleuteloverdracht heeft hij uitgesteld omdat hij op het afgesproken tijdstip plotseling een andere afspraak had en hij vind dat de muren niet "glad" genoeg zijn en wij deze eerst glad moeten maken. (waren 5 jaar geleden ook niet glad, hebben wij foto's van) Het lijkt erop dat hij dat belangrijker vind dan de afrekening die hij al 5 jaar verzuimt heeft) Uiteindelijk heb ik 1 juni maar een aangetekende brief gestuurd, hij was niet thuis zegt hij, dus brief ligt nu nog op PostNL punt. Ik heb nu al 2x aangegeven waar de brief ligt met welk pakketnummer hij het op kan halen. Maar nog steeds heeft hij het niet opgehaald en sinds afgelopen weekend krijg ik op geen enkele manier nog kontakt met hem. Kan ik het zo zien dat hij bewust die cijfers heeft toegevoegd zodat hij minder terug hoefde te betalen aan mij? Dan zou dit een vorm van fraude zijn. Totale achterstand komt nu op € 950,00. Te weinig om hier een advocaat op te zetten. (voor 5e en laatste jaar komt heb ik ook ca € 1000,00 teveel betaald, maar daar is hij nog niet te laat mee dus daar kan ik op dit moment nog niet veel mee doen) Wat zou ik nog kunnen doen, kan ik dit als fraude zien en aangifte doen?
  2. Ik heb bankgarantie, dus het document van de (ING) bank. Bij het contract is een copy van 7:290bw van 2012 toegevoegd, hierin staat bankgarantie vanaf 6 maanden na beindiging van het contract kan worden opgezegt. En dat is wel een beetje vaag, omdat het om een huurgarantie gaat heeft de bank ook geen einddatum ingevuld. 2 weken geleden heb ik wel een kosteloos inleidend gesprek gehad met een advocaat, die vertelde al dat er in het wetboek hierin een beetje tekort schiet voor bedrijven. Er staat wel in wanneer een afrekening etc moet plaatsvinden, maar niet wat de sancties zijn als een verhuurder zich er niet aan houdt. En bij de borg of bankgarantie is ook niet in de wet opgenomen hoelang een verhuurder het maximaal mag vasthouden.
  3. Ik heb een excel sheet met berekening ontvangen en originele afrekeningen van Nuon en watermaatschappij. Ik heb hier wel fouten uitgehaald, begin stand klopt niet, deze heb ik zwart op wit op papier. Hier ga ik hem nog over aanspreken en ook over de waterschapsbelasting, dit is inderdaad niet opgenomen in het contract en ook nooit overleg over geweest. Wat ook opvalt is dat hij meterstanden van de tussenmeters blijkt te hebben terwijl deze meter in ons pand zit... blijkbaar zonder toestemming ons pand binnen geweest, ik heb die standen nooit doorgegeven. Wat de BTW betreft is het wat lastig. Een verhuurder mag BTW in rekening brengen op het voorschot, maar omdat ik niet echt een uitgeplitste afrekening krijg is dat voor mij moeilijk terug te vragen. Ik zal proberen hier meer informatie over in te winnen. Ik heb in ieder geval een groot deel van de eerste 4 jaar terug, nu nog een stukje verekening ivm foute beginstand en waterschaps belasting. Het 5e jaar zal na 31 mei pas verekend worden. (eens kijken hoe lang dat gaat duren). Verder hopen dat hij zo sportief is niet naar onnodige onregelmatigheden in het pand te zoeken om de bankgarantie aan te kunnen spreken.
  4. Vandaag eindelijk een afrekening ontvangen en bericht dat het verschil is overgemaakt. In de afrekening merk ik op dat er ieder jaar Waterschapsbelasting is doorberekend, mag dat wel? Dit betaal ik namelijk zelf het huurdersdeel ook al aan de gemeente/provincie.
  5. Ja klopt Benm, ik denk dat het totaalbedrag deels lager is en dat daarnaast de bovenbuurvrouw te weinig betaald, ze betaald € 140,00. Dat is ook al Jaren lang zo, ook zij heeft nooit een specificatie gekregen, ze vond die € 140,00 best zo. Ze zit er al meer dan 10 jaar, dus dat zou best wel eens hoger zijn geworden. De ruimte is onder een puntdak zonder zolder, dus gigantisch hoog. Lekker veel stoken dus. Maar het is inderdaad vreemd dat hij geen duidelijk antwoord wil geven, hij kan heel simpel een copy van de maandafschrift maken waarbij hij de rest zwart maakt en alleen Nuon en maandbedrag laat zien, dat zou dan rond de € 390,00 moeten zijn. Dan laat hij zien dat hij niet bewust is van een onjuiste verdeling. Met iedere keer vooruit schuiven verwacht hij misschien dat ik het (weer) vergeet.
  6. De verhuurder is wel particulier, maar zelf ook ondernemer. Heel vroeger heeft hij zelf ook in het pand gezeten en later verhuist naar een andere stad. De gemeentelijke heffingen etc. betaal ik zelf, hier krijg ik van de gemeente een rekening van. Voor stookkosten heeft hij alleen gas en licht vermeld, zelfs water heeft hij niet benoemd, maar heb ik in zijn voordeel ook nog meegerekend, maar dat ga ik er nu ook afhalen als ik het juridisch ga aanpakken.
  7. Nee, volgens zijn mail gas en Elektra en ik heb voor het gemak water er ook bij gerekend (in zijn voordeel dus, als ie echt moeilijk blijft doen haal ik die eraf, krijg ik nog 600 euro extra van hem). Ik heb begin en eindstanden en aan de hand van de gemiddelden die op internet te vinden zijn berekend. Daarnaast nog eens de prijs die ik zelf thuis betaal erop los gelaten. Inclusief btw, netwerkkosten, energie belasting, procaria rechten etc... de hele mikmak. Op proef op de som ook nog bij 3 energie maatschappijen geinformeerd wat mijn maandtarief zou zijn aan de hand van ons verbruik gedeeld door 5 (jaar). deze liggen tussen de € 146 en € 159 per maand voor gas en licht. Water is ca 10 euro (ervaring van een ouder en mijn nieuwe winkelpand). Geijkt weet ik niet, wel verzegeld. Het zijn officiele meters die door normaal door de netbeheerder worden aangesloten. Ik ga morgen Nuon bellen of ze me de jaarafrekeningen willen verstrekken, ik denk het niet, maar misschien vertellen ze me welke weg ik moet bewandelen om deze toch te krijgen.
  8. Dit heb ik inmiddels al gedaan Highio. Maar ik weet dat het laks is en dat is al diverse keren naar voren gekomen en ik vertel nu voor de 3e keer dat wij er vanuit gingen dat het bedrag klopte aangezien de vorige huurders dit ook betaalden. En het klopt dat de energieprijzen zijn gestegen afgelopen jaren, maar de led lampen zijn veel goedkoper geworden dus bij elkaar opgeteld blijft de energierekening ongeveer gelijk, dat is bij mij thuis ook het geval, ik betaal zelf al jaren hetzelfde tarief.
  9. Inmiddels contact gehad met de eigenaar... maar blijft volhouden dat het voorschot bedrag klopt als hij het vergelijkt met de eindafrekening die hij van de energie maatschappij krijgt. Hij wil alles na 31 mei pas afhandelen (einde contract datum). We delen het pand overigens met bovenburen, wij hebben een aparte tussenmeter) Zonder eindafrekeningen kan ik niet zoveel met bij jurist en de verhuurder vertikt het om ze nu al te geven. Is dat opeisbaar? Of zou een energiemaatschappij deze ook verstrekken aan de niet-eigenaar?
  10. De bankgarantie B is meestal 3x huur H, in dit geval ook. (gebasserd op de 3x huurprijs van 2014) Ik ben inderdaad bang dat ik B niet snel terugkrijg. Voor "huur"-garantie van de bank is namelijk geen einddatum. en in 7:290BW staat dat de verhuurder het vanaf 6 maanden na verstrijken van het contract de bankgarantie op kan zeggen... ik heb in andere forums mensen gevonden die al jaren op die afwikkelingen wachten aangezien er in de wet en bij de bank dus blijkbaar geen eindtermijn op zit.
  11. Mmm.. Cosara, daar zeg je wat... In het contract zelf staat zelfs bij servicekosten: n.v.t., er staat ook niet vermeld dat ik zelf de nutsvoorzieningen moet verzorgen. Heb contract is door beide getekend en een aantal dagen daarna heb ik het mailtje pas gekregen. Echter.... het contract zelf bestaat uit 5 paginas die ieder door beide artijen zijn ondertekend, achter het contract zit een copy van artikel 7:290BW, deze is verder niet ondertekend. Hierin staat bij punt 19.1 wel vemeld dat ik voor de nutsvoorzieningen moet zorgen OF dat er is bepaalde dat de verhuurder dit regeld, indien door beide partijen overeengekomen (19.3). Maar hoe bindend is dat laatste stuk? We zijn tijdens tekenen niets overeen gekomen hierover. (ik was er zelf vanuit gegaan dat ik dat zelf moest regelen, dit had ik in een eerder winkelpand ook zelf geregeld). Een jurist die hier iets over kan zeggen?
  12. In het contract staat niks over een voorschot vermeld, ook geen servicekosten. Dit kreeg ik in een mailtje. Ik wist ook wel dat het niet exact 250,- zou zijn, ik was er vanuit gegaan dat het rond dat bedrag zou liggen. Dit is wat de vorige huurder ook betaalde, deze heeft er blijkbaar ook nooit werk van gemaakt. Het is een particuliere verhuurder en bij aanvang ging alles gewoon in goed overleg en vertrouwen. Maar wat in het verleden is gebeurd is gebeurd en kan ik niet meer veranderen. Het gaat erom dat ik nu een oplossing zoek voor dit probleem. Ik zat er zelf ook aan te denken de laatste maand huur niet te betalen, echter is er ook nog een bankgarantie waar hij dan aanspraak op kan maken. Het schijnt dat de bank niet checkt of een aanspraak rechtvaardig is, die betaald gewoon uit.
  13. Bij aanvang van het contract heb ik een mailtje gekregen van de verhuurder met de vraag om ook maandelijks € 250,00 voorschot stookkosten over te maken voor gas en Elektra. Ik zou daar ieder jaar februari een specificatie van krijgen. Dat is nooit gebeurd. Ik was er eerlijk gezegt vanuit gegaan dat dit klopte, het was gebasseerd op de vorige huurder. Omdat de kosten in mijn nieuwe winkelpand een stuk lager zijn ben ik het eens gaan nachecken. Ik heb ook bij 3 maatschappijen opgevraagd wat het maandtarief zou zijn met de mijn werkelijke verbruik. Deze lagen tussen de € 146,00 en € 159,00. dus mijn berekening lijkt juist te zijn. De afspraak aan het begin van de periode staat dus in mijn mail (heb ik nog uitgeprint bewaard).
  14. Ik zit met het volgende probleem: 31 mei loopt mijn contract af van het winkelpand dat ik 5 jaar heb gehuurd. Ik betaal naast de huur een een voorschot stookkosten van € 250,- per maand. Ik zou ieder jaar februari een afrekening krijgen, maar dit heb ik nooit gekregen. Aangezien ik er altijd vanuit ben gegaan dat dit zou kloppen heb ik hier nooit meer bij stil gestaan. Ik heb afgelopen jaar een ander winkelpand gehuurd waar ik komende maand naartoe zal verhuizen. Ik moet hier de nustvoorzieningen zelf regelen en betaal hiervoor € 150,- per maand voor een soortgelijk pand. Omdat dit een verschil van 100 euro is heb ik de huidige verhuurder afgelopen November alsnog om een specificatie gevraagd, deze zou ik in februari dit jaar krijgen en die € 250,- zou volgens de verhuurder juist zijn. Ook begin dit jaar heb ik wederom geen specificatie ontvangen. Nu het einde van de huurtermijn nadert heb ik toch de begin meterstanden kunnen achterhalen en de huidige meterstanden opgenomen, hieruit blijkt dat ik (aan de hand van de huidige gas/electro prijzen incl btw, netwerkkosten en belasting) € 9450,- heb verbruikt en in 60 maanden € 15000,- heb betaald. (dus € 5550,- teveel betaald) Ik heb de verhuurder hierover een mail gestuurd, maar heb na een week nog geen antwoord ontvangen. Aangezien de tijd dringt en ik 1 mei nog 1x een huur van € 2750,00 incl btw moet overmaken wil ik toch van te voren uitzoeken wat ik kan doen als de verhuurder niks laat horen of het afwijst. Mag ik de verhuurder een aangetekende ingebreke stelling sturen en zelf dit met de huur verrekenen of is er iets anders wat ik kan doen? Ik heb namelijk ook nog een bankgarantie, het kan zijn dat de verhuurder dit gaat gebruikten als ik de huur niet betaald. Heeft iemand advies hierin?

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept