Jump to content

webbouwer

Junior
  • Content Count

    7
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • How did you find us:
    zoekmachine
  • Country
    Nederland
  • First name
    W.
  • Last name
    Bouwer
  • Email
    webbouwer@mail.com

Register

  • You are:
    ondernemer
  • What age group do you belong to?
    36-40
  • You are primarily interested in:
    juridische en fiscale zaken

Company info

  • Location
    Oldenzaal

Vision

  • I'm looking for people who
    can answer legal questions
  1. @henkh Dat is wellicht de volgende stap, maar ik wil dan wel zwart op wit hebben dat ik niet aansprakelijk ben voor niet naar verwachting functionerende software (of hoe hij dat ook zal geen omschrijven)
  2. Omdat ik graag het project wil afronden, hoe dat ook moge gebeuren. Maar vooralsnog lijkt afwachten inderdaad de enige optie... Maar hoezo irriteer ik mijn klant als ik betaald wil krijgen voor meerwerk dat gewoon is afgesproken? Al bijna 6 maanden.
  3. Ik heb al 6x om die gegevens gevraagd, letterlijk gezegd: "het wachten is op jou, dan kun je de software in gebruik nemen". Als ik het voor hem doe, kost het hem zelfs niets. Ik weet niet hoe ik deze klant nog kan overtuigen om de volgende stap te zetten.
  4. @Twabla: ik kan de software niet gebruiksklaar afleveren, omdat ik niet de juiste gegevens heb, hoewel ik daar meerdere malen om gevraagd heb. Het toevoegen van de gegevens is nog geen uur werk, schat ik....
  5. Bedankt! De klant heeft 1 factuur voor meerwerk nog niet betaald en er komt nog een factuur voor de laatste termijn. Orde van grootte = nog geen 700 euro samen...
  6. Ik bedoel met 'klaar' dat de werking van de software zodanig is als overeengekomen. Inhoudelijk gezien is deze nog niet klaar, maar die actie ligt niet bij mij.
  7. In januari 2018 heb ik een programmeeropdracht aangenomen, waarbij overeengekomen werd dat betaling in termijnen plaats zou vinden. De eerste ruwe versie van deze software was in mei 2018 beschikbaar. De klant had wensen m.b.t. de user interface, dus die is aangepast en (gratis) iets uitgebreid. Afgesproken was dat de software een onderhoudsmodule zou bevatten, zodat de klant altijd zelf instellingen en inhoud aan kan passen. In juli 2018 heb ik aangegeven dat de software klaar was voor gebruik, maar dat de inhoud incompleet was en de rekenregels onjuist. Klant heeft een deelfactuur betaald. Ik heb hem geadviseerd de software pas in gebruik te nemen zodra alle inhoud correct was, om te voorkomen dat er anders allerlei credittransacties moesten plaatsvinden, omdat de berekeningen verkeerde uitkomsten zouden geven. De klant heeft toen (telefonisch) toegezegd de benodigde aanpassingen te gaan doen (via de onderhoudsmodule). Een maand later kreeg ik een mail waarom het allemaal zo lang moet duren voordat de software in gebruik genomen kon worden. Ik heb de klant gewezen op ons telefoongesprek en dat het initiatief aan zijn kant lag. Klant heeft daar niet op gereageerd. Vanaf dat moment heb ik laten weten communicatie alleen nog per e-mail plaats te laten vinden om misverstanden mbt afspraken te voorkomen. Weer een maand (!) later krijg ik een e-mail met excuses voor de verlate reactie en de vraag wat er allemaal nog moet gebeuren om de software in gebruik te nemen. Wederom referereerde ik aan de eerder gemaakte afspraak over het toevoegen van de juiste rekenregels. Met veel pijn en moeite weet ik hem zover te krijgen een tweede deelfactuur te betalen. Het blijft daarop weer een maand stil. Vervolgens krijg ik een mail "dat het allemaal veel te lang duurt" en dat "het tijd wordt om knopen door te haken", want anders "ga ik uitkijken naar een andere programmeur". Wederom heb ik aangegeven dat de software wat mij betreft helemaal klaar was, maar inhoudelijk incompleet. Ik heb geprobeerd duidelijk te maken dat de vertraging niet bij mij heeft gelegen, maar dat een andere programmeur inschakelen wat mij betreft een prima idee was. Eind november krijg ik weer een mail die begint met excuses voor de vertraging die "zeker niet aan jou heeft gelegen". Klant geeft aan geen tijd te willen vrijmaken om de inhoud zelf te completeren en vraagt wat de kosten zijn als ik dat voor hem zou doen. Ik geef aan wat dat kost en dat wordt per ommegaande geakkoordeerd. Uiteraard alles per e-mail..... De klant levert de inhoud en de rekenregels aan, maar.... niet allemaal. Zo'n 80% voer ik meteen door, stuur hem vervolgens een factuur en vertel daarbij dat het toevoegen van de overige 20% van regels uiteraard voor mijn rekening is, zodra hij deze aanlevert. Wederom stilte... Na 2 maanden heb ik een betalingsherinnering gestuurd. Helaas zonder reactie. Een maand later heb ik nog een herinnering gestuurd met het verzoek om te betalen omdat ik anders de vordering uit handen moet geven. Ik krijg daarop een boze e-mail terug (mail werkt dus gelukkig wel!) met het verwijt "dat al die extra's niet waren afgesproken", hoewel hij deze zelf per e-mail heeft goedgekeurd. Als ik de vordering uit handen zou geven, zou hij naar de rechter stappen en mij in gebreke stellen, omdat ik de software niet op tijd geleverd zou hebben en ik zou ook aansprakelijk zijn voor de kosten van een nieuwe programmeur (waar hij nog steeds niet naar op zoek was gegaan), inkomstenderving etc. etc. Er wordt niet gerept over het feit dat de betalingen al maanden op zich laten wachten. Ik herinner hem er nogmaals aan dat ik al die tijd op zijn input heb gewacht om de software in gebruik te kunnen nemen, want zoals ik al meerdere malen heb aangegeven: de software is klaar! Ik geef hem daarbij 2 opties: 1) hij neemt de software in gebruik, maar neemt zelf verantwoordelijkheid voor de foute inhoud en de logistieke afhandelingen die daarbij komen kijken. En hij besteedt verdere uitbreidingen uit aan een nieuwe programmeur (die de volledige broncode van mij krijgt). Ik blijf uiteraard wel beschikbaar voor het (gratis) oplossen van bugs en beantwoorden van vragen van die nieuwe programmeur. 2) we beeindigen het project en ik crediteer hem voor het volledige betaalde bedrag en scheld de niet betaalde vorderingen kwijt, m.a.w. het kost hem niets. Weliswaar een verliespost aan mijn kant, maar die heb ik er in dit stadium graag voor over. Uiteraard.... tot op heden (alweer een paar weken) geen reactie. Mijn vraag (sorry voor het lange verhaal) is nu: kan IK rechtsmatig eenzijdig de samenwerking beeindigen? Hij is qua betalingen toch duidelijk in gebreke gebleven EN heeft meermaals toegegeven zelf voor de vertraging te hebben gezorgd? Of heb ik iets fout gedaan dat ik zelf over het hoofd zie? Ben ik zelf in gebreke gebleven wellicht? Uiteraard crediteer ik hem bij beeindiging nog steeds voor het betaalde bedrag. De werkrelatie is immers al zo verstoord, dat toekomstige overeenkomsten uitgesloten zijn. Overigens is dit de eerste keer in 15 jaar ondernemerschap dat ik dit meemaak. Ik beschik over algemene voorwaarden (waar in elke offerte en elke factuur aan gerefereerd wordt), waarin duidelijk vermeld staat dat ik niet aansprakelijk ben voor niet tijdig aangeleverde gegevens, niet aansprakelijk ben voor niet gebruikte producten, niet aansprakelijk voor indirecte schade zoals inkomstenderving etc. Ik hoor het graag. Alvast bedankt voor alle reacties! Groeten, W. uit Oldenzaal

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept