Jump to content

Floorida

Junior
  • Content Count

    10
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • How did you find us:
    zoekmachine
  • First name
    Floor
  • Last name
    Thijssen

Register

  • You are:
    ondernemer
  • What age group do you belong to?
    ^25-30
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
    commercie en marketing
    juridische en fiscale zaken
  1. Erg duidelijk. Hartelijk dank Bert! Het is wel een opluchting dat ik niet een nieuw bedrijf hoef te registreren in Belgie of Duitsland om daar BTW aangifte te kunnen doen.
  2. Hallo Bert, Nog een vraagje. Zou dit dan ook betekenen dat ik een Duits bedrijf op zou moeten richten puur om deze intracommunautaire wervingen in Duitsland op te geven en de BTW over te dragen aan Duitsland? Wat als ik nu stop met het leveren aan Duitse klanten, moet ik dan nog steeds een Duits bedrijf oprichten om de BTW van de oude bestellingen over te dragen aan Duitsland? Of is er dan een simpelere oplossing beschikbaar? Alvast bedankt.
  3. Hallo Bert, Bedankt voor je reactie. Natuurlijk weet ik zelf niet veel van de BTW regels, maar moet er hier geen onderscheid gemaakt worden tussen leveringen aan particuliere klanten en leveringen aan zakelijke klanten? Het kan zijn dat de genoemde wetsartikelen bestemd zijn voor de vraag waar de BTW van verkoop aan particulieren moet worden betaald, en niet voor verkoop aan bedrijven. In mijn geval kun je zeggen dat het eerst aan mij (mijn bedrijf) wordt verkocht, want ik koop het goed in. Het factuuradres op de factuur is mijn bedrijfsadres in Nederland. Dus het factuur voor de intracommunautaire levering is de factuur die ik betaal, en niet de klant in Duitsland. De klant in Duitsland krijgt een factuur die de overeenkomst bepaalt tussen mij en mijn klant in Duitsland. Dus je zou kunnen zeggen dat het Belgisch bedrijf eerst (fictief) aan mij levert. Ik zeg maar wat hoor. Wellicht kan iemand anders een derde opinie hier geven?
  4. Als ik het goed begrijp hoef ik dus niet voor dit jaar in Duitsland mijn bedrijf te registreren. Dat is een hele opluchting. 10.000 voor volgend jaar is wel heel laag. Dat is jammer! Hartelijk dank!
  5. De klant is geen ondernemer, dus er is geen sprake van een ABC levering. De klant in Duitsland koopt dus als particulier. Mijn onderneming is gevestigd in Nederland. Mijn leverancier in België maakt en verstuurt het product naar mijn klant in Duitsland. Ik krijg van de leverancier een factuur met 0% BTW en op het factuur staat bij het factuuradres mijn bedrijfsgegevens en bij het leveradres de gegevens van mijn klant. Kan ik dus in dit geval het BTW bij de Nederlands omzetbelasing betalen en ook meteen terugvragen bij 5b voorbelasting? De pagina van de belastingdienst en het antwoord van Bert en jou antwoord verwarren mij nogal. Ze komen niet overeen. Hartelijk dank.
  6. Terugkomend op mijn vraag hier. Ik heb wat meer informatie op de belastingdienst site gevonden: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_afnemen_uit_andere_eu_landen/btw_berekenen_over_goederen_en_diensten/intracommunautaire_verwerving/uw_goederen_komen_aan_in_een_ander_eu_land Ik citeer: Hier wordt gezegd dat ik dus wel in Nederland de BTW mag betalen. Klopt dit? Even verderop staat echter dat ik het dan niet op dezelfde BTW aangifte als voorbelasting de BTW terug kan vragen, indien ik de BTW al in Nederland heb betaald. Wat bedoelen ze hier precies mee? Als er 0% BTW is gerekend bij de intracommunautaire werving, dan is er toch nog geen BTW betaald en kan ik het wel als voorbelasting op de aangifte aftrekken? Alvast bedankt!
  7. Ik snap je bericht nu na het nogmaals gelezen te hebben. Bedankt!
  8. Bedankt voor je reactie Bert. Heeft het drempelbedrag van 100.000 EUR aan omzet hier iets mee te maken? Dat je pas na 100K omzet in Duitsland pas in Duitsland btw aangifte moet doen in plaats van in Nederland, ookal heb je intracommunautair in Duitsland gewerfd? Zo nee, als ik dus in Duitsland btw aangifte moet doen omdat ik intracommunautair verwerf in Duitsland (ik moet dus aangifte doen in Duitsland waarbij ik aangeef hoeveel BTW is verlegd), betekent dat dan ook dat ik per se de BTW over het verkoopbedrag aan mijn Duitse klanten (over mijn omzet dus) moet aangeven op de Duitse aangfite ipv de Nederlandse aangifte? Of heb ik hier een vrije keuze in? Dus bij de eerste vraag gaat het om de aangifte over de intracommunautaire werving. Mijn tweede vraag gaat over de BTW over het verkoopbedrag.
  9. Hartelijk dank voor je antwoord. Ik hoop dat dit klopt. Bedankt voor je reactie Rik. Wie is hier de leverancier volgens jou? En het wordt toch van België naar Nederland en Duitsland gestuurd, dus een ander land dan België? Als ik het goed heb, dan is er sprake van intracommunautaire levering..
  10. Hallo mensen, Ik ben Floor , 27 jaar en een startend ondernemer. Dit lijkt mij een behulpzame forum en ik hoop dat jullie mijn vraag kunnen beantwoorden. Ik heb wat onderzoek gedaan en kon geen antwoord vinden voor deze specifieke situatie. Ik en mijn eenmanszaak zijn gevestigd in Nederland. Ik laat on-demand schilderijen printen door een bedrijf in België. Dit bedrijf stuurt de schilderij naar mijn klanten in Nederland en Duitsland. Ik krijg van het printbedrijf een factuur met 0% BTW (intracommunautaire levering? BTW is dus verlegd). Op het factuur staat het zowel het BTW nummer van het printbedrijf als mijn eigen BTW nummer. Echter, het factuuradres en het leveradres verschillen. Bij het factuuradres staat mijn bedrijfsnaam- en adres en bij het leveradres staat het adres van mijn particuliere klanten. Mijn vraag is of dit een probleem oplevert voor de fiscus? Is deze BTW factuur gewoon geldig en maakt het niet uit dat het afleveradres niet het adres is van mijn bedrijf? Alvast hartelijk dank!

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept