AlexDr

Newbee
  • Aantal berichten

    4
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    maak een keuze

AlexDr's trofeeën

  1. Klopt zeker, ik zou ook niet 1 op 1 alle klanten uit mijn netwerk contacteren, maar wel een aantal key accounts waarvan ik weet dat zij er erg veel behoefte aan zouden hebben. Ook zou ik klanten gaan contacteren die in eerste instantie geen behoefte hadden in een samenwerking met mij, toen ik in dienst was bij mijn voormalig werkgever, maar dit wellicht in deze context wel zouden willen. Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat ik in zekere zin schade aan zou doen, omdat ik waarschijnlijk ook business relaties zal krijgen die voorheen geen producten hadden van mijn voormalig werkgever, en door mijn advies deze wel in hun assortiment zullen opnemen. Het hoeft dus lang niet altijd met elkaar te concurreren. Ik had inderdaad al begrepen dat ik geen beeldmateriaal mag gebruiken dat ik in de tijd heb gemaakt dat ik in dienst was bij mijn vorige werkgever. Begrijpelijk ook wel, dus daar ga ik me zéker niet aan wagen. Wat ik zou doen, zou inderdaad vergelijkbaar zijn met koffievoordeel (doch in een heel andere, wel vergelijkbare branche), met verschil dat ikzelf geen verkoopkanaal heb, dus ook geen producten (van andere partijen, óf van mezelf) zal verkopen.
  2. Hi TwaBla, Begrijpelijk hoor! Ik zal het even wat concreter proberen te maken. Stel (voorbeeld) , ik heb in het verleden een uitgebreide barista-cursus gevolgd, en hier mijn diploma voor behaald. Ik ben vervolgens bij Douwe Egberts (portfoliobreed) aan de slag gegaan, om onder andere Douwe Egberts, Pickwick, Kanis en Gunnik en Senseo te verkopen aan café's (allemaal eigendom van Douwe Egberts volgens wikipedia 🙂 ). Ik gaf hierbij barista-trainingen aan hun personeel en bezorgde hun content die zij kunnen delen op Facebook. Nu ga ik liever onafhankelijk aan de slag, en ga ik veel liever als freelance barista in het veld aan de slag. Ik zou hierbij een Facebook kanaal openen, waarin ik video's maak hoe ik cappucino's zet van merken die ik adviseer. Hierbij verschaf ik natuurlijk uitsluitend juiste informatie, en zet ik de merken wel prominent in beeld. Ook ga ik personeelstrainingen geven, en laat ik hierbij de verschillen proeven tussen Douwe Egberts, Lavazza en Nescafé. Ik adviseer hierbij soms om Douwe Egberts af te nemen, soms om Lavazza af te nemen, en soms om Nescafé af te nemen. Ik ondersteun ook hier hun Social Media, zodat ze soms eens wat kunnen plaatsen van hun mooie koffie. Er zijn natuurlijk maar een x aantal café's in mijn werkgebied, en de café's waar ik barista-cursussen gaf, waren erg tevreden met mij, en zouden graag zo eens in de zoveel tijd hun personeel up-to-date willen houden en nieuwe trainingen van me volgen. Ook zou ik workshops geven aan hun klanten, niet alleen aan hun personeel, waar ik het verschil tussen een cappucino, een latte en een americano uitleg, aan de hand van diverse merken (dus niet alleen Douwe Egberts). Blijft de vraag staan - mag ik beeldmateriaal plaatsen van merken dat ik zelf maak, en mag ik bij de klanten met wie ik een samenwerking namens Douwe Egberts had aan de slag als onafhankelijk adviseur? NB; ik maak zelf dus géén koffie - in die zin ben ik dus geen concurrent.
  3. Hi Branko, Bedankt voor je snelle antwoord! Voor mij is het dus voornamelijk zaak om duidelijk te maken in al mijn uitingen dat ik onafhankelijk en freelance opereer, en niet 'in opdracht van', of 'namens'. Dat is al erg handige input, dank! Ik vermoedde al dat alle content die ik gemaakt heb gedurende mijn werkperiode, rechtelijk van mijn voormalig werkgever zouden zijn. Dit is verder geen probleem, maar wel erg handig om te weten. Je hebt gelijk dat ik inderdaad weinig van de juridische kant af weet. Ik ben ook nog niet operationeel met dit bedrijf, en zal ook zeker verzekering zoeken door een juridische partij, maar voordat ik dit doe wilde ik eerst gepeild hebben of ik in dit hele plaatje al iets fundamenteels verkeerd zou doen. Ik heb het idee van niet, maar zoals gezegd ben ik in de juridische sector niet voldoende thuis om alles op mijn eigen inzicht te baseren! Vandaar deze topic. Maar.... om het hele plaatje nóg wat ingewikkelder te maken ;-)... Ik heb als vertegenwoordiger van mijn voormalig werkgever een netwerk aan klanten opgebouwd die producten af zijn gaan nemen. Bij deze klanten heb ik ook personeelstrainingen gegeven, en heb ik soms dagelijks en soms wekelijks contact. Een deel van deze ondernemers vindt het (vermoedelijk) fijn om met mij samen te gaan werken. Nogmaals houdt dit niet in dat ik klanten af neem, of dat ik als concurrent opereer, maar dat ik personeelstrainingen zal geven over producten die ook van andere bedrijven zullen zijn, in plaats van uitsluitend van mijn voormalig werkgever. NB; ik heb nooit contracten voor klanten gemaakt bij mijn voormalig werkgever, slechts vrijblijvend advies gegeven over 'onze' producten, uitgelegd hoe zij deze het beste aan hun klanten kunnen verkopen, en verdere begeleiding gegeven. Stel dat ik ná mijn werkzaamheden bij mijn vorige baan, op basis van het netwerk dat ik zélf opgebouwd tijdens mijn werktijd bij mijn voormalig werkgever, mijn acquisitie voor mijn eenmanszaak ga doen, maar níet om een concurrerend product te verkopen, is dit juridisch onjuist te noemen? (Ik heb mijn oude contract doorgespit en kom overigens niets tegen over concurrentie/relatiebedingen, dus contractueel zou het geen probleem moeten zijn). Overigens, als er online meer informatie over onderwerpen als deze te vinden is, hoor ik het graag! Zoals gezegd ben ik inderdaad een leek in het juridische deel en wil ik me hier zeker in inlezen voordat ik ga beginnen.
  4. Hi Allen, Op korte termijn ben ik van plan om als zzp-er te beginnen, als adviseur voor ondernemers. Ik hou dit bericht even zo algemeen mogelijk, uit bescherming van mijn eigen privacy, ik hoop dat deze vraag desalniettemin te beantwoorden blijft! Tot voor kort werkte ik als vertegenwoordiger voor bedrijf X. Bedrijf X is merkeigenaar van diverse producten, die zij verkopen aan ondernemers. Deze ondernemers verkopen de producten dan weer aan klanten. Tijdens het werken voor dit bedrijf ben ik er achter gekomen dat ik mijn verdiensten wilde gaan verlenen op zzp-basis. Ik heb enorm veel productkennis, niet alleen over de producten van mijn voormalig werkgever, maar ook over de producten van haar concurrenten. Bedrijf X bevindt zich namelijk in een markt, waar ook bedrijf Y, bedrijf Z, en een heleboel andere bedrijven in zitten. Zoals gezegd ga ik dus liever onafhankelijk aan de slag, waarbij ik ondernemers (en hun personeel) op factuurbasis masterclasses aanbied, om informatie te geven over de producten van bedrijf X, Y, en Z. Ook schrijf ik adviesplannen om het beste uit de producten van bedrijf X, Y en Z te halen. In principe is dit wat ik al deed, maar dan onder de vlag van één bedrijf. Het is voor ondernemers relevanter om onafhankelijk (gebruiks- en inkoop)advies te krijgen. Nu vraag ik mij af, als ik bijvoorbeeld een pagina op Social Media/Facebook begin, zelf foto's maak van de producten die ik aan ondernemers adviseer, en video's maak van het gebruik hier van, kan ik dan in de knoop komen omdat ik onrechtmatig beeldmateriaal plaats van een product, voor mijn eigen commerciële doeleinden? Ik ben in mijn ogen niet direct concurrent, omdat ik van ieder bedrijf (X, Y en Z) producten zal gaan adviseren. Ook ben ik geen verkopende partij, omdat verkoop altijd via reguliere kanalen zal verlopen. Tevens heb ik nog een bonusvraagje; productfoto's die ik gemaakt heb voor ondernemers (zodat zij deze op hun social media-kanalen kunnen gebruiken), in de tijd die ik werkte bij mijn voormalig werkgever, zijn deze eigendom van mij, of zijn deze eigendom van mijn voormalig werkgever? Kan me voorstellen dat ik hier wel mee moet uitkijken. Ik hoop dat jullie hier jullie licht over kunnen schijnen - als deze vraag niet voldoende context heeft om beantwoord te worden en verdere toelichting nodig heeft, hoor ik het natuurlijk graag.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.