WAAROM DIRECT BETALING VRAGEN - vragen jullie mij.
Goeie vraag. In de verkoop van persoonlijke coaching ontstaat een vreemd psychologisch contrast in de koper: zhij wil tegelijk wel EN niet. Vergelijk het met een tandarts-behandeling: je wilt van je kwaal af, maar je weet ook dat het pijn gaat doen. (De tandarts heeft een andere betalingsrelatie dan ik, o.m. vanwege ziektekostenverzekering.)
In coaching gebeurt nog iets anders: hoe groter de persoonlijke investering (met name in geld), hoe groter ook de bereidheid om het coachingstraject op te volgen. Vergelijk het maar met de persoonlijke fysio-trainer, de ontslavings- of dieet-begeleider: als je er fors voor betaalt, ben je meer bereid om ook echt de inspanning te doen en het programma te volgen, zelfs wanneer het lastig wordt. (Als dit voor jou niet zo geldt, fijn. Maar ik ken mijn pappenheimers.)
Kern van de zaak is dus,dat in het intake-gesprek het moment ontstaat dat de klant uiteindelijk "ja" zegt tegen het voorgestelde traject, en er tegelijk bang voor is. Zodra het gesprek wordt beëindigt, kan de klant weer makkelijk terugdeinzen en zich in zijn/haar comfort zone terugtrekken. Het is in het belang van de cliënt (en van mij als coach) dat dit niet gebeurt.
Om deze situatie te ondervangen, wil ik onderzoeken wat mogelijk is om de klant op het juiste moment de betaling te laten verrichten. Daarbij gelden voor de klant overigens kwaliteitsgaranties, die onder omstandigheden ook kunnen leiden tot "geld terug", dus "no cure no pay".
Ik hoop dat dit jullie vragen beantwoord. Verder kijk ik graag naar de aangedragen opties. Dank daarvoor!