Bob Kosse

Junior
  • Aantal berichten

    17
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

Bedrijfsinfo

  • Vestigingsplaats
    Rhenen

Visie op

  • Ik ben geïnteresseerd in
    Die verstand hebben van branding en marketing voor nieuwe diensten.

Bob Kosse's trofeeën

  1. Gezien de lange tijd dat zij ondernemer zijn (een aantal al bezig de zaak over te dragen en zelf met pensioen te gaan), de hoeveelheid personeel dat ze in dienst hebben (allen 10+ medewerkers in dienst), vermoed ik niet dat informatie het probleem is. Ook gaaf dat je - nogmaals - naar de selecte groep verwijst. Om die reden had ik het hier ook geplaatst. In de hoop meer inzichten te krijgen dan enkel uit de groep waar ik mee in gesprek geweest ben. Ik denk dat inmiddels de conclusie kan zijn: 1. Voldoende contract mogelijkheden 2. Risico's horen bij het ondernemerschap 3. Er zijn verzekeringen die je voor ziekte van medewerkers kunt afsluiten (bijvoorbeeld het 2 jaar doorbetalen van salaris) Personeel is nodig om te groeien (ben ik het overigens geheel mee eens) en de risico's die eraan kleven om mensen aan te nemen moeten door de ondernemer gedragen kunnen worden.
  2. En daar zit nu net het grote verschil: die pechauto doe je gewoon weg. Ja, daar heb je kosten van qua aanschaf, maar die ben je daarna helemaal kwijt. Personeel moet je, naast het vervangen, ook gewoon door betalen tot einde contract. Zoals ik eerder aangaf, mijn verhalen komen van verschillende ondernemers. Ikzelf heb geen personeel, maar was vooral benieuwd of dit herkend wordt bij andere of dat dit bij de selecte groep speelt die ik gesproken heb. Gelukkig - zo blijkt - wordt dit niet algemeen herkend en zit het dus vooral in de selecte groep die ik gevraagd heb.
  3. Gaat niet om het ontslaan of het risico afwenden. Het er vooral om dat het bij wetgeving te complex gemaakt is om via een flexibele schil te werken. Wet DBA die eraan komt (geeft onzekerheid) detachering (vaak erg hoge kosten) zieke medewerker (tot 2 jaar door moeten betalen). Het aannemen van medewerkers wordt gezien als risicovol - en in het geval dat het mis gaat - als erg kostbaar.
  4. Dit is dus precies het risico waar kleine ondernemers bang voor zijn! Daarbij de nieuwsberichten over stijgend langdurig verzuim door burn-out gerelateerde klachten, wordt de angst nog groter gemaakt.
  5. Gedaan, maar als nieuweling op dit forum is niet alles even duidelijk en overzichtelijk. Sorry dat sommige mensen iets meer tijd nodig hebben om te zien wat er gebeurt op dit forum.
  6. Bijvoorbeeld als blijkt dat iemand na 2 maanden toch niet goed past. Zich regelmatig om vage reden ziek meld (maandagochtend ziekte bijvoorbeeld)
  7. Vooral heel lastig voor kleine ondernemers. Een miss-hire of een medewerker die door ziekte uitvalt is voor een kleine ondernemer enorm duur.
  8. Jullie hebben helemaal gelijk. Ik had hier niet voor niets een slotje op laten zetten…
  9. Ik denk dat voor veel kleine ondernemers een meer Amerikaans model (waar ontslaan van medewerkers een stuk makkelijker is) erg aantrekkelijk is. Voor een kleine ondernemer met bijvoorbeeld 5 medewerkers is een langdurig zieke medewerker een enorme kostenpost. jazeker, daar is tegen te verzekeren, maar ook daar zitten hoge kosten aan. Dit werkt het inzetten van zzp’ers in de hand. Iets wat we eigenlijk ook niet willen. Die zzp’ers moeten daardoor voor een te laag tarief werken wat ook weer maatschappelijke risico’s met zich meeneemt.
  10. Ik was vooral benieuwd naar die perspectieven en eventuele oplossingen die de forumleden hier zelf voor hebben.
  11. Ik zal even wat extra informatie geven, want ik heb het gevoel dat niet helemaal helder is wat ik bedoel (De stelling is dan ook redelijk met een gestrekt been ingeschoten). Ik ben met verschillende ondernemers in gesprek gegaan over de uitdagingen die zij als mkb-ondernemer ervaren, of bij hun klanten zien. Dat laatste vooral vanuit de expertise van een verzuimspecialist. Vanuit iedere branche waar ik mensen gesproken heb (verzuim, ict, hoveniers, productie, leverancier) heb ik de terugkoppeling gekregen dat er angst is om nieuwe medewerkers aan te nemen. Hiervoor zijn verschillende redenen aangedragen: 1. Wanneer een medewerker langdurig ziek is, lopen de kosten door en moet daarnaast ook vervanging gevonden worden. 2. Wanneer een medewerker na de proeftijd toch niet blijkt te bevallen zit je er minimaal een half jaar aan vast. Dit brengt zowel stress bij de medewerker als onrust op de afdeling. 3. Wanneer een medewerker uiteindelijk toch niet blijkt te passen binnen de organisatie, zijn er vrijwel geen mogelijkheden om hiermee om te gaan. 4. Wanneer het economisch tegen zit, is inkrimpen erg lastig. Natuurlijk begrijp ik best dat dit ook bij ondernemersrisico hoort, maar het was iets wat me opviel omdat het - door de ondernemer, niet door mij - steeds naar voren werd gebracht. Dit geldt voor alle 23 gesprekken die ik gevoerd heb. Vandaar dat ik deze vraag hier stel, omdat ik graag zou ontdekken of dit iets is dat groter is dan enkel de groep waarmee ik ingesprek geweest ben.
  12. Dat zou een mooie optie zijn als dat kan. Had zelf nog niet uitgevonden hoe dat in zijn werk ging. Ik vind het wel belangrijk dat gebruikers ook een motivatie erbij kwijt kunnen. Anders wordt het een ongenuanceerde "eens" of "oneens".
  13. Dat is een stelling die er met een gestrekt been in gaat. Daarom even een nuancering. De afgelopen periode heb ik verschillende ondernemers gesproken over hun grootste uitdagingen. Wat daar vooral naar voren kwam was dat vrijwel iedereen die ik gesproken heb, vind dat het eenvoudiger moet zijn om medewerkers te ontslaan. De regels die er nu allemaal bij komen kijken, worden gezien als een rem op de groei en een blokkade om nieuwe medewerkers aan te nemen. Nu is mijn onderzoeksgroep vrij beperkt en wil ik graag van jou horen wat jouw mening is. Moet het makkelijker worden om medewerkers te ontslaan, en waarom wel of juist niet. Ik ben benieuwd naar de reacties!
  14. Dat zou zeker mooi zijn @Hans van den Bergh! Daarom heb ik dit bericht hier ook geplaatst
  15. Ik ben ruim 12 jaar werkzaam geweest als interim consultant voor verschillende corporate bedrijven. Ik loste hier problemen op als: - Verhogen van de efficiëntie - Verbeteren van de samenwerking in teams - Verbeteren van de transparantie en communicatie - Vergroten van persoonlijk leiderschap - Vergroten van de focus op de klant Nu ben ik er echter van overtuigd dat de vraag naar efficiëntie, betere samenwerking, transparantie, leiderschap en klantfocus ook speelt bij mkb-bedrijven. Ik ben alleen zoekende naar manieren om met ondernemers in contact te komen hierover. Natuurlijk ben ik hiervoor actief op LinkedIn, maar het valt me op dat er maar weinig ondernemers echt actief zijn op dat platform. Concreet ben ik dus op zoek naar de plekken waar ondernemers met hun vragen heen gaan over de bovenstaande onderwerpen. Wie heeft daar goede ideeën over? Ik kom graag in contact!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.