Jump to content

Sannetjh

Junior
  • Content Count

    23
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer in spe
  1. Hallo allemaal, Ik heb een vraag met betrekking tot de buitenlandse facturen (buiten de EU) welke wij hebben ontvangen over het 4e kwartaal van 2019. Ik heb hiermee (denk ik) een fout gemaakt in de aangifte omzetbelasting. In de boekhouding heb ik deze facturen ingeboekt met de BTW-code: Geen BTW. Het gaat om 3 facturen van Aliexpres en 1 van onze leverancier welke goederen heeft verstuurd vanuit hun depot in Amerika. Ik denk dat ik deze facturen had moeten inboeken onder de BTW-code: Leveringen/diensten van buiten de EU. Deze had ik dan in de aangifte onder rubriek 4A moeten vermelden waar de bedragen vervolgens bij rubriek 5B met elkaar verrekend worden en je uiteindelijk op 0 uitkomt. Klopt dit en hoe moet ik hier nu mee aan?
  2. Op welke grootboekrekening (inkopen, omzet, voorraad, eindresultaat) maak ik een memoriaalboeking met 0,51 euro met tegenrekening afrondingsverschillen?
  3. Ik heb trouwens ook nog een vraag over het splitsen van een grootboekrekening, namelijk Prive opname en stortingen. Alleen wil ik deze splitsen naar 1 grootboekrekening voor prive opname en 1 voor prive stortingen. Hoe pak ik dit aan? Maak ik compleet twee nieuwe grootboekrekeningen aan en zet ik de huidige op inactief of wijzig ik de omschrijving van het huidige grootboekrekening en maak ik 1 nieuwe aan? (maar er zijn wel al mutaties geweest op de huidige.)
  4. Wij gebruiken E-boekhouden. Alleen Betalingsverschillen staat standaard in de inrichting van de grootboekrekeningen. Deze staat trouwens in rubriek 4 met categorie Winst en Verlies rekening. De twee nieuwe grootboekrekening komen ook onder de categorie Winst en Verlies, toch?
  5. Ja inderdaad. Hier is volgens mij geen standaard grootboekrekening voor. In welke nummer- en categorie reeks kan ik deze grootboek aanmaken? En voor de grootboekrekening verzendkosten bij inkopen van producten?
  6. Hoi Joost, Ik heb de verschillen gevonden. In de ca. 500 euro zaten: verzendkosten, producten welke wij nog niet hebben ontvangen maar wel hebben betaald en uiteraard de verkopen. Ik heb nu enkel een verschil van 0.51 euro omdat wij een artikel groot hebben ingekocht (500 stks) maar zelf hebben gesplitst naar 2 producten (12-pack en verkoop per stuk). Ik heb de inkoopprijs gedeeld door de aantallen en afgerond. Ik vraag mij wel af of het eventueel anders kan met de verzendkosten.. De verzendkosten horen wel bij de inkopen, maar nu moet ik deze kosten telkens zelf eruit halen. En kan het verschil van 51 eurocent zo blijven?
  7. Hallo, Ik heb de voorraad geactualiseerd en gewaardeerd. Op de winst-en verliesrekening op de grootboek Inkopen zijn de bedragen van de inkopen verrekend met de voorraadwaardering. Echter staat er nu nog zo’n 500 euro op de grootboekrekening Inkopen. de beginvoorraad was 0, ik heb deze voor het eerst geactualiseerd. Wat houdt dit bedrag precies in? Hoort dit op 0 te staan? Alvast bedankt..
  8. Ik heb net nog wat informatie gezocht op het internet. Klopt het als mijn partner het te betalen bedrag overmaakt, en ik de ontvangst verwerkt als geld ontvangen met tegenrekening prive opname/onttrekking. En vervolgens een mutatie in de voorraad maak van de aangekochte goederen?
  9. Excuus dat ik dit niet helemaal begrijp, ik probeer het voor mijzelf helder te krijgen. Maar de een zegt dus prima als je een verkoopfactuur aan jezelf richt en de een zegt dat dit een no-go is en dat dit in de boekhouding geregistreerd wordt via een memoriaal boeking? Heeft het met de btw aangifte te maken op welke manier je het verwerkt? .. 😳😳😳
  10. Of beter een andere boeking maken?
  11. Als we een verkoopfactuur op naam van mijn partner maken en de inkoopprijs hanteren (en btw tarief) en deze als verkoopfactuur verwerken is het voldoende? Maar dan niet verwerken op de grootboekrekening Omzet maar op Prive opname en stortingen? Wij werken met E-boekhouden trouwens.
  12. Het product is zakelijk ingekocht als voorraad voor het bedrijf, maar wil mijn partner kopen van het bedrijf voor prive gebruik.
  13. Hallo allemaal, Wij zijn onlangs een webshop gestart, mijn partner wil een artikel welke wij hebben gekocht kopen voor privé gebruik van de zaak. Hoe verwerken wij dit in onze administratie?
  14. Oké, de betaling is trouwens voldaan via onze prive rekening ivm nog geen zakelijke rekening. Wij boeken normaal een factuur in en boeken de openstaande post weg op rekening betaling prive voldaan (o.i.i.d.r.)
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept