Beste Leden,
Ik loop vast omtrent importeringen die ik heb gedaan in het afgelopen kwartaal. Dit kwartaal was de eerste keer dat ik producten heb geïmporteerd vanuit buiten europa (Azië). Nu weet ik niet hoe ik dit in mijn boekhouding op moet nemen omtrent de BTW. Stel ik koop in voor €1000,- inclusief verzendkosten. Ik laat het vervolgens verzenden via DHL. Eenmaal aangekomen in Nederland doet DHL de douane-aangifte voor mij en stuurt mij een factuur met daarop de af te dragen BTW (€210,-) en invoerkosten/administratiekosten.
Moet ik dan de €1000,- opnemen in rubriek 4a (bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend) + 210 euro in rubriek 4a (omzetbelasting) + 210 euro als voorbelasting? Of doe ik hier iets fout?
Iemand vertelde mij dat ik het volgende moet doen:
1000,- opnemen in rubriek 4a (bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend) + 210 euro in rubriek 4a (omzetbelasting) + 210 euro als voorbelasting + de 210 euro van DHL als voorbelasting. Maar dit lijkt mij dubbel afrekenen?
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.